• Anonym (A)

    Värmeböljan - hur gör ni för att klara er ?

    Det har varit otroligt het torr sommar och både hundar och människor har haft stora problem med hettan, jag undrar hur man gör för att inte få solsting eller bli allvarligt överhettad? Och hur gör man för att orka gå ut och göra någonting? De flesta stannar inne och säger det är för varmt.

    / A

  • Svar på tråden Värmeböljan - hur gör ni för att klara er ?
  • Anonym (för varmt!)

    Jag vet att det är många som njuter av den här extrem värmen, och man vill sola och bli brun. Brun, som alla dem som vi fördömer i vår "dagligdag"?

    Men vi skiter i, att det är totaltorka, och att fina nötkreatur får slakats till sopor. Det är illa nog att vi äter så mycket kött som vi gör, och låter de stackars djuren lida. Om vi hade haft en mycket mindre köttproduktion, kanske läget hade varit annorlunda? Då hade vi kanske i torkans namn, kunna få fram sojabönor, rotfrukter, och andra bönor, med långt mindre behov av vattning? Men alla dessa producerade köttdjur, kräver enormt mycket mat, gröda. Och om det slår fel, så får de dö. Som det överskott på onödig mat de är?

    Stackars alla kor. De trodde de skulle få mat, istället får de bli "organiska sopor"?

    Så nej, vi har ingen kris alls? Fråga bönderna. Kanske är det dax att tänka om?

  • Anonym (för varmt!)
    Konservativ skrev 2018-07-13 22:59:40 följande:
    Är det likadant i hela europa eller kan man skicka djuren någon annan stans? Om ni fick slakta hemma, skulle ni göra det? Varför kan ni inte importera mat? Eller ta upp vatten med tankbil?
    Du skall bara förstå, att ordet "lagom" inte finns längre, vi kan ta ner vatten från mars, om det tar slut här?

    Jorden går sin gilla gång. Det har den gjort i miljarder av år. den har sina cyklar. Jorden är inte rund som en boll, men lite ellipsformad. Och efter et x antal cyclar runt solen, kanske kommer den närmare solen, en mikromillimeter, och det kanske räcker för att det skal lbli sådan "klimatändring"? Jag vet inte, det är bara min teori.Tyst
  • Anonym (Kloker)
    Anonym (för varmt!) skrev 2018-07-13 23:24:06 följande:

    Jag vet att det är många som njuter av den här extrem värmen, och man vill sola och bli brun. Brun, som alla dem som vi fördömer i vår "dagligdag"?


    Alla som solar har araber och afrikaner som förebild?
  • Kurlie
    Anonym (för varmt!) skrev 2018-07-13 23:24:06 följande:

    Jag vet att det är många som njuter av den här extrem värmen, och man vill sola och bli brun. Brun, som alla dem som vi fördömer i vår "dagligdag"?

    Men vi skiter i, att det är totaltorka, och att fina nötkreatur får slakats till sopor. Det är illa nog att vi äter så mycket kött som vi gör, och låter de stackars djuren lida. Om vi hade haft en mycket mindre köttproduktion, kanske läget hade varit annorlunda? Då hade vi kanske i torkans namn, kunna få fram sojabönor, rotfrukter, och andra bönor, med långt mindre behov av vattning? Men alla dessa producerade köttdjur, kräver enormt mycket mat, gröda. Och om det slår fel, så får de dö. Som det överskott på onödig mat de är?

    Stackars alla kor. De trodde de skulle få mat, istället får de bli "organiska sopor"?

    Så nej, vi har ingen kris alls? Fråga bönderna. Kanske är det dax att tänka om?


  • Konservativ
    Anonym (för varmt!) skrev 2018-07-13 23:24:06 följande:

    Jag vet att det är många som njuter av den här extrem värmen, och man vill sola och bli brun. Brun, som alla dem som vi fördömer i vår "dagligdag"?

    Men vi skiter i, att det är totaltorka, och att fina nötkreatur får slakats till sopor. Det är illa nog att vi äter så mycket kött som vi gör, och låter de stackars djuren lida. Om vi hade haft en mycket mindre köttproduktion, kanske läget hade varit annorlunda? Då hade vi kanske i torkans namn, kunna få fram sojabönor, rotfrukter, och andra bönor, med långt mindre behov av vattning? Men alla dessa producerade köttdjur, kräver enormt mycket mat, gröda. Och om det slår fel, så får de dö. Som det överskott på onödig mat de är?

    Stackars alla kor. De trodde de skulle få mat, istället får de bli "organiska sopor"?

    Så nej, vi har ingen kris alls? Fråga bönderna. Kanske är det dax att tänka om?


