• Äldre 14 Jul 02:42
    2617 visningar
    4 svar
    4
    2617

    Kramp i urinröret / urinblåsan EFTER jag kissat

    Halloj, har inte hittat något på google specifikt mot mina ?symtom? så tänkte dra en tråd här i familjeliv då jag vet att denna sida är guldgruva av svar för nervösa googlande personer.

    Oavsett det så går jag rakt på sak.

    För ett x antal år sedan tillbaka har jag fått, vad som känns som ?kramp?, i urinröret i penisen och IBLAND ända upp i urinblåsan. Dessa attacker av kramper kommer EFTER jag kissat klart och inte medan eller före jag kissar. Det har aldrig kommit blod eller något liknande och dessa attacker varar i ungefär 10-20 sekunder och sedan går det bort av sig själv. Skalan av hur ont det gör varierar faktiskt ganska mycket, för att för det mesta när jag kissar känns det ingenting alls och allting är i normal funktion. Ibland kan det gå flera veckor utan att jag får dessa kramper, men rätt som det är kan det krampa igen EFTER jag slått en 7a. Det var mycket mer intensivt för länge sedan när jag började få det. Då var det nästan varje gång som jag kissade. Jag brydde mig inte om det väldigt mycket för jag trodde det skulle gå bort av sig själv. Jag var också lite mer onyttig då. När jag följer mina vardagliga normala rytmer verkar det förbättras alltså att jag märker mindre att jag äns har drabbats av det förr. Men ibland kanske man är på en fest och måste göra en akut kiss medans man vinglar lite fram o tillbaka med en grogg i handen och då kan det göra ont igen, jag hade förstått om det hade svitit lite kanske pga alkholen eller liknande men det är exakt samma känsla som jag brukade få förrut, alltså en stark ?kramp? i urinröret i penisen. Och ja det känns alltså som en kramp i låret eller vaden, men i penisens urinrör istället. Jag började dricka väldigt mycket vatten under dagarna för några månader sedan och då kissar man ju mycket mer, i början medan jag fortfarande hade dessa kramper efter jag hade kissat så gjorde det jätte ont för jag kissade mycket pga vattnet, men allt eftersom veckorna gick började kramperna lätta mer o mer och jag behövde inte känna mig rädd över att ?NU JÄVLAR KOMMER DET GÖRA ONT?, nu händer det inte så ofta längre men ibland kan det fortfarande hända och jag kanske har kissat ut mest av bakterierna som orsarkar detta eller om det ens är bakterier, jag vet inte, det är min gissning, är det någon som har någon aning om vad det skulle kunna vara? Jag har googlad på könssjukdomar och UVI(urinvägsinfektion) men ingen av symtomerna verkar ha drabbat mig så jag känner inte att jag borde boka tid för att kolla om det är tex UVI för efter allt det jag läst om det så är jag inte träffad alls. Så jag undrar om någon av er kanske är en superman/woman när det kommer till min beskrivning här. Tack så mycket :)

  • Svar på tråden Kramp i urinröret / urinblåsan EFTER jag kissat
  • Anonym (vet inte)
    Äldre 14 Jul 13:00
    #1

    Känner igen det där. Men oftast har det varit i samband med alkohol, typ öl. Någon slags allergisk reaktion som gör sina symptom värre. Eller så har man kissat med halvstånd  eller tagit i för att tömma blåsan snabbt och då har smärtan gått upp ända upp till naveln.
    Får verkligen JÄTTEONT i naveln! Det blir som något vakuum bakåt-sug när man tömt blåsan för snabbt. Men det försvinner som du säger alltid efter några minuter.
    Mitt tips är att du inte använder något extra tryck när du kissar. Var försiktig för i mitt fall har det gått så långt att jag får komplikationer ända ner till foten och känner en molnande känsla runt naveln när jag bli kissnödig. Kan sen inte gå normalt med foten för den svullnar upp om jag inte går och kissar direkt.

