• Anonym (Kaffedraken)

    Soc ska prata med mina barn

    Min sambo har haft ett alkoholmissbruk för några år sedan som var allvarligt. Vi separerade, han sökte hjälp och efter några månader gav vi det en till chans. Sedan dess har det gått bra, ibland 'snubblar han till' som psykologen uttryckte det, men inte alls som förr. Han dricker då öl (folköl om det har någon betydelse) på fel dag och fel tid. Då jag ser såna framsteg och vi har en bra och fungerande vardag känner jag inte oro.

    Nu har en granne anmält oss till socialen. Med en hemsk beskrivning av hur han anser att det är hemma hos oss. Använder ord som att sambon 'super', barnen springer vind för våg (vilket ju innebär att han anklagar mig för att vanvårda barnen), samt sagt rena lögner (som jag visserligen kan bevisa inte är sanna). Kanske tror han verkligen att det är som han säger, försöker att tänka att han nog vill hjälpa och inte jävlas.

    Nu till saken. Vi var på ett möte med socialen samt barnen där sambon var väldigt öppen och ärlig om hur det har varit och hur det är nu. Sedan ville de prata med mig och min äldsta dotter. Jag sa till dom att dottern inte är drabbad av missbruket, ur ett barnperspektiv, så jag vill inte att de skapar oro för henne. Ändå kommer det konstiga frågor som hon var orolig över när vi kom hem. De frågade t.ex. om hon brukar hota pappa, att om hon inte får spela tv- spel så kommer hon att skvallra för mamma att pappa druckit öl. Hon förstod inte, pappa dricker ju nästan aldrig öl, varför ska hon skvallra. Och varför tror de att hon hotar någon överhuvudtaget. Hon fick nu nya ord i sitt ordförråd, t.ex. 'pappa dricker'. Jag blir så ledsen, trodde att socialen tar bort oro, inte skapar den.

    Nu vill de ha samtal själva med barnen. Inte de vi träffade första gången, utan någon annan. Kommer de fortsätta med märkliga frågor och göra barnen ännu mer oroliga? Eller innebär det att de får komma till någon utbildad som vet hur man samtalar med barn utan att skapa oro?

    Jag är tacksam för att hjälp finns, försöker tänka att det är för barnens bästa. Men jag är så rädd för att de kommer skada barnen.

  • Svar på tråden Soc ska prata med mina barn
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Soc sekr) skrev 2018-07-12 20:17:19 följande:

    Om det är detta du lärt dig av professionella så är det faktiskt antingen dåliga professionella eller så har du inte förstått riktigt. Det är inte alls enbart mängden och hur ofta som är viktigt för barn. Det är direkt farligt att nöja sig med det och tro att allt är bra. Särskilt som du nu säger att han inte alls dricker ofta och bara folköl...

    Vad det handlar om är som jag skrev i mitt förra inlägg, hur pass utsatta barnen blev när han var i sitt värsta missbruk/beroende (vad det kallas är inte så viktigt) och hur det har påverkat dem både på kort och lång sikt. Ett litet återfall som att öppna en ölburk kan trigga om det så är en lättöl. Att luta sig mot att det är mängden och hur ofta är som sagt farligt och framför allt okunnigt.

    Ja, jag är också professionell. På riktigt.


    Seriöst? Vad fasen fiskar du efter? Är det så ni på socialtjänsten arbetar? Ser "bevis" på missbruk och att barnen far illa bara för att en tidigare missbrukare dricker någon enstaka folköl? Om det är så blir jag riktigt jävla rädd. Snacka om maktmissbruk!
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-07-13 00:32:16 följande:

    Jag har haft funderingar på att spela in alla samtal. Jag kan ju inte spela in barnens samtal dock och de lär ju inte berätta något heller. De berättar knappt vad de ätit på förskolan. De kommer dock hålla låda där inne, har väldigt pratglada barn i övrigt, personen som förhör dom kommer sova gott den natten, haha! Men handläggaren jag pratade med idag var så empatisk och trevlig så jag fick ett bra förtroende för honom.

    Jag vet ju att de är till för att hjälpa och som jag skrev i ett annat inlägg så måste de självklart följa upp oss. Jag förstår det. Det är nog bara bra att de får prata med barnen själva så att de verkligen får se att de inte mår dåligt.


    Prata med barnen och bw dem att spela in samtalen så att de kan vara trygga med att det de säger verkligen uppfattas korrekt. Om de är gamla nog att förstå vad som nenas med det.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Ts, jag tycker att du ska skriva till socialtjänsten och begära att den som ska ha samtal med era barn ska ha speciell utbildning för just barnsamtal och att du vill ha svar på detta så snart som möjligt. De är skyldiga att svara på brev inom några dagar. Det ska gå att få information om den som samtalar med barnen verkligen har korrekt utbildning eller ej. Tyvärr har de sällan varken utbildning eller erfarenhet för de samtalen. Landets socialtjänsten har fått många rapp på fingrarna av socialstyrelsen för att de låter outbildade, nyexaminerade, inkompetenta och okunniga tjänstemän hantera barnvårdsärenden.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Wtf?) skrev 2018-07-13 01:15:20 följande:

    Prata med barnen och bw dem att spela in samtalen så att de kan vara trygga med att det de säger verkligen uppfattas korrekt. Om de är gamla nog att förstå vad som nenas med det.