    Om det är torka så drabbar det i första hand grödorna. Korna kan däremot få mat från någon annanstans och även vatten. Sverige har hundra tusen sjöar.
  • Konservativ
    Anonym (för varmt!) skrev 2018-07-13 23:30:26 följande:
    Du skall bara förstå, att ordet "lagom" inte finns längre, vi kan ta ner vatten från mars, om det tar slut här?

    Jorden går sin gilla gång. Det har den gjort i miljarder av år. den har sina cyklar. Jorden är inte rund som en boll, men lite ellipsformad. Och efter et x antal cyclar runt solen, kanske kommer den närmare solen, en mikromillimeter, och det kanske räcker för att det skal lbli sådan "klimatändring"? Jag vet inte, det är bara min teori.Tyst
    Skandinaviens sötvattensförråd är hur många kubikmeter? Har Vänern och Vättern torkat ut?

    Jorden går sin gilla gång, ja. Där är vi eniga.

    Du kan äta bönor om du vill. Jag vill ha fläsk.
  • Anonym (Dock tort)
    Konservativ skrev 2018-07-14 11:03:26 följande:

    Skandinaviens sötvattensförråd är hur många kubikmeter? Har Vänern och Vättern torkat ut?

    Jorden går sin gilla gång, ja. Där är vi eniga.

    Du kan äta bönor om du vill. Jag vill ha fläsk.


    Det är grundvattnet som mäts, alltså det under jord, inte sjöar..
  • Konservativ
    Anonym (Dock tort) skrev 2018-07-14 11:12:22 följande:
    Det är grundvattnet som mäts, alltså det under jord, inte sjöar..
    Mät vad du vill. Frågan är hur man ger korna mat och vatten.
  • Anonym (Bondsystern)
    Konservativ skrev 2018-07-13 22:59:40 följande:
    Är det likadant i hela europa eller kan man skicka djuren någon annan stans? Om ni fick slakta hemma, skulle ni göra det? Varför kan ni inte importera mat? Eller ta upp vatten med tankbil?
    Eh, det är torka i större delen av Europa, att importera foder till stora djurbesättningar är nu svindyrt eftersom bönderna måste utfodra djuren NU med annat foder när de normalt sett får bete. Och dessutom kommer det inte finnas nåt att skörda och spara till vinterfoder. Vattentankar för att vattna de enorma areal som är betesmark och odlingsmark är helt enkelt inte görbart - särskilt inte som det på många ställen dessutom är vattningsförbud på grund av låga grundvattennivåer. Ett exempel på sånt område är Gotland. 

    Jag är inte bonde, så jag skulle inte slakta nånting hemma. Men det är alltså inte bara grödorna som drabbas - det FINNS ffs inte någon mat att ta till och ge djuren. Djuren kommer att svälta om de inte slaktas. Alla har inte sjö på sina marker, men de som har det kommer antagligen klara sig bättre på grund av att det växer mer friskt runt vattenområden. 
  • sextiotalist
    Anonym (Bondsystern) skrev 2018-07-14 13:28:27 följande:

    Eh, det är torka i större delen av Europa, att importera foder till stora djurbesättningar är nu svindyrt eftersom bönderna måste utfodra djuren NU med annat foder när de normalt sett får bete. Och dessutom kommer det inte finnas nåt att skörda och spara till vinterfoder. Vattentankar för att vattna de enorma areal som är betesmark och odlingsmark är helt enkelt inte görbart - särskilt inte som det på många ställen dessutom är vattningsförbud på grund av låga grundvattennivåer. Ett exempel på sånt område är Gotland. 

    Jag är inte bonde, så jag skulle inte slakta nånting hemma. Men det är alltså inte bara grödorna som drabbas - det FINNS ffs inte någon mat att ta till och ge djuren. Djuren kommer att svälta om de inte slaktas. Alla har inte sjö på sina marker, men de som har det kommer antagligen klara sig bättre på grund av att det växer mer friskt runt vattenområden. 


    Pratade precis med min barndomskamrat, gift med men bonde, de kommer troligen få göra av med en del av besättningen, men tack vare ett överskott från förra året, så har de foder till djuren åtet ut, så de behöver inte göra sig av med några djur än.

    De är normala fall helt självförsörjande när det gäller foder och ofta ett överskott.

    Grannens brunn har börjat sin, de använder brunnen för vattning (inte gräsmattan), ska kolla vår brunn, som vi inte använt på 35 år)
  • Anonym (mmm)
    Anonym (A) skrev 2018-07-12 11:36:13 följande:

    Det har varit otroligt het torr sommar och både hundar och människor har haft stora problem med hettan, jag undrar hur man gör för att inte få solsting eller bli allvarligt överhettad? Och hur gör man för att orka gå ut och göra någonting? De flesta stannar inne och säger det är för varmt.

