• FirstAidKit74

    Ska jag lämna förhållandet?

    Jag har varit tillsammans med min flickvän i ett drygt år. Jag är 44 och hon är 39. Vi har även en son var, båda 8 år, som under vårt förhållande hunnit bli som syskon.

    Vårt förhållande är mestadels fantastiskt. Kärleksfullt, ömt, lyhört. Vi reser mycket, går ut och lever livet så som par ska leva. Vi har även pratat om att flytta ihop, skaffa barn och gifta oss.

    Till saken hör att min flickvän är diagnosticerad med ADHD. Men det finns även misstankar om en bipolär sjukdom som än så länge är outredd.

    Periodvis får min flickvän sjukdomsperioder med manodepressivitet som brukar hålla i sig tre dagar till tre veckor. Tiden däremellan påverkar sjukdomen henne med tvångstankar och en aldrig sinande ström av tvivel på allt. 

    När man lever med någon som har en psykisk sjukdom är det lite som att leva med en missbrukare. Man håller krampaktigt kvar i det som är bra men ursäktar och viftar bort dåliga perioder. Man bortförklarar psykisk misshandel med att det är tillfälligt och kommer gå över. Och man vill så gärna tro på ord om förändring fast man hört dem förr och vet att så aldrig sker. Jag märker att en stor del av min vakna tid går åt till att må dåligt när hon har sina sämre perioder. Och de perioder som är bra går åt till att oroa sig för nästa sjukdomsperiod. Jag känner själv hur en depression börjat smyga sig på mig och jag vet längre inte vad som är normalt eller inte. 

    Här nedan listar jag ett axplock av de saker hon säger och gör under sina sämre perioder, men även tiden där emellan.

    - Hon säger att jag ska vänta medan hon ser om hennes känslor för mig svalnat eller om hennes tvivel beror på tvångstankar.
    - Hon säger sig ha sexuella fantasier om andra män hon möter.
    - Hon är extremt flirtig med andra män. Något hon säger sig göra omedvetet för att få bekräftelse för sitt dåliga självförtroende.
    - Hon startar medvetet konflikter som gör att vi knappt pratar med varandra på en till tre dagar för att sedan få en "belöning" när vi återförenas och visar hur mycket vi älskar varandra. 
    - Hon undrar om vi bara kan vara vänner för att sedan ta tillbaka det.
    - Hon antyder att hon gör slut och när jag accepterar detta tar hon tillbaka det och säger att hon inte alls gjorde slut och att jag inte bryr mig om henne.
    - Hon har svårt med det sociala spelet och ställer märkliga frågor, Om det är okej att le mot killar som flirtar med henne på tunnelbanan eller bekanta sig med dem.
    - Under sina gravare tvångstankar säger hon att hon inte vet om hon var otrogen mot mig i början av vårt förhållande eller med vem. Sedan förklarar hon att det var tvångstankar som hon får för att förstöra för sig själv. 
    - Om hon känner att hon saknar mig vill hon ta en kortare paus för att se om hon kan sluta sakna mig och därmed bekräfta att hon inte är kär i mig. 
    - Hon kan bli väldigt svartsjuk men förklarar sedan att hon kanske bara är svartsjuk för att "man ska vara det i ett förhållande" och i själva verket inte bryr sig. 
    - Hon har fantasier om andra män. Hur hon gifter sig med dem och hur de skaffar barn.
    - Hon kan skriva en varm och stark kärleksförklaring om mig på Facebook eller säga att hon inte kan, eller vill leva utan mig, för att två timmar senare säga att hon tappat känslorna för mig. 
    - Hon har börjat leta kandidater för dejting och förhållanden ifall det tar slut mellan oss. 
    - Hon säger att hon kanske behöver flera partners och tröttnar om hon är i ett och samma förhållande, samtidigt som hon säger att ett stabilt förhållande är allt hon någonsin önskat sig. 
    - Hon säger att hon börjar tvivla på oss när vi har det bra för att alla hennes tidigare relationer varit stormiga och bråk och tvivel är det enda normala för henne. 
    - Hon blir besviken när vardagar inte ser ut som i en Hollywoodfilm. Där man har fjärilar i magen varje dag och där man inte vill vara en sekund utan varandra. 
    - Hon har två regelverk, ett för henne och ett för mig. Hon ska kunna gå ut med vänner vilket jag uppmuntrar medan hon inte vill att jag går ut alls utan henne. 
    - När jag varit på väg att lämna henne på grund av saker hon säger till mig hotar hon med att ta livet av sig. 
    - Hon tänker på andra när vi har sex. Före detta pojkvänner, dejter eller killar hon mött. I vissa fall även hennes familjemedlemmar vilket tyder på tvångstankar. 
    - Hon klagar ibland på mitt utseende för att andra gånger berätta hur snygg jag är. 
    - Främst, som samlad punkt, försöker hon - nästan maniskt - omforma allt positivt till negativt. Att hennes kärlek kanske beror på att hon söker trygghet. Att hennes känslor för mig är något hon inbillar sig. Att saknad kan överbevisas. 