    Jag förstår hur du tänker, men det hade gjort dom oroliga. Jag tänker bara prata gott om samtalet och personen de ska prata med.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Wtf?) skrev 2018-07-13 01:21:58 följande:

    Ts, jag tycker att du ska skriva till socialtjänsten och begära att den som ska ha samtal med era barn ska ha speciell utbildning för just barnsamtal och att du vill ha svar på detta så snart som möjligt. De är skyldiga att svara på brev inom några dagar. Det ska gå att få information om den som samtalar med barnen verkligen har korrekt utbildning eller ej. Tyvärr har de sällan varken utbildning eller erfarenhet för de samtalen. Landets socialtjänsten har fått många rapp på fingrarna av socialstyrelsen för att de låter outbildade, nyexaminerade, inkompetenta och okunniga tjänstemän hantera barnvårdsärenden.


    Det var min känsla till en början. Men ska de bara prata om deras rutiner, vardag, intressen och hur de mår så känner jag att det kvittar. Hellre en nyutexaminerad, ung och fräsch handläggare än en gammal bitter person med förutfattade meningar :)
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-07-13 01:41:22 följande:

    Det var min känsla till en början. Men ska de bara prata om deras rutiner, vardag, intressen och hur de mår så känner jag att det kvittar. Hellre en nyutexaminerad, ung och fräsch handläggare än en gammal bitter person med förutfattade meningar :)


    Mina erfarenheter är precis tvärtom tyvärr. Unga, hungriga och oerfarna socionomer ska inte axla det ansvar som det innebär att utreda en familj om barnens situation.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag tror du kan vara lugn! Det var nog helt enkelt så att anmälan var så pass allvarlig att de måste köra igenom hela listan med rutiner innan de kan lägga ner. De har trots allt en plikt att utreda ordentligt och just samtal med inblandade är så klart standard. De kontaktar troligtvis även barnens förskola / skola för ett utlåtande innan de känner att de har fått en bra bild och kan avskriva det hela.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Okej.. jag vet, det var inte det som var frågan. Men.. jag blir så ledsen bara över att höra att du går tillbaka till en människa som kommer sabba det för din familj.

    En alkis är alltid en alkis. Varit i samma sits, vet.

    Problemen försvinner ALDRIG. Barnen blir bara äldre och fattar mer och mer. Det spelar ingen roll om han inte gör det hemma. Istället kommet barnen säga, ibland sticker farsan och super. Det är samma jävla skit.

    Vill bara skaka om dig. Be a mama! Ge dina barn värden, och visa att man inte ska behöva leva med det.

    Sorry.. men blir bara så tagen.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Well..) skrev 2018-07-14 05:31:53 följande:

    Okej.. jag vet, det var inte det som var frågan. Men.. jag blir så ledsen bara över att höra att du går tillbaka till en människa som kommer sabba det för din familj.

    En alkis är alltid en alkis. Varit i samma sits, vet.

    Problemen försvinner ALDRIG. Barnen blir bara äldre och fattar mer och mer. Det spelar ingen roll om han inte gör det hemma. Istället kommet barnen säga, ibland sticker farsan och super. Det är samma jävla skit.

    Vill bara skaka om dig. Be a mama! Ge dina barn värden, och visa att man inte ska behöva leva med det.

    Sorry.. men blir bara så tagen.


    Jag går inte tillbaks till en som super. Jag gick tillbaka för flera år sen och det har inte varit några problem sen dess. Farsan sticker inte och super ibland, det var en period för flera år sen, innan de två minsta fanns.

    Jag är ledsen att du behövt uppleva det som du upplevt.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (1234) skrev 2018-07-13 08:08:45 följande:

    Jag tror du kan vara lugn! Det var nog helt enkelt så att anmälan var så pass allvarlig att de måste köra igenom hela listan med rutiner innan de kan lägga ner. De har trots allt en plikt att utreda ordentligt och just samtal med inblandade är så klart standard. De kontaktar troligtvis även barnens förskola / skola för ett utlåtande innan de känner att de har fått en bra bild och kan avskriva det hela.


    Jag har kommit fram till det jag med, lugnade mig rätt snabbt. Hade inte den ena kvinnan som pratade med äldsta dottern ställt så konstiga frågor hade jag inte oroat mig överhuvudtaget.

    Kontakta förskolan, berättar de då om min sambos tidogare problem eller frågar de rent allmänt där också hur barnen mår? Så jag vet vad jag har att vänta mig när jag lämnar efter semestern..
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Mamma) skrev 2018-07-14 15:46:06 följande:
    Jag har kommit fram till det jag med, lugnade mig rätt snabbt. Hade inte den ena kvinnan som pratade med äldsta dottern ställt så konstiga frågor hade jag inte oroat mig överhuvudtaget.

