• Äldre 12 Jul 21:03
    4874 visningar
    25 svar
    25
    4874

    Hemlös vildkatt eller inte?

    Det började som en förälskelse, Misse började hälsa på oss regelbundet i vårt nya hus. Hon är söt och lekfull och jag och min son har roligt med henne, men jag har varit noga med att inte ge henne mat eller släppa in henne, så hon inte ska tro att hon bor här. I förra veckan satt hon ute och grät i en halvtimme, så till slut fick hon komma in ett tag. En helg nyligen när jag var ensam här (sonen var hos sin pappa), höll Misse mig sällskap typ hela helgen. Jag städade en massa prylar ute eller i vår vinterträdgård, och Misse hade ständigt koll och var i närheten. Jag har sett att hon är duktig på att fånga möss (vi hade en död mus på gården ett par dagar), och hon är väldigt slank. Om hon nu bor någonstans, borde hon inte vara där mer än hon är? Hur ser man om hon har chip i örat? Det finns inga bortsprungna katter rapporterade till polisen i området. Hon kanske bara har oss som dag/kvällstid matte/husse, men tänk om hon är hemlös? De närmaste grannarna vet inget om Misse. Har ni några bra tips, hur ska vi kunna gissa om söta Misse är någon vi borde ta ansvar för eller om hon bara leker med våra känslor? Vi bor inte i Sverige, men det finns normalt sätt inte så många hemlösa katter här.

  • Svar på tråden Hemlös vildkatt eller inte?
  • Äldre 12 Jul 21:12
    #1

    Ett chip kommer du inte se med blotta ögat, det injeceras i nacken. Däremot kan du se en tattuering i örat, om ägaren valt att märka på det sättet. Om du verkligen vill veta så fångar du in katten och kollar noga öronen, och om duu inte ser någon tattering så får du ta katten till en vet, polis eller liknande som har en chipläsare och kolla om det finns chip, och om det är reggat.

  • Hejjk
    Äldre 12 Jul 21:16
    #2

    Om ni inte hittar ägaren så får hon väl bli eran katt istället. Kan även vara så att hon blivit övergiven och sökt sig till er så det är det bästa för henne om ni adopterar henne istället för att lämna bort henne till ett djurhem där hon kanske aldrig får en ny ägare.

  • Glinda från Oz
    Äldre 12 Jul 21:19
    #3

    Sätt på henne ett halsband med en nyckelbricka där ni skriver ?äger någon mig? och ert nummer. Har katten en ägare kommer de höra av sig.

    En katt kan ha en tatuering i örat eller vara chippad i nacken, ni behöver en chipläsare för att kolla chip, det kan ni göra gratis hos veterinären eller polisen.

  • Äldre 12 Jul 22:53
    #4

    Tack för synpunkterna. Vi hade ju egentligen inte tänkt att skaffa någon katt, men kanske måste vi.

  • Äldre 12 Jul 22:55
    #5

    Kanske kan vi kolla hospolisen om hon har ett chip.

  • Hejjk
    Äldre 12 Jul 23:05
    #6
    FuckGoggleAskMe skrev 2018-07-12 22:55:11 följande:

    Kanske kan vi kolla hospolisen om hon har ett chip.


    Har hon inte chip så gör ni rätt i att adoptera henne.
  • Äldre 13 Jul 06:46
    #7

    Kolla om hon är chippad hos en veterinär och om det finns en adress till ägaren. Om inte så ta hand om katten om du har möjlighet annars lämna till ett katthus om det finns. Jag hade matat katten och tagit in den tills chippet är kollat.

  • Glinda från Oz
    Äldre 13 Jul 21:01
    #8
    Dexter dot com skrev 2018-07-13 06:46:10 följande:

    Kolla om hon är chippad hos en veterinär och om det finns en adress till ägaren. Om inte så ta hand om katten om du har möjlighet annars lämna till ett katthus om det finns. Jag hade matat katten och tagit in den tills chippet är kollat.


    Katthemmen har flera månaders kö just nu så kan man lösa det själv är det bra.
  • Hejjk
    Äldre 13 Jul 21:04
    #9
    Glinda från Oz skrev 2018-07-13 21:01:54 följande:

    Katthemmen har flera månaders kö just nu så kan man lösa det själv är det bra.


    Katten mår bäst av om ts adopterar henne. På katthem är det inte säkert att hon får någon ny ägare och man vet inte till vilken ägare hon kommer. Ts låter som en kärleksfull matte/husse som kissen trivs hos. Kissen känner säkert att hon är en del av ts familj redan och då vill hon stanna där.
  • Glinda från Oz
    Äldre 13 Jul 21:14
    #10
    Hejjk skrev 2018-07-13 21:04:39 följande:

    Katten mår bäst av om ts adopterar henne. På katthem är det inte säkert att hon får någon ny ägare och man vet inte till vilken ägare hon kommer. Ts låter som en kärleksfull matte/husse som kissen trivs hos. Kissen känner säkert att hon är en del av ts familj redan och då vill hon stanna där.


    Jag har aldrig stött på ett katthem som inte adopterar ut sina katter. De förlorar på att behålla katterna och hela syftet är att katten bara ska mellanlanda där.

    Ts måste först kolla om det finns en ägare innan hon gör någonting sen ska hon vilja ha en katt också, det kostar trots allt både pengar, tid och engagemang.
Svar på tråden Hemlös vildkatt eller inte?