• Anonym (Slut..)

    Semester- då checkar mannen ut från allt ansvar

    Jag orkar inte..

    Har haft så enormt intensivt på jobbet och äntligen flera veckors semester men so far är det fruktansvärt..

    Jag tar nästan allt ansvar för hem och barn, planering och hittar på aktiviteter för dem. Hans fokus är fotboll och ?vila upp sig?.

    Att vara ledig med barn är ingen semester men ändå verkar han tro att det är hans rätt. Vilket blir på bekostnad av mig.

    Det värsta är ändå inte allt ?jobb? utan det faktum att hans fokus ligger på hans eget bästa.. och inte på värt bästa.

    Vad gör jag? Han hävdar att han visst ?hjälper till?. Men han SKA INTE HJÄLPA TILL. Han ska göra sin andel av hem och hushåll och sin del av föräldraskapet.

    Terapi?

    Ja det har varit lite så här innan men nu har det eskalerat och jag mäktar inte med. Han lyssnar ju inte... tycker jag ?gnäller?. ska jag tolka det som att han tappat känslor för mig eller behandlar man sin livspartner på detta vis?

  • Svar på tråden Semester- då checkar mannen ut från allt ansvar
  • Anonym (S)
    Anonym (Maria) skrev 2018-07-12 13:18:49 följande:

    Ts, tack för dagens goda skratt. Skrattade rätt ut när jag läste: "fotboll och vila upp sig"!!!

    Så himla typiskt. Många män kan verkligen konsten att "checka ut": antingen som ovan med fotbolls vm i soffan, ut på golvbanan, tränandes 24/7 till sommarens ironman, ut och tralla veranda etc etc. De går helt klart ned i "semester-mode".

    Min egen särbo har i princip legat och slöat i sängen sedan han gick på semester. Han måste "ladda" säger han.

    (Men det gör mig inget just eftersom vi är särbos med skild ekonomi och inga barn).


    Han har inte haft friheten att sova ut / vila kravlöst utan deadline på ett år, så vad är så konstigt med att någon faktiskt behöver vila upp sig under semestern?

    Tycker det är värre när folk är helt besatta i att man måste prestera och vara utomhus och offentlig och håll igpbg med aktiviteter hela semestern, gärna dyra också, vansinnigt.

    Min åsikt är gör det du behöver - ge fan i andras behov olikt dina.

    Ps: Introverter MÅSTE ladda sig i soffan för de urlakar energi nära andra.
  • Anonym (S)
    Anonym (Slut..) skrev 2018-07-12 16:53:32 följande:

    Våra barn är två aktiva 2 och 4 åring. De förstår inte det där. De hänger på oss konstant och kräver stimulans. Annars hade det varit en utmärkt idé


    Då betalar ni nanny/ kollar med vänner. Finns massa sommarflickor som behöver en slant.
  • Anonym (Man på semester)
    Anonym (Slut..) skrev 2018-07-12 16:50:26 följande:

    Det klart du har rätt i det du säger men hur tvingar jag honom? Sluta laga mat? Sexstrejka? Dra iväg? Ge mig gärna tips för du är inne på en smärtsam sanning..tyvärr

    Och stora hållhaken är såklart mitt dåliga samvete för barnen.

    Men jag har ändå svårt att förstå hur man kan älska någon och samtidigt inte bry sig att hon mår dåligt. Man är ju ett team. Men känner mig som en singelspelare


    Om ni nu är ett team. Varför försöker du inte få till en lösning. Jag noterar att du endast besvarat kvinnorna i tråden som beklagar sig över din situation medan du nonchalerar de inlägg som visar din man förståelse. Du verkar mest vara intresserad av att prata av dig. Inte finna en lösning.
  • Anonym (Trams)
    Anonym (Man på semester) skrev 2018-07-12 14:10:31 följande:

    Mamman har i regel närmast relation till barnen när de är små, varför de söker sig till henne. Således kommer hon att vara barnens centrum när hon är där. Därför händer inte det omvända eftersom barnen kommer att gå till mamman när hon sitter i soffan, medan pappan i större utsträckning får vara i fred.

    Det är bara korkat att inbilla sig att mamman och pappan är lika och agera därefter. Det man ska göra är att inse relation Sheraton jag talar om och se till så att barnen inte kan komma till mamman när hon ska vila.

