• JLES

    Diskmaskin Maxtemp./Disktablett

    Vår diskmaskin är en Whirlpool..
    Högsta temperaturen är 65 grader och jag önskar att den gick upp till 70-75 åtminstone.. Blir disken verkligen ren vid 65 grader? Finns ju en del farliga bakterier som inte dör förrän vid 70 ungefär.. Lite dum fråga, hehe, men vad är det som är speciellt bakteriedödande i processen? Men jag har läst lite överallt att moderna diskmaskiner höger temperaturen till 70-80 grader en stund vid sköljning men jag hittar ingen sådan officiell information (eller så har jag letat dåligt). Någon kunnig som vet vad som gäller (gäller det t.ex alla maskiner)?

    "Problem" nummer två då.. Ibland fastnar tabletten i facket.. Typ som att hälften lösts upp men andra hälften har liksom klibbat fast sig där. Hatar det. Får köra om disken alternativt stoppa in en ny tablett och hoppas på bättre resultat för då känns det ju som att disken inte blir ordentligt ren. Vad beror det på dock? Samt kan man lägga tabletten någon annanstans? Öppet bland disken? Ovanpå besticken?

    Jag har provat Yes! Platinum's olika maskintabletter och Finish. Upplever att Finish kletar mer än Yes! Platinum men jag kanske bara haft otur..

  • Svar på tråden Diskmaskin Maxtemp./Disktablett
  • myskmalva

    Diskmaskinen spolar ju bort smutsen, så de bakterier som överlever värmen åker med vattnet ut i avloppet. Men man ska såklart inte räkna med att disken är fullkomligt steril när den är färdig. Är det det du vill uppnå får du skaffa en autoklav. Men det behövs knappast i ett vanligt hushåll.

  • EmberEyes
    myskmalva skrev 2018-07-14 08:07:40 följande:

    Diskmaskinen spolar ju bort smutsen, så de bakterier som överlever värmen åker med vattnet ut i avloppet. Men man ska såklart inte räkna med att disken är fullkomligt steril när den är färdig. Är det det du vill uppnå får du skaffa en autoklav. Men det behövs knappast i ett vanligt hushåll.


    Precis. Har du något som måste vara extra rent så får du steril-koka det efter/istället.
  • JLES
    myskmalva skrev 2018-07-14 08:07:40 följande:

    Diskmaskinen spolar ju bort smutsen, så de bakterier som överlever värmen åker med vattnet ut i avloppet. Men man ska såklart inte räkna med att disken är fullkomligt steril när den är färdig. Är det det du vill uppnå får du skaffa en autoklav. Men det behövs knappast i ett vanligt hushåll.


    EmberEyes skrev 2018-07-14 23:53:00 följande:
    Precis. Har du något som måste vara extra rent så får du steril-koka det efter/istället.
    Jo, jag förstår det. :) Hur som helst så hittar jag typ ingen information på om det är sant att maskiner automatiskt kör en sköljcykel på hög värme! Får försöka kolla upp det.

    Har ni några tips angående disktabletten? Drömmer

  • BuoBä

    Hur varmt tror du att det skulle vara ifall du handdiskade?... Det har folk överlevt i rätt många år innan diskmaskinen.

    Ang diskmedelstabletterna: ett vanligt problem är att man packat så att inte luckan kan slå upp ordentligt. Kolla så du skjuter in korgen ända in och att inget sticker ut som hindrar luckan.

  • JLES
    BuoBä skrev 2018-07-14 23:59:19 följande:

    Ang diskmedelstabletterna: ett vanligt problem är att man packat så att inte luckan kan slå upp ordentligt. Kolla så du skjuter in korgen ända in och att inget sticker ut som hindrar luckan.


    Ska dubbelkolla det! Tack! :D
  • EmberEyes
    JLES skrev 2018-07-14 23:54:58 följande:
    EmberEyes skrev 2018-07-14 23:53:00 följande:
    Precis. Har du något som måste vara extra rent så får du steril-koka det efter/istället.
    Jo, jag förstår det. :) Hur som helst så hittar jag typ ingen information på om det är sant att maskiner automatiskt kör en sköljcykel på hög värme! Får försöka kolla upp det.

    Har ni några tips angående disktablettenDrömmer

    Ät dem inte? Tungan ute

    Förlåt, jag har ingen aning! Det är en djungel. Jag spenderade nog nästan en timme med att läsa på och jämföra de olika tvättmedlen på ICA maxi för någon vecka sedan. Inte blev jag klokare på det.
  • JLES
    EmberEyes skrev 2018-07-15 00:24:11 följande:
    Ät dem inte? Tungan ute

    Förlåt, jag har ingen aning! Det är en djungel. Jag spenderade nog nästan en timme med att läsa på och jämföra de olika tvättmedlen på ICA maxi för någon vecka sedan. Inte blev jag klokare på det.
    Haha, alltså, håller med..!! Flört
  • Themis

    Det finns ingen anledning att oroa sig över bakterier bara för att diskmaskinen inte kan koka disken, jag lovar.