    Vårdcentralen tror inte på mig. O har konstant molnande krypande känsla i foten och ifrån mitten av baksida låret ner.
    Undvik rödvin öl m.m. Kolla diabetes? Någon annan form av näringsbrist som hjälper urinet att inte vilja suga upp det sista bakåt på något sätt.

    Finner du problemet kan du ju alltid dela med dig då även jag har problem.

    Kanske dom lyssnar på dig ? Lycka till !!!!

  • Äldre 14 Jul 13:11
    #2

    Jag är ju tjej och får samma när jag varit riktigt kissnödig och sen äntligen kissat. Jag har tolkat det som att det dels är en övetänjd blåsa som återtar sitt ursprungsläge och musklerna kring urinröret som jag hållit tillbaka med som slappnar av efter att ha jobbat länge. Det gör precis som för dig lite ong och känns lite som kramp. Men detta inträffar för mig enbart när jag hållit mig länge.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Äldre 14 Jul 13:16
    #3
    riboflavin skrev 2018-07-14 13:11:05 följande:

    Jag är ju tjej och får samma när jag varit riktigt kissnödig och sen äntligen kissat. Jag har tolkat det som att det dels är en övetänjd blåsa som återtar sitt ursprungsläge och musklerna kring urinröret som jag hållit tillbaka med som slappnar av efter att ha jobbat länge. Det gör precis som för dig lite ong och känns lite som kramp. Men detta inträffar för mig enbart när jag hållit mig länge.


    Tillägg efter att ha läst inlägg #1. Jag har faktiskt diabetes men har inte hört att något liknande skulle tyda på diabetes. Urinvägskänningar däremot är ju kopplade till utfällt socker i urinen, det syns tydligt som grumlig urin och luktar typiskt lite sött.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (vet inte)
    Äldre 14 Jul 14:25
    #4
    riboflavin skrev 2018-07-14 13:16:20 följande:
    Tillägg efter att ha läst inlägg #1. Jag har faktiskt diabetes men har inte hört att något liknande skulle tyda på diabetes. Urinvägskänningar däremot är ju kopplade till utfällt socker i urinen, det syns tydligt som grumlig urin och luktar typiskt lite sött.
    Jag tänkte liknande just ang om blåsan. Att man har hållit sig för länge. Men personligen märkte jag t ex under öl drickning att det inte alls behövde gå så lång tid utan fick gå och kissa med korta jämna mellanrum och då dricker jag ändå inte så mycket. på 2 öl kanske jag måste kissa 3-4 ggr.
    Tömmer jag inte blåsan helt, sista skvätten så får jag ont då med.

    Tänkte även att det kanske hade med könssjukdom att göra (har haft kondylom, fick det av min första tjej som sa att hon var oskuld :(, men hade ju problem med detta redan långt innan jag hade sex eller började dricka alkohol. Så i mitt fall tror inte det iallafall. Hur är det i erat fall?

    Intressant att du har diabetes! Även om det är tråkigt att höra. 
    Det är en egen koppling jag har gjort i samband med den starka smärtan i naveln, så jag vet inte hur sant detta är. Och jag har egentligen aldrig testat mig för diabetes. Men ska börja med att köpa urinstickor för att kolla och vanliga värden och så.
    Har som du säger, ganska grumligt urin när jag har som mest problem har jag för mig. Värt att kanske kolla sig för det ändå! Tack för ditt Tillägg!!!

    Däremot gjorde jag faktiskt en cystoskopi. Men det visade inget fel överhuvudtaget. Gjorde denna p ga jag har haft väldiga problem med att tömma blåsan helt. Har kunnat ta mig 30 min och kan inte gå många meter innan jag måste springa tillbaka igen innan det läcker ut. Och jag är ändå relativt ung och har haft problemet sen jag var runt 14 kanske. 

    Till Ts - cystoskopin borde ha kunnat visat om jag iallafall hade återkommande urinvägsinfektioner. Det visade iallafall ingenting. 
Svar på tråden Kramp i urinröret / urinblåsan EFTER jag kissat