    Det är dömt att misslyckas att inbilla sig att mamman ska kunna ta sovmorgon på samma sätt som pappan kan.

    Vill man att mamman ska få sovmorgon måste man helt enkelt bestämma så att pappan och barnen åker i väg. Och då kan man faktiskt vara tydlig som mamma och be pappan om det.

    Att bara säga till pappan att han har ansvaret och sedan bli sur när man blir väckt av barnen är direkt löjligt. Man bäddar för problem.


    Det du skriver är bara trams. En vettig pappa som tar aktiv del i barnens uppväxt kan alldeles utmärkt låta mamman vila och vara ifred hemma. En vettig man kan också laga mat när det behövs, fixa tvätten och ta med ungarna och storhandla.

    Jag råkar ha turen att ha en sån man. Pappaledig i 9 mån med varje barn, lärare med 5 v mer semester än mig då han är ensam med barnen och jag jobbar. När vi båda är lediga så delar vi på jobb, ansvar och ser till att vi båda får vila, egentid och vad vi nu behöver.

    Det du skriver är bara biologistdravel som ger män en ursäkt att slappa på sin kvinnas bekostnad. Ingen man att önska sig i sitt liv. Så skönt det vore om alla egoistiska mansbebisar kunde växa upp och ta lite mer vanligt varsagsansvar. Då får de en bättre relation med barnen och son kvinna och kvinnan slipper bli utbränd för att hennes man åker snålskjuts.
  • AngoStura
    Anonym (Slut..) skrev 2018-07-12 16:50:26 följande:

    Det klart du har rätt i det du säger men hur tvingar jag honom? Sluta laga mat? Sexstrejka? Dra iväg? Ge mig gärna tips för du är inne på en smärtsam sanning..tyvärr

    Och stora hållhaken är såklart mitt dåliga samvete för barnen.

    Men jag har ändå svårt att förstå hur man kan älska någon och samtidigt inte bry sig att hon mår dåligt. Man är ju ett team. Men känner mig som en singelspelare


    Egentligen vet väl bara du hur du bäst vidtar åtgärder. Å andra sidan tycker jag alla dina förslag ovan låter bra, nämligen sluta laga mat, sexstrejka och dra i väg.

    Framför allt att du slutar göra det han inte gör. Lämna över det till honom. Rätt i knät. Var så god här är konsekvensen av att du inte gör något och att jag inte är en hushållerska. En sak måste du också göra: Sluta vara så duktig med hög moral och dåligt samvete för barnen. Så länge du agerar så kommer han inte att göra något. För han behöver inte göra något. För du har redan gjort det, gjort det bra och antagligen bättre än han hade gjort det.

    Hur man kan bete sig som han gör och ändå älska dig är även för mig ett stort mysterium. Dock vet jag att det förekommer. Ofta, tror jag. Jag tror tyvärr att det handlar om det jag skrev förut, att du är kvinna samt att han kan göra det. Angående det här med att ni är ett team. Nej, det är ni inte. Du vill att ni är ett team. Men ni är det inte. Det är bra att inse, fast väldigt plågsamt, förlåt!
  • Anonym (Slut..)
    AngoStura skrev 2018-07-12 17:06:26 följande:

    Egentligen vet väl bara du hur du bäst vidtar åtgärder. Å andra sidan tycker jag alla dina förslag ovan låter bra, nämligen sluta laga mat, sexstrejka och dra i väg.

    Framför allt att du slutar göra det han inte gör. Lämna över det till honom. Rätt i knät. Var så god här är konsekvensen av att du inte gör något och att jag inte är en hushållerska. En sak måste du också göra: Sluta vara så duktig med hög moral och dåligt samvete för barnen. Så länge du agerar så kommer han inte att göra något. För han behöver inte göra något. För du har redan gjort det, gjort det bra och antagligen bättre än han hade gjort det.

    Hur man kan bete sig som han gör och ändå älska dig är även för mig ett stort mysterium. Dock vet jag att det förekommer. Ofta, tror jag. Jag tror tyvärr att det handlar om det jag skrev förut, att du är kvinna samt att han kan göra det. Angående det här med att ni är ett team. Nej, det är ni inte. Du vill att ni är ett team. Men ni är det inte. Det är bra att inse, fast väldigt plågsamt, förlåt!


