• Anonym (Undrar)

    Gammal medicin. Farligt?

    Någon som vet om det är farligt att ta gammal medicin? Är gravid och vill inte ta någon risk ifall det är skadligt. Jag har astma och har ingen ny astmamedicin den gick ut 2015

  • Svar på tråden Gammal medicin. Farligt?
  • Anonym (N)

    Jag har också en astma medicin vid behov (bricanyl) som gick ut 2016. Frågade en kollega som har astma och medicinerar dagligen, om det var farligt att jag tog av den vid träning, han så nej. Så jag använder den. Men jag vet inte om det är bra eller inte ???? har iaf inte känt något annorlunda.

  • Anonym (A)
    Anonym (N) skrev 2018-07-13 12:09:44 följande:
    Jag har också en astma medicin vid behov (bricanyl) som gick ut 2016. Frågade en kollega som har astma och medicinerar dagligen, om det var farligt att jag tog av den vid träning, han så nej. Så jag använder den. Men jag vet inte om det är bra eller inte ???? har iaf inte känt något annorlunda.
    Helt rätt
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (N) skrev 2018-07-13 12:09:44 följande:

    Jag har också en astma medicin vid behov (bricanyl) som gick ut 2016. Frågade en kollega som har astma och medicinerar dagligen, om det var farligt att jag tog av den vid träning, han så nej. Så jag använder den. Men jag vet inte om det är bra eller inte ???? har iaf inte känt något annorlunda.


    ok. Tack så mycket för svar! (:
  • Nonym

    Enda egentliga risken med de flesta mediciner är att när de blivit för gamla kan styrkan avta så det är svårare att dosera rätt

  • Anonym (Nej)

    Gammal medicin torde inte göra någon skada. Själv har jag nyss ätit medicin med utgångsdatum feb/2016 under en månads tid. Märkte inget annat än att medicinen inte hjälpte ett dugg. Av den anledningen tittade jag närmare på den och såg då att den var utgången.

  • Anonym (Aporekaren)

    Om medicinen gick ut 2015 så bör du inte använda den eftersom styrkan inte är detsamma och får du astma anfall så är det extremt viktigt att du får i dig rätt styrka direkt så det gör nytta direkt detta vet du säkert redan om.

    Om en medicin går ut 2015 så kan man använda den året ut.

    Gäller samma sak med all medicin.

    Skaffa nytt recept så fort som möjligt det behöver du ändå göra förr eller senare.

    Du kan ha den gammla medicin i nödfall tills du fått den nya.

    Du kan gå ner till vårdcentralen så brukare de vara hjälpsamma att läkaren där skriver recept.

    Kan även gå in på 1177 och förnya recept .

Svar på tråden Gammal medicin. Farligt?