• mallaskablimamma

    Känner man om vattnet går om man själv är i vatten?

    Jag ska föda vilken dag som helst och i denna högsommarvärme bor vi på stranden nästan hela dagarna och många dopp blir det. Min fråga är kanske egentligen ganska korkad men säg att förlossningen skulle börja med att vattnet går (jag vet att de flesta förlossningar inte startar så som på film men det händer ju faktiskt, ibland) hur känns det? Och om jag själv var i vatten och badade när detta händer, skulle jag märka det då?

  • Svar på tråden Känner man om vattnet går om man själv är i vatten?
  • EpicNurse

    Inte säkert man känner det. Det fortsätter isåfall läcka även timmar efter.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • aerial

    Nu startade min förlossning med värkar och vattnet gick inte förrän på sjukhuset tio minuter innan barnet kom, men det verkligen sprutade ut.

  • Erla

    Har en bekant som badade när vattnet gick. Hon fattade det inte förrän det fortsatte att rinna vatten av henne långt efter sista doppet :P oftast så är det ju inte så akut så allt gick jättelugnt till.

  • snusmumriken

    Med mina två första tog de vattnet på förlossningen. Med tredje gick jag och kissade och när jag ställde mig upp kom det mer kiss, trodde jag. Gick och la mig i soffan för jag var så jädrans trött (inga som helst känningar att förlossning var på gång) och då kände jag att det sipprade lite mer kiss. Tog på mig en binda, sen sög det bara till i magen och plötsligt hade jag så starka värkar att jag förstod att bebisen var på väg ut närsomhelst. Jag kravlade mig runt för att få med mig lite saker och sen ilfart till förlossningen. Hann bara lägga mig på britsen och krysta 2 gånger, haha!

    Med alla tre blev värkarna väldigt mycket starkare direkt efter att vattnet gått. De drog t.o.m. ut på det vid andra förlossningen eftersom jag inte ville att det skulle gå för fort. Så även om du inte skulle märka att vattnet går kommer du iaf förmodligen känna att det gör mycket ondare. Lycka till när det blir dags :)

  • sosso98
    Sisterofthesun skrev 2018-07-12 22:41:53 följande:

    Jag kände som ett plopp. Svårt att beskriva men det kändes :)


    Haha samma här:) Jag satt i badkaret och då kände jag som ovan ett plopp och värkarna sattes igång på direkten
  • Sisterofthesun
    sosso98 skrev 2018-07-13 06:44:24 följande:

    Haha samma här:) Jag satt i badkaret och då kände jag som ovan ett plopp och värkarna sattes igång på direkten


    Eller hur, lite som att dra ut en propp ur vasken.

    Jag vaknade på natten med mensvärk och 10 minuter senare ungefär så gick vattnet och då slutade det göra ont konstigt nog :)
  • Fia 28

    För mej gick det hål på hinnorna uppåt och läckte alltså inte konstant utan endast när jag böjde mej framåt, hostade eller liknande. Det hade jag inte märkt av om jag varit i vatten. 

  • Åttionio89

    Åh jag hade exakt samma tanke igår när jag var och badade haha. Men som många skriver så sipprar det ju en bra stund efter, så en bra grej att göra är att ta med flera bikinitrosor så man kan byta efter varje dopp då känner man ju garanterat om vattnet gått. Ska följa mitt eget råd idag :D

  • bumblebeez

    Fick bada på sjukhuset efter att de frågat om jag ville åka hem. Jag hann bada 5 minuter, kände som ett "plopp" (gjorde inte ont eller så), men sedan blev värkarna mer intensiva än innan. Förstföderska, tog under 50 minuter innan ungen faktiskt var ute. Så det där är ju så olika. Men de flesta säger att värkarna ökar i grad efter att vattnet gått.

  • Hermioney
    mallaskablimamma skrev 2018-07-12 22:35:19 följande:

    Jag ska föda vilken dag som helst och i denna högsommarvärme bor vi på stranden nästan hela dagarna och många dopp blir det. Min fråga är kanske egentligen ganska korkad men säg att förlossningen skulle börja med att vattnet går (jag vet att de flesta förlossningar inte startar så som på film men det händer ju faktiskt, ibland) hur känns det? Och om jag själv var i vatten och badade när detta händer, skulle jag märka det då?


