• Anonym (Akta barnen!)

    Vem vet, vad våra "barn" håller på med, på nätet? Hur många föräldrar har konroll på riktigt?

    Ibland har jag undrat över, varför så många många väldigt unga människor, mår så skitdåligt som de gör?

    Den ena efter den andra, har psykiska problem, ångest, panik, vill inte gå i skolan.

    De har alla, (Ella nästan alla, fri tillgång till nätet, på ett eller annat sätt? om inte hemma, så genom kompisar?)

    De väldigt unga tonåringarna, är som vi vi alla vet, fruktansvärt naiva, och lever i en drömvärld. Det är helt förståeligt, för så är det att vara tonåring. Det är en period, som skiljer sig från alla andra perioder i livet.

    Vissa tonåringar är väldigt medgörliga och duktiga, men lika många är inte det?

    Håller just nu att kola på ett program från DK, som heter "børnelokkerne", man måste ha vpn på dk, för att kunna titta på det, men jag länkar ändå:

    www.viafree.dk/programmer/reportage/bornelokkerne/saeson-2/episode-1

    Men, det är bara så förskräckligt! Tänk på hur lite koll vi egentligen kan ha på våra barn? Kompisar har alltid någon bättre surf, och det att bli "tonåring", verkar gå ner i ålder? 11 -12 åringer kommer i puberteten? Och deras hjärna är så långt ifrån det medvetande, en förnuftig ung människa bör ha? Nej, det är kanske inte så konstigt att så många "barn" mår dåligt, och går på antidepp?

  • Svar på tråden Vem vet, vad våra "barn" håller på med, på nätet? Hur många föräldrar har konroll på riktigt?
  • Anonym (Akta barnen!)

    Ni som tror er ha koll på era väldigt unga tonåringar, har ni det?

    Varför är det så mycket hets på likes, och insta? varför mår vissa tonåringar bra, och andra inte? Är det en trend, eller har det att göra med hur det det funkar i respektive familj?

    Tyvärr, måste jag erkänna, att många väldigt unga som kommer från balkanfamiljer, har sommarjobb, studerar, och er oerhört sociala.

    Det gäller även andra kulturer, men just våra svenska ungdomar, mår inte bra, vad beror det på?

    Har vi som föräldrar inte samma krav? Och låter tonåringarna "ta makten"? Uppfostrar vi våra barn på ett sätt, som "de andra", inte accepterar?

    Jag kan komma med ett litet exempel: "Kalle i mataffären, mamma frågar honom: Vad skall vi ha för pålägg, Kalle, nu får du välja? Kalle är 4 år, och hungrig, han skiter fullständigt i vad för pålägg han får på mackan, om mamma bestämmer?

    Men Kalle får ta på sig ett stort ansvar att välja. Kalle blir frustrerat, för Kalle är trött, och har varit 10 timmar på dagis. Kalle har kanske redan kollat på surfplattan på morgonen, och maxat et litet spel?

    Vad skall Kalle nu ta ställning till? Vad skall vi ha för kvällsmat? Vad skall vi ha för frukostflingor? Och bla bla?

    Det där med att "ta kontroll", måste man göra i väldigt tidig ålder. Det är ALLTID föräldrar som bestämmer, och tar alla beslut. Kompromissa är en annan sak, så länge man har kontrollen.

  • Anonym (Akta barnen!)

    Ingen som tycker att detta är relevant? Jag blir i allafall mörkrädd, jag vet att inte alla "unga barn" berättar allt för sina föräldrar?

  • Anonym (njaaa)

    Orkar inte kolla vad børnelokkerne är för något..
    Men VAD de gör online behöver inte alls vara relevant till varför många mår dåligt. det är snarare hur länge de är online som kan skapa problem.

Svar på tråden Vem vet, vad våra "barn" håller på med, på nätet? Hur många föräldrar har konroll på riktigt?