    Jaa.. jag ska nog börja göra så. Är bara rädd att allt kommer vara så nersunkat att jag får ett massivt arbete att fixa lägenheten framöver och behöva leva i allt.. jag blir lätt stressad av det (förmodligen pga av att jag vet att jag inte har uppbackning utan det landar på mig) han kan tyvärr sunka ner sig rejält.. han mår inte dåligt av det.

    Men om jag inte gör något så kommer det ju aldrig ske en förändring å andra sidan..

    Det som gör mig mer ledsen nu är att jag ställer mig frågan, vad får jag ut av det här? Om han är den faktor som stressar upp mig och få mig att må dåligt, varför ska han då vara en del av mitt liv?

    Antar att jag älskar honom men min förbittring blockar mycket av de känslorna.

    Men ska pröva att lägga ner alt och bolla över till honom som första steg.

    Tack!
  • Anonym (sessan)

    Sänk kraven säger jag bara. Allt behöver inte vara perfekt. Tror alla blir påverkade av värmen. Hur gamla är barnen? Kan de sova hos farmor, farfar/mormor, morfar en helg? Vi ska inte göra något särskilt i sommar Kanske vara ute lite med båten, någon dagsutflykt. Det jag har märkt på barnen hemma är att de tycker det är skönt när mamma och pappa är hemma. Sovmorgon varje dag.

    Lycka till och hoppas hela familjen kan njuta av semester

  • Anonym (Ea)

    Jag har två aktiva snart 5 åringar. Min sambo är sjuk så allt i hemmet hänger på mig.

    För min del har jag blivit tvungen att acceptera upplägget men skapat mig en daglig rutin näst intill utan pappan.

    Skittråkigt, ja. Men nödvändigt för mig.

    Jag passar på att göra hushållsarbetet vid middagstid-läggningstid det är då pappan har orken att vara med barnen.

    Väldigt många måsten har jag lagt undan och gör saker som passar mig o barnen och som vi uppskattar. Orkar pappan... får han följa med när vi gör kul saker.

  • Anonym (Slut..)
    Anonym (Man på semester) skrev 2018-07-12 16:56:54 följande:

    Om ni nu är ett team. Varför försöker du inte få till en lösning. Jag noterar att du endast besvarat kvinnorna i tråden som beklagar sig över din situation medan du nonchalerar de inlägg som visar din man förståelse. Du verkar mest vara intresserad av att prata av dig. Inte finna en lösning.


    Tvärt om, jag har begrundat dina resonemang mycket noga. Hur du lyfter fram skillnaden på mödrar och fädrara. Att modern är den huvudsakliga föräldern barnen tyr sig till och den som då naturligt har det största ansvaret. Visst tolkar jag dig rätt?

    Och jag uppskattar dessa resonemang. För om jag nu är den huvudsakliga föräldern så måste jag ju per automatik också ha störst rätt till barnen om en separation/skiljsmässa blir aktuell i framtiden. Det tycker jag låte bra. Det ingav hopp. Tack för den insikten
  • Anonym (Man på semester)
    Anonym (Slut..) skrev 2018-07-12 17:18:33 följande:

    Jaa.. jag ska nog börja göra så. Är bara rädd att allt kommer vara så nersunkat att jag får ett massivt arbete att fixa lägenheten framöver och behöva leva i allt.. jag blir lätt stressad av det (förmodligen pga av att jag vet att jag inte har uppbackning utan det landar på mig) han kan tyvärr sunka ner sig rejält.. han mår inte dåligt av det.

    Men om jag inte gör något så kommer det ju aldrig ske en förändring å andra sidan..

    Det som gör mig mer ledsen nu är att jag ställer mig frågan, vad får jag ut av det här? Om han är den faktor som stressar upp mig och få mig att må dåligt, varför ska han då vara en del av mitt liv?

    Antar att jag älskar honom men min förbittring blockar mycket av de känslorna.

    Men ska pröva att lägga ner alt och bolla över till honom som första steg.

    Tack!


    En bra början är att berätta för honom vad du tycker och tänker. Om du tycker det är jobbigt att prata så ge honom länk till denna tråden.
Svar på tråden Semester- då checkar mannen ut från allt ansvar