• Äldre 12 Jul 08:36
    5478 visningar
    10 svar
    10
    5478

    Potträna när bortbjuden?

    Hej,

    Skulle ni potträna när ni är bortbjudna hos någon annan, ex med övernattning eller på kalas/fest?

    Skulle ni göra det utan att fråga vederbörande om det är ok (en kanske är mitt uppe i programmet och tänker att alla här har/haft egna barn som de pottränat)?

  • Svar på tråden Potträna när bortbjuden?
  • Äldre 12 Jul 08:49
    #1

    Jag skulle gjort det utan att fråga, men inte om det blir olyckor väldigt frekvent så man riskerar att förstöra någon annans möbler och mattor.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 12 Jul 08:52
    #2
    EpicNurse skrev 2018-07-12 08:49:57 följande:

    Jag skulle gjort det utan att fråga, men inte om det blir olyckor väldigt frekvent så man riskerar att förstöra någon annans möbler och mattor.


    Donaldduck1234 skrev 2018-07-12 08:36:56 följande:

    Hej,

    Skulle ni potträna när ni är bortbjudna hos någon annan, ex med övernattning eller på kalas/fest?

    Skulle ni göra det utan att fråga vederbörande om det är ok (en kanske är mitt uppe i programmet och tänker att alla här har/haft egna barn som de pottränat)?


    Skulle ni ersätta om någonting blir förstörd?
  • Äldre 12 Jul 09:22
    #3
    +1
    Persikaplommon skrev 2018-07-12 08:52:15 följande:

    Skulle ni ersätta om någonting blir förstörd?


    Givetvis. Är inte det en självklarhet?
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 12 Jul 10:04
    #4

    Vi har inte känt behov av att potträna hemma hos andra människor (vad man nu menar med ?potträning? iofs...). I början ?tränade? vi hemma. Sedan allt längre turer utanför hemmet utan blöja i takt med att deras säkerhet ökat. Har aldrig känt behov av särskilda metoder eller stress kring det hela.

  • Äldre 12 Jul 10:06
    #5
    EpicNurse skrev 2018-07-12 09:22:23 följande:

    Givetvis. Är inte det en självklarhet?


    För normalfuntade människor ja...

    Men tydligen inte för alla.

    ;)
  • Äldre 12 Jul 10:10
    #6

    Tveksamt. Hos närmaste familjen ja, om de är OK med det. 


    En vän till mig var på besök med sin dotter, och hon berättade inte att de just tagit bort blöjan. Hon lånade vår barnstol och hennes dotter kissade ner hela den och gjorde en stor pöl på golvet, plus allt stänk som blir från den höjden... Ok ett spädbarn men kiss eller bajs från en ~2,5åring som inte är nära familj, nej, det vill jag inte ha i mitt hus.

    Däremot, om hon hade frågat innan hade jag nog med största sannolikhet sagt ja, och då hade det varit en annan sak. Kanske att vi hade satt oss någon annanstans i huset eller tagit bort mattan men, ja, då var det ju för sent... 

  • Fru Ve
    Äldre 12 Jul 10:16
    #7
    Trippelmamma76 skrev 2018-07-12 10:04:46 följande:

    Vi har inte känt behov av att potträna hemma hos andra människor (vad man nu menar med ?potträning? iofs...). I början ?tränade? vi hemma. Sedan allt längre turer utanför hemmet utan blöja i takt med att deras säkerhet ökat. Har aldrig känt behov av särskilda metoder eller stress kring det hela.


    Precis så. Vi började med att ta bort blöjan hemma men fortsatte med den då vi åkte bort eller dylikt så länge barnet inte var så pålitlig.
  • Äldre 12 Jul 10:58
    #8

    Tack för era svar! Håller med samtliga om era svar, det är ju också lite beroende hur pålitligt barnet blivit i sin potträning.

    Jag och min sambo har lite olika åsikter i ämnet nu varför jagbehövde höra lite hur andra tänker (om jag är ovanligt pryd eller min sambo ovanligt slapphänt eller vad en ska kalla det). Det är nog en kombination av båda.

    Exempelvis, jag håller med det är ju en självklarhet i grunden att ersätta om något går sönder/blir nerfläckat. Men i realiteten blir det ju svårare för det är nog inte alltid att värden godtar ersättning om det gäller en gammal fåtölj på landstället som blivit nerkissat. Men oavsett så blir det ju inte mindre pinsamt..!

  • Äldre 12 Jul 11:25
    #9
    Anna1423 skrev 2018-07-12 10:10:37 följande:

    Tveksamt. Hos närmaste familjen ja, om de är OK med det. 

    En vän till mig var på besök med sin dotter, och hon berättade inte att de just tagit bort blöjan. Hon lånade vår barnstol och hennes dotter kissade ner hela den och gjorde en stor pöl på golvet, plus allt stänk som blir från den höjden... Ok ett spädbarn men kiss eller bajs från en ~2,5åring som inte är nära familj, nej, det vill jag inte ha i mitt hus.

    Däremot, om hon hade frågat innan hade jag nog med största sannolikhet sagt ja, och då hade det varit en annan sak. Kanske att vi hade satt oss någon annanstans i huset eller tagit bort mattan men, ja, då var det ju för sent... 


    Har föräldern köpt dig en ny matta?
  • Mascar­aklump­ar
    Äldre 12 Jul 12:08
    #10

    Nej, det hade jag inte gjort. Det finns liksom ingen anledning, det är ju inte så att potträningen förstörs för att barnet har blöja på sig några timmar eller ett dygn. När inga olyckor längre sker, eller om de sker väldigt sällan, så är det förstås en annan sak, men då räknar jag det inte som att barnet pottränas längre utan att det är färdigtränat.

Svar på tråden Potträna när bortbjuden?