    Det som är viktigast är att disken blir fri från matrester och att den torkar efteråt, för bakterietillväxt kräver vatten och näring.

    Det enda i ett normalt hushåll som är verkligt känsligt är skärbrädor och tallrikar man haft rå kyckling på och då brukar jag diska dessa direkt med hett vatten. Vill man sedan ha ytterligare säkerhet så är det inte fel att hälla över det kokande vattnet från pastan eller potatisen på skärbrädorna innan vanlig disk, det kostar inget extra besvär när man redan har kokvatten.


    Never mind leg day. Don't skip brain day. /tips från coachen
  • JLES
    Themis skrev 2018-07-15 20:41:44 följande:

    Det finns ingen anledning att oroa sig över bakterier bara för att diskmaskinen inte kan koka disken, jag lovar.

    Det som är viktigast är att disken blir fri från matrester och att den torkar efteråt, för bakterietillväxt kräver vatten och näring.

    Det enda i ett normalt hushåll som är verkligt känsligt är skärbrädor och tallrikar man haft rå kyckling på och då brukar jag diska dessa direkt med hett vatten. Vill man sedan ha ytterligare säkerhet så är det inte fel att hälla över det kokande vattnet från pastan eller potatisen på skärbrädorna innan vanlig disk, det kostar inget extra besvär när man redan har kokvatten.


    Haha, jag är bara generellt bakterierädd! Brukar alltid koka vatten i vattenkokaren och hälla i stekpanna/kastruller innan jag använder dem (även fast de är diskade). Känns fräschare. 

    Jag brukar köra skärbrädor i diskmaskinen.. Jag sköljer av dem innan dock.. Är det fel? :o
  • EmberEyes

    Skärbrädor (och annat)  i trä bör väl inte diskas i maskin, om det är en bräda i plast, keramik eller annat oorganiskt material så tror jag inte det är någon fara. Om nu inte plasten råkar vara av en icke-värmebeständig sort då...

  • JLES
    EmberEyes skrev 2018-07-15 21:33:11 följande:

    Skärbrädor (och annat)  i trä bör väl inte diskas i maskin, om det är en bräda i plast, keramik eller annat oorganiskt material så tror jag inte det är någon fara. Om nu inte plasten råkar vara av en icke-värmebeständig sort då...


    Ja, precis dom är i plast :D 
  • Fliselisan

    Tabletten fastnar i vår diskmaskin också ibland. Lägger den numera bland besticken, funkar jättebra. Har en sån maskin där man lägger besticken högst upp.

  • JLES
    Fliselisan skrev 2018-07-15 23:48:06 följande:

    Tabletten fastnar i vår diskmaskin också ibland. Lägger den numera bland besticken, funkar jättebra. Har en sån maskin där man lägger besticken högst upp.


    Ahaa.. Vi lägger bestick längst ner. Lägger du tabletten ovanpå eller ah, emellan bestiken som sticker upp? Vi har ju en korg bredvid också för andra köksredskap typ stekspade och större skedar m.m. Kanske man kan lägga besticken i den korgen?
  • JLES
    Fliselisan skrev 2018-07-15 23:48:06 följande:

    Tabletten fastnar i vår diskmaskin också ibland. Lägger den numera bland besticken, funkar jättebra. Har en sån maskin där man lägger besticken högst upp.


    Ahaa.. Vi lägger bestick längst ner. Lägger du tabletten ovanpå eller ah, emellan bestiken som sticker upp? Vi har ju en korg bredvid också för andra köksredskap typ stekspade och större skedar m.m. Kanske man kan lägga besticken i den korgen?
  • Fliselisan
    JLES skrev 2018-07-15 23:53:58 följande:

    Ahaa.. Vi lägger bestick längst ner. Lägger du tabletten ovanpå eller ah, emellan bestiken som sticker upp? Vi har ju en korg bredvid också för andra köksredskap typ stekspade och större skedar m.m. Kanske man kan lägga besticken i den korgen?


    Besticken ligger liksom platt, på rader, högst upp i maskinen. Prova lägg tabletten högst upp i bestickenkorgen, eller på hyllan där glasen är kanske.
  • JLES
    Fliselisan skrev 2018-07-16 15:04:12 följande:

    Besticken ligger liksom platt, på rader, högst upp i maskinen. Prova lägg tabletten högst upp i bestickenkorgen, eller på hyllan där glasen är kanske.


    Absolut!! Ska prova! Tack för tipset!
Svar på tråden Diskmaskin Maxtemp./Disktablett