    Nej du skulle inte märka det. En vän var gravid. Förlossningen startade med värkar. När det gjorde som mest ont hoppade hon in i badkaret och ställde sig på alla fyra. Hennes man höll duschmunstycket så strålen riktades mot hennes rygg. Till slut åkte de in till förlossningen. De sa att hennes vatten redan gått. Varken hon eller hennes man hade märkt något alls i badkaret.
  • sosso98
    Hermioney skrev 2018-07-16 03:05:40 följande:

    Nej du skulle inte märka det. En vän var gravid. Förlossningen startade med värkar. När det gjorde som mest ont hoppade hon in i badkaret och ställde sig på alla fyra. Hennes man höll duschmunstycket så strålen riktades mot hennes rygg. Till slut åkte de in till förlossningen. De sa att hennes vatten redan gått. Varken hon eller hennes man hade märkt något alls i badkaret.


    Fast om du läser andras kommentarer så förstår du att man visst kan känna de, jag kände att mitt vatten hade gått när jag låg i badkaret.
  • Fins Mamma
    Hermioney skrev 2018-07-16 03:05:40 följande:

    Nej du skulle inte märka det. En vän var gravid. Förlossningen startade med värkar. När det gjorde som mest ont hoppade hon in i badkaret och ställde sig på alla fyra. Hennes man höll duschmunstycket så strålen riktades mot hennes rygg. Till slut åkte de in till förlossningen. De sa att hennes vatten redan gått. Varken hon eller hennes man hade märkt något alls i badkaret.


    Tack .

    Alla hävdr att man märker det för att det fortsätter rinna? men det gjorde inte jag med 1an. Hade hört av läkaren att jag inte alls skulle föda barn utan att jag hade urinvägsinfektion. Så när jag hade skitont nere vid underlivet ouch äntligen kunde kissa så var ju jag glad! Måste ha varit så att mitt vatten gått under någon av de tillfällena jag fick på toa för det var tomt när vi kom upp.
    ?
  • sosso98

    Vadå alla hävdar att dem märker det? Jag kände att mitt vatten hade gått när jag låg i badkaret, det är olika för alla. Vissa känner vissa känner inte

  • Fins Mamma
    sosso98 skrev 2018-07-16 07:58:40 följande:

    Vadå alla hävdar att dem märker det? Jag kände att mitt vatten hade gått när jag låg i badkaret, det är olika för alla. Vissa känner vissa känner inte


    Sett många ställen (eftersom jag funderar jag med) där alla skriver att man märker när vattnet går och folk som nästan misstror mig när jag berättar att jag inte gjorde det när dottern föddes.

    Ska tydligen bli grumligare vatten men jag tex har massor av bubblor i när jag badar så jag skulle nog inte reflektera över grumlighetenom det inte var klumpar liksom.

    Aja. Det återstår att se var vattnet går för mig denna gången
    ?
  • sosso98
    Fins Mamma skrev 2018-07-16 08:12:41 följande:

    Sett många ställen (eftersom jag funderar jag med) där alla skriver att man märker när vattnet går och folk som nästan misstror mig när jag berättar att jag inte gjorde det när dottern föddes.

    Ska tydligen bli grumligare vatten men jag tex har massor av bubblor i när jag badar så jag skulle nog inte reflektera över grumlighetenom det inte var klumpar liksom.

    Aja. Det återstår att se var vattnet går för mig denna gången


    Ja det är nog svårt att se om vattnet gått när man ligger i vatten, men vissa känner när själva hinnan spricker som i mitt fall. Det är så olika för alla det är inte alls konstigt att du inte visste om det, vissa känner ingenting när vattnet går inga värkar ingenting, när vattnet gick för mig fick jag jätte intensiva värkar på direkten så det var inte så svårt att märka i mitt fall ;)
  • Fins Mamma

    Jag hade så mycket värkar innan redan (hade aldrig haft urinvägsinfektion så när doktorn så åt mig att det var det, jäklar var imponerad jag var av alla som gick till jobbet med urinvägsinfektion ;) ). Jaja. Blir spännande att se den här gången som sagt


    ?
  • bumblebeez
    Fins Mamma skrev 2018-07-16 08:12:41 följande:
    Sett många ställen (eftersom jag funderar jag med) där alla skriver att man märker när vattnet går och folk som nästan misstror mig när jag berättar att jag inte gjorde det när dottern föddes.

    Ska tydligen bli grumligare vatten men jag tex har massor av bubblor i när jag badar så jag skulle nog inte reflektera över grumlighetenom det inte var klumpar liksom.

    Aja. Det återstår att se var vattnet går för mig denna gången

    Det där är ju verkligen så olika. Jag badade i rent vatten, och de som jobbade på förlossningen kunde inte bekräfta att vattnet gått i badkaret så som jag tyckte mig känna. Det var bara värkarna som avslöjade det liksom. Så det blir nog inte alltid mycket grumligare heller. :)


     


    Tycker det är helt otroligt hur olika det kan vara!

Svar på tråden Känner man om vattnet går om man själv är i vatten?