• Anonym (Islam i Sverig­e)
    Äldre 12 Jul 19:07
    1558 visningar
    29 svar
    29
    1558

    Böneutrop

    Bra eller dåligt?

  • Svar på tråden Böneutrop
  • Anonym (Islam i Sverig­e) Trådstartaren
    Äldre 12 Jul 22:34
    #5
    Dr Love skrev 2018-07-12 20:50:20 följande:

    Jag kan tycka att det är problematiskt att basunera ut ett religiöst budskap i sig. Att det inte bara är att likställa med annat allmänt ljud eller en kyrkklocka exempelvis.

    Jag föreställer mig en flykting från exempelvis Afghanistan som kanske hoppats på att få komma ifrån religiöst förtryck och inflytande till det sekulariserade Sverige och möts av mer böneutrop.

    Spontant skulle jag hellre se att man förbjöd kyrkklockor än att man tillät böneutrop. Det är dock förstås en komplicerad fråga.

    Diskussion välkomnas.


    Den allmänna synen verkar ju vara att kyrkklockor inte basunerar ut något religiöst, per se.
  • Anonym (Islam i Sverig­e) Trådstartaren
    Äldre 12 Jul 22:35
    #6
    Nimzay skrev 2018-07-12 22:22:28 följande:

    Dåligt, hör inte hemma i ett demokratiskt och sekulariserat samhälle med religionsfrihet - ännu mindre om det inte alls är en del av själva samhällets kulturarv.


    Vad tycker du om kristendom i skolan?
  • Anonym (Islam i Sverig­e) Trådstartaren
    Äldre 12 Jul 23:39
    #10
    Nimzay skrev 2018-07-12 22:39:04 följande:

    Vad menar du med kristendom i skolan, lite mer specifikt?


    Eller rättare sagt, bör skolan vara helt utan religiösa inslag?
  • Anonym (Islam i Sverig­e) Trådstartaren
    Äldre 12 Jul 23:42
    #11
    Dr Love skrev 2018-07-12 22:45:08 följande:

    Tja, det är en signal som kallar till religiös samling eller som kan påminna om något religiöst. Jag kan personligen tycka att ljudet är charmigt men det är ju helt subjektivt; jag är ju uppvuxen här.

    Det viktigaste är att vi under religionsfriheten ger alla lika mycket eller lika lite religiösa rättigheter.

    Min huvudsakliga kritik mot böneutrop är just böne-delen. Att man skickar ut ett budskap. Om man bara sjöng toner eller hade en signal så bryr jag mig inte.

    Egentligen är nog den bästa och rättvisaste lösningen att inga religiösa ljudsignaler får förekomma. Punkt.


    Inte ens vid bröllop? Då blir det ju en allmän angelägenhet istället. Den eviga frågan är vad man drar gränsen mellan just allmän angelägenhet och privat angelägenhet. Det är knepigt som fan, det ska man veta.
  • Anonym (Islam i Sverig­e) Trådstartaren
    Äldre 17 Jul 12:58
    #13
    Dr Love skrev 2018-07-13 09:25:11 följande:

    Hur är det en allmän angelägenhet vid ett bröllop? Det berör endast de som är involverade i bröllopet.

    Oavsett vad är det centrala att alla religioner får samma möjligheter, så då får du räkna med andra signaler från andra religioner vid liknande event.


    Det kostar. Sedan kanske de får barn, också det kostar skattepengar. Och en del annat. Tycker absolut inte att det är något problem, bara påpekar att det är en allmän grej. :)

    Absolut, det knepiga tycker jag inte är det som är EMELLAN religioner, utan religionen kontra sekularismen. Sverige är ett sekulärt land MED religionsfrihet. En bra ordning, men ofta politiskt komplicerat. :)
  • Anonym (Islam i Sverig­e) Trådstartaren
    Äldre 17 Jul 13:08
    #16
    Anonym (enkelt) skrev 2018-07-17 13:07:01 följande:

    Det är enkelt.

    Störande ljud ska tillåtas enligt samma grund.

    Om jag vill basunera ut "Kom till min pub" i 110 decibel så ska det bedöms som andra ljud i 110 decibel.

    Störande ljud som har varit störande i 100 år får fortsätta vara störande genom en "farfarsklausul".

    Så kontentan:

    Gamla kyrkor får fortsätta ringa om de är över 100 år gamla.

    Nya företeelser som som reklammeddelanden och religiösa budskap ska bedömas på samma grund och jag hoppas att det blir ett förbud där jag bor, då jag inte vill ha störande ljud i min närhet.


Svar på tråden Böneutrop