    Ska jag lämna det här förhållandet? 

  • Svar på tråden Ska jag lämna förhållandet?
  • Anonym (v)
    Vårt förhållande är mestadels fantastiskt. Kärleksfullt, ömt, lyhört. Vi reser mycket, går ut och lever livet så som par ska leva. Vi har även pratat om att flytta ihop, skaffa barn och gifta oss.

     
    . Jag märker att en stor del av min vakna tid går åt till att må dåligt när hon har sina sämre perioder. Och de perioder som är bra går åt till att oroa sig för nästa sjukdomsperiod.

    Hur ska du ha det? Är det för jävligt hela tiden? Hur kan ni då pratat om skaffa barn etc, när du inte mår bra av henne ens när hon har sina bra perioder?
  • Anonym (v)

    Glömde svara. Ja, du ska lämna. Du mår inte bra, varken när hon har bra eller dåliga perioder. Då fungerar det inte.

  • Anonym (v)
    FirstAidKit74 skrev 2018-07-12 10:09:49 följande:

    Tvivlen från min sida har väl börjat komma senaste månaderna även under våra "bättre perioder"


    Men får hon någon behandling, medicinering, samtalskontakt eller något annat?


  • Anonym (ingen expert)

    Jag har tidigare haft en person som var bipolär och en som hade borderline i mitt liv. Hon som var bipolär var inte alls som din tjej. Hon som hade borderline ser jag dock ganska många likheter med.

  • FirstAidKit74

    Ja, hon har alldeles nyligen börjat medicinera mot ADHD:n men ännu inte utrett den misstänkta bipolariteten. Värt att tilläggas är också att hon nyligen långtidssjukskrivits på grund av utbrändhet och där har sjukdomen förvärrats och därmed problemen för oss. 

  • Anonym (Ja!!!!)

    Instämmer med v.

    Det där funkar ju inte, och det vet du ju själv.

    Ryck bort plåstret på en gång, drar du ut på det blir det bara svårare.

    En relation ska inte vara ångest, oro och grubbel och en massa om.

    Den ska kännas självklar och GE energi, inte ta.

    Om du inte vill ha ett renoveringsobjekt förstås, som aldrig någonsin är enkelt eller blir klart. Kan bli väldigt dyrt också.

  • FirstAidKit74
    Anonym (ingen expert) skrev 2018-07-12 10:11:59 följande:

    Jag har tidigare haft en person som var bipolär och en som hade borderline i mitt liv. Hon som var bipolär var inte alls som din tjej. Hon som hade borderline ser jag dock ganska många likheter med.


    Ja, det finns många likheter med borderline.
  • Anonym (Hej)

    Ja, du ska dra! Låt inte detta påverka ditt bab! Skulle aldrig orka med en sån person

  • Anonym (Hm)
    Anonym (v) skrev 2018-07-12 10:09:22 följande:
    Glömde svara. Ja, du ska lämna. Du mår inte bra, varken när hon har bra eller dåliga perioder. Då fungerar det inte.
    Håller med
  • Anonym (F)

    Det där skriker ett enda ord: BORDERLINE

    Och ja, att vara ihop med en person som psykiskt misshandlar dig dagligen och ursäktar det med "tvångstankar" eller "vet inte" eller "osäkerhet"

    är ett co-dependent relationship är inte i närheten till okej.

    Hon är 39 år (var tvungen att dubbelkolla) hon upplevs som 15 år i det du beskrev i listan om hennes beteende.