    / A


    Personligen lider jag inte, har en härlig trädgård att vistats i och går omkring i badkläder mest hela tiden och är mycket hemma. Äter utomhus, vi sitter under markisen och läser böcker, semestrar hemma. 

    Ser att tråden övergått till att behandla lite större frågor men just utifrån det TS frågade efter så är mitt svar som ovan. 
  • Anonym (Björn)

    Slakteriet nära mig här i norrland har kötid på slakt, det är fullt ända fram till vintern 2019!!

    Och då pratar vi slakt av kossor, hästar, grisar, getter i första hand.

    Även om en del slaktar själva måste ändå ett slakteri ta hand om det döda djuret.

    Bara nån liten procent går som mat, resten blir skickat som avfall och går till fjärrvärme.

    Och då får vi inte glömma bort alla tänkbara djur som nödslaktas pga akuta sjukdomar,olyckor etc. Som också står för en stor del av slakteriets tid och plats. .

    Perspektiv gott folk!

  • Physalis

    Stängda fönster och neddragna persienner alltid när solen ligger på. Mitt på dagen när det är varmare ute än inne är allt stängt så att värmen inte släpps in.

    Halvfulla vattenflaskor i frysen alltid, så att man har frysklampar/ kallt vatten med sig jämt.

    Takfläkt i sovrummet är guld värt. Att sova i ett svalt rum på natten gör dagen så mycket mer uthärdlig.

    Vi bor vid havet så det är bara att hålla till vid kusten så blåser det nästan alltid vilket är väldigt skönt.

    Sen gör vi gärna inomhusaktiviteter eller är ute i skogen de dagar som är varmast.

    En solfjäder i väskan är väldigt skönt att ha om man måste åka kommunalt.


    Korrekturläser som en kratta
  • Konservativ
    Anonym (Björn) skrev 2018-07-15 08:53:23 följande:

    Slakteriet nära mig här i norrland har kötid på slakt, det är fullt ända fram till vintern 2019!!

    Och då pratar vi slakt av kossor, hästar, grisar, getter i första hand.

    Även om en del slaktar själva måste ändå ett slakteri ta hand om det döda djuret.

    Bara nån liten procent går som mat, resten blir skickat som avfall och går till fjärrvärme.

    Och då får vi inte glömma bort alla tänkbara djur som nödslaktas pga akuta sjukdomar,olyckor etc. Som också står för en stor del av slakteriets tid och plats. .

    Perspektiv gott folk!


    Med andra ord borde bestämmelserna om slakt förändras. Om bönderna själva fick slakta och sälja för halva - tre fjärdedelar av ordinarie pris skulle det bli köer till bönderna.

    Och om nedsatt pris till 50% inte räcker för att få konsumenten intresserad kanske man inte ska ägna sig år jordbruk i Sverige.

    Eller också går man ut ur skitorganisationen EU.

    (Sorry för ot)
  • Anonym (Svettenlackar)

    Idag har värmen varit olidlig för mig. Bor i en ganska liten lägenhet i söderläge där solen ligger och steker på sen tidig morgon. Vid 13 blev verkligen så varmt att jag fick svårt att andas. Är som en bastu. Kroppen bara osar värme och hela rummet är så kvavt! Tyvärr kan jag inte göra korsdrag eller något heller. Tog en kalldusch och stack in näsan lite i frysen bara för att få några friska djupa andetag. Var verkligen skönt. Sen gick solen i moln precis så tack och lov! Föredrar en värme på runt 25 grader så att man kan andas iallafall. Men perfekt väder om man är ute och badar! Tyvärr hjälper det inte atr gå ut då det är lika kvavt ute. Har astma i grunden så det är jobbigt med denna värme. Var bara tvungen skriva av mig lite :D

  • Anonym (Svettenlackar)

    Också dragit ner persienner och suttit och fläktat. Det hjälper lite. Tur man inte bor utomlands!

  • Anonym (Svettenlackar)

    När ni ändå pratar kött: stämmer det att priset gått ner på köttfärs? Blev så förvånad när jag såg nötfärs för 29 kr. Brukar vara dyrare om jag minns rätt? Kan det stämma?

  • Mantrasina
    Anonym (Svettenlackar) skrev 2018-07-15 14:07:27 följande:

    När ni ändå pratar kött: stämmer det att priset gått ner på köttfärs? Blev så förvånad när jag såg nötfärs för 29 kr. Brukar vara dyrare om jag minns rätt? Kan det stämma?


    Tror att det finns ett överflöd på kött just nu. Stämmer säkert.
Svar på tråden Värmeböljan - hur gör ni för att klara er ?