• Pizza7­7
    Äldre 12 Jul 11:14
    4384 visningar
    3 svar
    3
    4384

    Den stora familjepolitiska tråden

    Vad är era åsikter inom familjepolitik? Tänker typ kvoterad föräldraförsäkring, frivillig sambeskattning, pensionspoäng, osv. 

    Ställer mig själv väldigt kritisk till kvoterad föräldraförsäkring, eftersom det bara ställer till med problem för de enskilda familjerna när staten ska gå in och bestämma hur länge varje förälder ska vara hemma med barnen. Det bästa vore om fördelningen av föräldraledigheten flyttades till familjerna själva.

  • Svar på tråden Den stora familjepolitiska tråden
  • Äldre 12 Jul 12:40
    #1

    Jag anser att det är bra med kvoterad föräldraförsäkring. Bra för jämställdheten, bra för barnen och bra för samhällets kompetensförsörjning. Jag låter gärna mina skattepengar finansiera detta.

    Nej, staten bestämmer inte hur föräldrar väljer att fördela omsorg om barnen mellan sig. Men ska staten, dvs jag, vara med och betala så vill jag vara med och bestämma. Som allt annat här i världen, om jag vill ha något så får jag finansiera det själv om jag inte kan få någon annan att göra det.

  • Intenu­inteså­här
    Äldre 14 Jul 22:31
    #2

    Jag tycker inte staten ska lägga sådana typer av frågor. Det är upp till varje familj.

  • Kusin Krakel
    Äldre 14 Jul 22:41
    #3

    Jag tycker egentligen att föräldraförsäkringen ska vara helt individuell eller kanske som MP hade som förslag att varje förälder har en del och att det sen finns ytterligare en del som kan nyttjas som man vill, där även en ickeföräöder kan vara fl. men proncipen med individuell försäkring känns rimligast för mig. Om föräldraförsäkringen kommit nu och inte 74 tror jag att det skulle ha blivit så.

    Jag är inte jättekunnig inom sambeskattning men utifrån den kunskap jag har föredrar jag särbeskattning.

Svar på tråden Den stora familjepolitiska tråden