    Det du pratar om " bättre och sämre perioder" det är manipulation. Hon måste ju vara söt och fin litegrann så du kan vänta på det igen medan hon slaktar dig i bitar.

    Börja med att titta runt på var du ska ta vägen om du ska lämna, tillfälligt, om du kan sova hos en vän eller föräldrar eller hitta vandrarhem eller något annat.

    Sen tänker du ut vad du behöver packa / ordna

    Sen tänker du bara att du ska bort lite några dar.

    Sen kommer du märka hur du mår när du se er relation och henne utifrån och därifrån kommer det officiella beslutet om er relation.

    Ett litet steg i taget.

  • Anonym (Malin)

    Jag har borderline och har aldrig varit så som din flickvän, tvivlat så nej nej! De hör med de bipolära då dom skiftar mellan att idealisera ens partner och att avsky en, vilket hör med de kemiska ämnena i hjärnan. Borderline kan man få bort med DBT, borderline hör bara med tankesättet att göra. Bipolär är i hjärnan livet ut.

  • Anonym (FDBPD)
    Anonym (Malin) skrev 2018-07-12 12:54:52 följande:

    Jag har borderline och har aldrig varit så som din flickvän, tvivlat så nej nej! De hör med de bipolära då dom skiftar mellan att idealisera ens partner och att avsky en, vilket hör med de kemiska ämnena i hjärnan. Borderline kan man få bort med DBT, borderline hör bara med tankesättet att göra. Bipolär är i hjärnan livet ut.


    Exakt så är det. Hon är troligen bipolär men hon har tyvärr inte borderline.

    -/F.d borderline
  • Anonym (A)

    ?I?d rather be healthy alone than sick with someone else?.

    Hon rår ju inte för det. Ej heller är du hennes vårdare eller tvungen att uthärda hennes beteende.

    Antingen stannar du och stöttar henne att med professionell hjälp bli bättre eller så går du.

  • Melinda79

    När jag läste ditt inlägg hoppade jag till på stolen så bebisen sparkade i magen. 

    Jag är utbildad psykoterapeut och anser att det, hennes barnslighet och eventuella diagnoser till trots, finns klara manipulativa drag i de punkter du listar. Jag tror bestämt att din flickvän är rädd - livrädd för att du ska lämna henne och försöker mota dig i grind med förtäckta hot. Hon bryter tveklöst ned din självbild och förminskar dig som person för att du ska lägga dig på en nivå under hennes där hon har kontroll över situationen och kan bevara ert förhållande - och dig som partner. Hennes diagnoser och, som jag utläser det, mentala underutveckling (barnslighet) har mycket väl gjort att tidigare partners lämnat henne och därför nyttjar hon den här kontrollen för att inte du ska göra detsamma.  

    Jag skulle råda dig att gå vidare och försöka hitta lyckan med en person som inte har sådan mental kontroll över dig som din flickvän verkar ha. Och om du ändå vill försöka stanna i ert förhållande måste du både dra klara gränser som inte får passeras samt ställa ultimatum. Och du måste vara beredd att lämna henne samma sekund som dessa överskrids.

    Melinda

     

     

     

  • fröken88

    Nu är inte jag psykolog, men det där låter inte som bipolaritet, utan borderline. Jag har haft flera vänner som hade ADHD och var biopolära och de betedde sig inte på det sättet.

    LÄMNA OMGÅENDE! Hon har redan skadat dig allvarligt kan jag se (med tanke på att de handlingar/beteenden du beskriver är riktigt destruktiva och du inte förstått granden av destruktivitet).

    Jisses lycka till TS!

  • Anonym (Realist)

    Med så mycket problem efter bara ett år så skulle jag råda dig att lämna. Detta oavsett vilka diagnoser hon eventuellt har.

  • Amla07

    Eh, ja. Innan du själv och ditt barn tar för mycket skada. Låter ju inte riktigt klokt.

  • Anonym (Hm)
    Amla07 skrev 2018-07-17 22:52:32 följande:
    Eh, ja. Innan du själv och ditt barn tar för mycket skada. Låter ju inte riktigt klokt.
    Instämmer
Svar på tråden Ska jag lämna förhållandet?