    Kontakta förskolan, berättar de då om min sambos tidogare problem eller frågar de rent allmänt där också hur barnen mår? Så jag vet vad jag har att vänta mig när jag lämnar efter semestern..
    De ska inte berätta om det, bara tala om att de gör en utredning och vill fråga om hur barnen funkar i förskolan. (tex kan ju barn vara nervösa, ha lätt att gråta, bråka och liknande, om det finns något problem)
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (1234) skrev 2018-07-13 08:08:45 följande:
    Jag tror du kan vara lugn! Det var nog helt enkelt så att anmälan var så pass allvarlig att de måste köra igenom hela listan med rutiner innan de kan lägga ner. De har trots allt en plikt att utreda ordentligt och just samtal med inblandade är så klart standard. De kontaktar troligtvis även barnens förskola / skola för ett utlåtande innan de känner att de har fått en bra bild och kan avskriva det hela.
    Tror också att du kan vara lugn.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har själv inte någon egen erfarenhet av samtal med socialtjänsten. Däremot har jag mycket erfarenhet genom mitt arbete med barn som far eller riskerar att fara illa. Där tror jag inte du har något att oroa dig för. Merparten har stor barnkompetens och barn mår normalt sett bra av att bli sedda.

    Jag skriver för att jag har egen erfarenhet av att växa upp med en alkoholiserad mor, dock med en nykter och på alla sätt utmärkt far. Det var förstås traumatiskt men min erfarenhet är att en god förälder räcker långt. För mig var det tacksamt att min mor dog av sitt missbruk, men hon lyckades ju aldrig vända skutan utan gick ned sig allt mer. Många missbrukare kan leva ett nyktert liv, vissa kan till och med dricka normalt igen även om jag tror man ska vara försiktig med att tro att man kan ha ett normalt förhållande till alkohol igen. För de flesta missbrukare är det clean cut som gäller. Klarar inte din man det, så kommer du att få stå för mycket av stabiliteten i familjen. Det betyder inte att det kommer att gå illa för dina barn. Såvitt de inte far illa i familjen riskerar de inte ett omhändertagande för att en förälder missbrukar. 

    Lycka till!  

  • Anonym (Kaffedraken)
    Smilla75 skrev 2018-07-14 21:14:27 följande:

    Jag har själv inte någon egen erfarenhet av samtal med socialtjänsten. Däremot har jag mycket erfarenhet genom mitt arbete med barn som far eller riskerar att fara illa. Där tror jag inte du har något att oroa dig för. Merparten har stor barnkompetens och barn mår normalt sett bra av att bli sedda.

    Jag skriver för att jag har egen erfarenhet av att växa upp med en alkoholiserad mor, dock med en nykter och på alla sätt utmärkt far. Det var förstås traumatiskt men min erfarenhet är att en god förälder räcker långt. För mig var det tacksamt att min mor dog av sitt missbruk, men hon lyckades ju aldrig vända skutan utan gick ned sig allt mer. Många missbrukare kan leva ett nyktert liv, vissa kan till och med dricka normalt igen även om jag tror man ska vara försiktig med att tro att man kan ha ett normalt förhållande till alkohol igen. För de flesta missbrukare är det clean cut som gäller. Klarar inte din man det, så kommer du att få stå för mycket av stabiliteten i familjen. Det betyder inte att det kommer att gå illa för dina barn. Såvitt de inte far illa i familjen riskerar de inte ett omhändertagande för att en förälder missbrukar. 

    Lycka till!  


    Jag känner ingen oro längre, det var den dagen som jag fick panik. Vi har även pratat med grannen nu, som bad om ursäkt. Medgav att han dragit på för mycket och missuppfattat situationen. Det är skönt att ha rett ut det, även om jag kommer hålla både mig och barnen borta därifrån i fortsättningen.

    Sambon har levt i 35 år utan alkoholproblem, drack sedan alldeles för mycket en period efter en sak som hände, det varade i 3-4 månader ungefär. Jag lämnade honom och han tog tag i det, har inte slutat dricka helt men har respekt. Han har varit helt ärlig mot grannen med allt detta och på något vis har grannen misstolkat det hela och sedan sett massa tecken på att sambon super. Nu har de pratat ut och jag antar att socialen kommer komma fram till att vi är en helt vanlig familj.

    Tack för svar!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Nu har vi varit på samtal och det gick bra. Jag och barnen fick sitta tillsammans och det var bara helt vanliga frågor till dom. Till mig kom frågor som 'hur är det med barnens hygien', 'borstar de tänderna', 'lagar du mat till dom', 'har de kläder', 'leker de' o.s.v. Kan inte rå för att jag kände mig så jädrans anklagad för att vara en dålig mamma! Men allt lades ner direkt iaf. Grannen har sms'at och bett om ursäkt för att han överdrev och hittade på saker. Står numer och vinkar glatt varje gång vi ses. Idiot!

    Kan dessutom tillägga att äldsta dottern häromdagen efter att ha fått frågan soc 'brukar du hota pappa att berätta för mamma att han druckit öl om du inte får som du vill'? just gjorde det. Hotade pappa att säga till tanterna just det. Tack för den! Hur kan man ens trycka in såna ord i ett barn!

Svar på tråden Soc ska prata med mina barn