• frokenannorlunda

    Varför händer det inget??

    Jag är 26 år gammal och har en enorm barnlängtan. Min partner likaså! Vi har varit tillsammans i snart 4 år, aldrig använt skydd, och det händer absolut ingenting?! Jag har haft försenad mens några gånger, och varje gång man fått upp hoppet så kommer mensen likförbannat.

    Vi har aldrig försökt att pricka in rätt datum direkt, men jag menar hur stor är chansen på att INGENTING händer efter 4 år?!

    Månad efter månad går och oron stiger. Min partner har börjar tveka seriöst på om han ens kan få barn, och jag likaså.. det tär på relationen eftersom vi varit redo att starta en familj sen länge, och båda längtar så mycket.

    Ge mig tips?! Vad kan jag göra?!

    Jag röker, dricker sällan, är en tjej med ordentliga höfter och rumpa. Försöker äta varierat, får i mig frukt i form av smothies. På det har jag migrän, och äter mediciner varje dag för den. Men den ska tydligen inte påverka. Så vad ska jag göra? Vi vill ha barn! Tanken av att något kan vara fel.. ja den gör mig otroligt ledsen. Så vad säger alla FL experter?

  • Svar på tråden Varför händer det inget??
  • Anonym (Nä)

    Men om ni inte aktivt försöker bli gravida och träffa ägglossning så är det ju inte konstigt att du inte blir gravid. Och ni kommer inte få någon utredning när ni inte ens försökt räkna ut ägglossning och pricka (varför har ni inte gjort det om ni SÅ gärna vill ha barn?!)

    Och varför fortsätter du röka om du vill bli gravid? Väldigt korkat.

  • Ejjami

    Ja om du har ett "normalt" sexliv (några gånger i veckan) och kör oskyddat varje gång så är det konstigt att ni inte blivit gravida (och dess utom så unga). Det är bäst att kolla upp det så fort som möjligt.

    Min bm sa att det tar ca ett år för unga friska par som är oskyddade (även om man inte försöker bli med barn) att bli gravida. Vilket jag tror på för min eget barn blev till så.

    Vet man om sin ägglossning så går det snabbare. Men på 4 år borde det ha blivit något.

    Lycka till!!!!

  • Anonym (Herregud)

    Börja med att sluta röka eller hade du tänkt röka under graviditeten?

  • frokenannorlunda

    Vissa av svaren är rent av idiotiska. Självklart skulle jag sluta röka om jag blev gravid?! Vad är det ens för ett påstående. Helknäppt!

    Men som någon skrev, så är det ju konstigt att absolut ingenting hänt på 4 år, även om man inte försöker pricka in rätt datum.

    Men tack för de bra råden, jag ska nog ta ett snack med min partner, att vi kanske ska kontakta en läkare och börja där.

  • Anonym (d)
    frokenannorlunda skrev 2018-07-12 17:00:22 följande:

    Vissa av svaren är rent av idiotiska. Självklart skulle jag sluta röka om jag blev gravid?! Vad är det ens för ett påstående. Helknäppt!

    Men som någon skrev, så är det ju konstigt att absolut ingenting hänt på 4 år, även om man inte försöker pricka in rätt datum.

    Men tack för de bra råden, jag ska nog ta ett snack med min partner, att vi kanske ska kontakta en läkare och börja där.


    Om jag var du så skulle jag börja med att försöka pricka in ägglossningen istället. Det är inte alls omöjligt att ni bara missat den under fyra år. Köp några ägglossningstest och testa medans ni väntar på läkartid iallafall.

    Sedan är det så att rökning i sig påverkar fertiliteten. Titta på den här länken:
    www.1177.se/Ostergotland/Stall-en-anonym-fraga/Fragor/Kan-rokning-gora-det-svarare-att-bli-gravid/
  • Anonym (Nä)
    frokenannorlunda skrev 2018-07-12 17:00:22 följande:

    Vissa av svaren är rent av idiotiska. Självklart skulle jag sluta röka om jag blev gravid?! Vad är det ens för ett påstående. Helknäppt!

    Men som någon skrev, så är det ju konstigt att absolut ingenting hänt på 4 år, även om man inte försöker pricka in rätt datum.

    Men tack för de bra råden, jag ska nog ta ett snack med min partner, att vi kanske ska kontakta en läkare och börja där.


    I er ålder får ni ingen hjälp förrn ni aktivt försökt i ett år. Dvs letat upp och prickat ägglossning 12 i månader. Så börja med det om ni vill ha barn.
Svar på tråden Varför händer det inget??