• Äldre 13 Jul 19:32
    4124 visningar
    7 svar
    7
    4124

    Hur ofta kokar ni flaskorna?

    Hej!

    Jag har ammat vår son sen han föddes men för någon vecka sedan började mjölken sina, så nu ammar jag & pumpar ur varannan timme och ger det urpumpade på calma flaska. Efteråt kokar jag allt - flaska, napp & urpumpningsgrejorna efter varje gång i ca 5-10 minuter, känns inte som jag gör något annat än kokar, matar & ammar.

    Men det var så dom gjorde på neo som vi var inlagda på 1 vecka när han kom pga. dåliga sockervärden - han är alltså inte för tidigt född.

    Hur gör ni andra? Några tips? :)

    Några tips för att få mer mjölk på annat sätt än pumpning - ökat ytterst lite och har hållit på såhär en vecka nu... ???????????

  • Svar på tråden Hur ofta kokar ni flaskorna?
  • Anonym (Micro­)
    Äldre 13 Jul 19:56
    #1

    Vi hade ett antal flaskor som vi steriliserade i en sterilisator som man stoppar i micron. Mycket praktiskt. Gick ju i flera på en gång. Steriliserade länge till våra prematurer faktiskt. Längre än de flesta verkar det som. Likaså nappar körde vi i den.

  • Äldre 13 Jul 20:59
    #2

    Om barnet inte är för tidigt född, och därmed inte är extra känslig, funkar diskmaskinen bra.

  • Anonym (aldri­g)
    Äldre 13 Jul 21:06
    #3

    Såhär skriver livsmedelsverket om flaskor och vatten till spädbarn:

    Har själv aldrig kokat vare sig vatten eller flaskor.


    Att blanda modersmjölksersättning

    Eftersom barn är känsliga för infektioner är det viktigt att vara noga med hygienen när du gör i ordning ersättningen. Tvätta därför alltid händerna innan du börjar. Det är också viktigt att använda rena flaskor och nappar och att de diskas noggrant, men de måste inte steriliseras.


    Blanda inte ut ersättningen med vatten från varmvattenkranen, eftersom det bland annat kan innehålla koppar från ledningarna. Använd i stället kallvattnet och spola tills vattnet är kallt. Värm sedan vattnet och blanda ersättningen enligt instruktionen på förpackningen. På förpackningen står det också hur länge färdigblandad ersättning håller. Släng ersättning som blir över efter att barnet har ätit.

    www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/barn-och-ungdomar/spadbarn

  • Äldre 13 Jul 21:26
    #4

    Har så gott som aldrig kokat. Så onödigt om det inte är speciella omständigheter gällande barnets infektionskänslighet.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 13 Jul 22:46
    #5

    Vi verkar ha haft en väldigt liknande resa. Vår son var också på neo nästan en veck pga blodsockervärden och svårighet att reglera saltet. Han föddes liten, vägde 2,7kg trots att han föddes bf+2. Så gjorde de på neo för oss också, men hemma skaffade jag medela steriliseringspåsar för micron, och steriliserade allt en gång per dygn, så disk efter varje användning och sedan varje kväll slängde jag allt i påsen in i micron klart på 3 minuter. Jag ammade och pumpade första 2 månaderna sedan är han endast ammad, men pumpade och gav på flaska då och då, men då mest för bekvämlighet så att pappan kunde ta en natt då och då.


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Äldre 14 Jul 00:36
    #6

    Jag kokar inte alls, förutom före första användningen. Diskade alla delar i diskmaskin.

  • Äldre 14 Jul 02:01
    #7

    Jag har delammat vår son = flaskmatat sen dag 1 och kokar bara napparna nån gång i veckan. Annars tycker jag det räcker att diska m vanligt diskmedel.

Svar på tråden Hur ofta kokar ni flaskorna?