• Malinkt

    Nekad ivf

    Hejhej,

    Jag och min sambo blev nekade till IVF via landstinget då min sambo har en historia för mer än två år sedan då han rökte marijuana och gick hos en psykolog. Vi har nu sökt till en privat klinik där alla har sommarstängt så kan inte fråga om detta kommer påverka även hos dem... någon som har erfarenhet av liknande problem? Är privata klinker lika hårda?

  • Svar på tråden Nekad ivf
  • askyfullofstars

    Inte utomlands iallafall. Vet inte hur det är i Sverige men jag och min man har sökt oss utomlands pga slippa psykologsamtal om vi är lämpade som föräldrar och allt sånt löjligt Sverige har som krav.

  • Malinkt

    Tack för svar. Har ni testat privat klinik i Sverige? Vi tänkte att det blir lite lättare med ledighet och sådär

  • Solen2

    Vi behövde inte ha något psykologsamtal vid ivf, varken via privat- eller landstingsförsök. Inget jag tror är standard. Vet bara att det förekommer vid adoption.

  • askyfullofstars
    Solen2 skrev 2018-07-14 22:00:52 följande:

    Vi behövde inte ha något psykologsamtal vid ivf, varken via privat- eller landstingsförsök. Inget jag tror är standard. Vet bara att det förekommer vid adoption.


    Förekommer vid donation, som vi behöver.
  • sm3knamn

    Hej!
    Jag och min partner är i samma sits.. har du pratat med någon privat klinik än? 
    En vän ringde en privat klinik och fick till svar att de har samma regler som landstinget, dvs sa de nej. Men kan man komma runt det  på något sätt kanske? 

  • Hejkatt
    sm3knamn skrev 2018-09-15 13:56:20 följande:

    Hej!

    Jag och min partner är i samma sits.. har du pratat med någon privat klinik än? 

    En vän ringde en privat klinik och fick till svar att de har samma regler som landstinget, dvs sa de nej. Men kan man komma runt det  på något sätt kanske? 


    Nej det är kört i Sverige. Man är jättehårda i Sverige
  • zuces
    sm3knamn skrev 2018-09-15 13:56:20 följande:

    Hej!

    Jag och min partner är i samma sits.. har du pratat med någon privat klinik än? 

    En vän ringde en privat klinik och fick till svar att de har samma regler som landstinget, dvs sa de nej. Men kan man komma runt det  på något sätt kanske? 


    Ni kan komma runt det om ni går till ett annat landsting. De kan inte se era journaler i nuvarande landsting.
  • sm3knamn
    zuces skrev 2018-09-15 20:44:15 följande:
    Ni kan komma runt det om ni går till ett annat landsting. De kan inte se era journaler i nuvarande landsting.
    Men man blir väl inte godkänd om de inte får titta i ens journal först? Bor i sthlm men har funderat på att vända mig till uppsala...
  • Hejkatt
    zuces skrev 2018-09-15 20:44:15 följande:

    Ni kan komma runt det om ni går till ett annat landsting. De kan inte se era journaler i nuvarande landsting.


    Andra landsting kan visst se andra landstings journaler genom ett gemensamt system som heter NPÖ (nationella patient översikten )
  • zuces
    Hejkatt skrev 2018-09-15 20:54:15 följande:

    Andra landsting kan visst se andra landstings journaler genom ett gemensamt system som heter NPÖ (nationella patient översikten )


    Jag har bara varit med om att de sa att de inte kunde se. Flyttade från Skåne till Västra Götalands län. Gjorde utredningen i Skåne och då kunde Sahlgrenska inte se våra journaler själva utan vi var tvugna att be om våra journaler från Skåne.
  • Hejkatt
    zuces skrev 2018-09-15 21:13:40 följande:

    Jag har bara varit med om att de sa att de inte kunde se. Flyttade från Skåne till Västra Götalands län. Gjorde utredningen i Skåne och då kunde Sahlgrenska inte se våra journaler själva utan vi var tvugna att be om våra journaler från Skåne.


    När va detta? NPÖ är ett relativt nytt system.
  • Ariellan

    De har inte rätt att titta i era journaler utan ert godkännande. Vi gick privat och de bad inte om att ens få titta i våra journaler.

Svar på tråden Nekad ivf