• Sparven97

    Allmänbildning

    Hejsan!

    Jag tycker de är så viktigt att vara allmänbildad när jag träffar nya människor men har på senaste tiden insätt att jag själv kanske inte är så allmänbildad som jag innan trott.

    Tänkte därför skapa en tråd där ni ger förslag på vad ni själva tycker är viktigt att man vet. Länka gärna bra sidor med information om olika saker.

    Och imorgon börjar min semester så tid att läsa och lära kommer finnas!

    Hoppas ni har en trevlig sommar ????

  • Svar på tråden Allmänbildning
  • Dr Love

    Kul idé!

    Jag kan dela med mig av två Youtube-kanaler som är toppen när man vill lära sig lite om naturkunskap, aktuella samhällsfrågor och liknande.

    Här är en serie om människokroppen: 
    ">



    Här är en video om genmanipulation: 
    ">



    Båda kanalerna har ett pedagogiskt upplägg men samtidigt en seriös framtoning. Ett lite roligare sätt att lära sig på om man vill ta en paus från läsandet.

  • Anonym (123)

    Geografi är alltid första jag tänkte på. Förvånansvärt många kan inte placera Europas länder tex.

    Historiska event. När sköts Palme? När var Kubakrisen? Diktatorer och deras fall.

    Kan du återge antikens sju underverk?

  • Anonym (C)

    Att man kan stava korrekt är viktigt. I din text har du till exempel skrivit de istället för det, insätt istället för insett...

    Det är viktigt att man någorlunda följer med i vad som händer i samhället just nu. Läs mycket så får man lite koll på lite allt möjligt.

    För att bättra på allmänbildningen tipsar jag om:

    www.bokus.com/bok/9789187795152/vad-du-borde-lart-dig-i-skolan-men-inte-hann-med-eftersom-livet-kom-emellan/

    www.bluebox.se/Sallskapsspel-Det-Borde-Man-Ju-Veta

  • Aniiee

    Tipsar också om två kanaler på youtube. Allmänbildning vetefan, de faller kanske mer under "onödigt vetande".....








    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (123)
    Anonym (C) skrev 2018-07-12 21:58:15 följande:

    Att man kan stava korrekt är viktigt. I din text har du till exempel skrivit de istället för det, insätt istället för insett...

    Det är viktigt att man någorlunda följer med i vad som händer i samhället just nu. Läs mycket så får man lite koll på lite allt möjligt.

    För att bättra på allmänbildningen tipsar jag om:

    www.bokus.com/bok/9789187795152/vad-du-borde-lart-dig-i-skolan-men-inte-hann-med-eftersom-livet-kom-emellan/

    www.bluebox.se/Sallskapsspel-Det-Borde-Man-Ju-Veta


    När Då Då är också ett bra sällskapsspel för ändamålet.
  • Anonym (C)
    Anonym (123) skrev 2018-07-12 22:03:12 följande:

    När Då Då är också ett bra sällskapsspel för ändamålet.


    Ja, det är bra! Jag spelar det mycket med mina barn och vänner :) Det är ett av min 9-årings favoritspel.
  • Tow2Mater

    Tycker inte det egentlligen finns något som är generellt viktigt att man vet.... att diskutera med besserwissrar som tycker de har koll på en massa är ju bara uttråkande...

  • Tow2Mater

    Men kanske såna allmänna kunskaper som att "socker i måttlig mängd skadar inte ditt barn", "flaskmatning skadar inte ditt barn", "ett grepp i armen ger inte ditt barn men for livet" etc borde finnas om man ens ska orka med att vara i närheten av en person....

Svar på tråden Allmänbildning