• Anonym (Gravid)

    Ni som har 4 barn...

    ... kort fråga: hur är det att ha 4 barn, att gå från 3 till 4? Tips och tricks att dela med er?

  • Svar på tråden Ni som har 4 barn...
  • Anonym (Bra)

    Mina 3 är i tonåren och 4e blir 4 år. Så det gick jättebra. Så inga problem alls. Bara härligt med stor familj.

  • Pentra

    Ökade kostnader. Flytta till större boende, gå från bil till bil OCH minibuss. Betydligt mer att hålla ordning på när det gäller barnens skola och aktiviteter. Familjepusslet blir mer komplicerat, och som förälder får man då mindre chans till fritid, egentid och den återhämtning som man egentligen behöver. Man får mindre kvalitetstid tillsammana som föröldrar. Mycket svårare att få barnvaakt, även om det gäller så sällan som en gång i halvåret och kanske bara under ett fåtal timmar per gång. Risken att drabbas av utbrändhet ökar markant. Barn kan bli trötta och är inte vänner jämt, och som förälder och bilförare får man då lära sig hantera att tre barn bråkar i baksätet och kastar saker på den som sitter bredvid en själv i framsätet, och det är flera mil kvar tills man kommer hem... ... Med vänlig hälsning, Pentra

  • Anonym (Tufft men härligt)

    Har fyra barn. Det är ju mer att göra helt klart. Men det är ju också härligt att ha flera barn! Barn är en välsignelse och ska inte ses som en börda. Men det kräver att man hjälps åt också vuxna emellan, annars blir det tufft för den som ska rådda allting ensam... Men gör inte abort iallafall! Låt barnet få leva och var glad över dina fina barn. :) Jag skulle väl inte råda någon att medvetet skaffa fyra barn, om man inte har det väldigt väl ordnat med hjälp osv men å andra sidan kan man inte alltid själv bestämma om en ny människa blir till, det kan ske trots skydd ibland, och då kan jag aldrig tycka att man ska döda det barnet. :(

    Låt det leva och det kommer att ordna sig till slut! Grattis till fjärde barnet om du är gravid. :)

  • Sharper

    Vi gick från 2 till 4 barn (jag och mannen har 2 barn var). Och med tanke på att det då är bonussyskon så har det gått bra. Min minsta var 9 månader då vi träffades och är idag 1 år. Det funkar kanon. Ja barn kostar men än så länge är det faktiskt inte så farligt. Jag har inget negativt alls att säga om att ha många barn. Vi ser alla barn som våra barn även om det inte är gemensamma. Det svåra för min del var att vänja sig vid att barnen är uppe längre (hans barn är 8 och 10) än mina. För hans del var det svåra att gå tillbaka till småbarnsåren.

  • Anonym (Gravid)
    Pentra skrev 2018-07-13 06:20:57 följande:
    Ökade kostnader. Flytta till större boende, gå från bil till bil OCH minibuss. Betydligt mer att hålla ordning på när det gäller barnens skola och aktiviteter. Familjepusslet blir mer komplicerat, och som förälder får man då mindre chans till fritid, egentid och den återhämtning som man egentligen behöver. Man får mindre kvalitetstid tillsammana som föröldrar. Mycket svårare att få barnvaakt, även om det gäller så sällan som en gång i halvåret och kanske bara under ett fåtal timmar per gång. Risken att drabbas av utbrändhet ökar markant. Barn kan bli trötta och är inte vänner jämt, och som förälder och bilförare får man då lära sig hantera att tre barn bråkar i baksätet och kastar saker på den som sitter bredvid en själv i framsätet, och det är flera mil kvar tills man kommer hem... ... Med vänlig hälsning, Pentra

    Ok... tack för pepp! Hör att du älskar livet som mamma ;)
  • lövet2

    Från 3 till 4 barn var det mest en fråga om pengar och utrymme. Vi fick inreda övervåningen för att få fler rum i huset, och så blev vi tvungna att byta bil. En del saker var också utslitna efter 3 barn och behövde bytas ut. Annars var det inga problem. Från 3:e barnet blev det bara enklare för varje barn!

Svar på tråden Ni som har 4 barn...