• Malva78

    Vilken namnkombination vackrast?

    Vilken namnkombination låter vackrast/ståtligast?
    Alla namn är släktnamn förutom Alice. Josefine/a och Ellen är från min farmor (Josefina) och mormor (Ellen). Sophia och Catharina från mannens sida. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-07-14 07:21
    Astrid är tilltalsnamn

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken namnkombination vackrast?
  • Kusin Krakel

    Astrid Märta Sofia, Ellen i mitten funkar lika bra men ja gillar Märta som namn bättre.

    Fyra namn är för mycket anser jag.

  • Malva78
    Kusin Krakel skrev 2018-07-14 07:50:48 följande:

    Astrid Märta Sofia, Ellen i mitten funkar lika bra men ja gillar Märta som namn bättre.

    Fyra namn är för mycket anser jag.


    Jag föredrar också Märta som namn framför Ellen alla gånger, men Ellen var min mormor så jag är lite kluven då hon som person stod mig närmre och undrar om jag ångrar mig om jag inte tar med Ellen?. Svårt
  • Kusin Krakel
    Malva78 skrev 2018-07-14 08:15:27 följande:

    Jag föredrar också Märta som namn framför Ellen alla gånger, men Ellen var min mormor så jag är lite kluven då hon som person stod mig närmre och undrar om jag ångrar mig om jag inte tar med Ellen?. Svårt


    Jag tycker att ni ska ta de namn som betyder mest känslomässigt för er som mellannamn. Min dotter har ett släktnamn från min sida och ett från pappans. Man kommer ju inte använda dessa namn så de har ju mer symbolisk betydelse än praktisk.
  • Mascaraklumpar

    Mina åsikter:

    1. Fyra namn blir för mycket
    2. Det ser märkligt ut när stavningen inte är konsekvent. Antingen f eller ph, inte ett av varje
    3. Astrid och Alice är för lika varandra

    Jag hade kört på Astrid Ellen Sophia

  • OlgaElvira

    Astrid Märta Sophia blir bästa rytmen tycker jag, förutsatt att det passar med efternamnet. Våra andranamn används väl nästan enbart vid dopet och när vi i vuxen ålder måste fylla i blanketter, av den anledningen nöj dig med tre namn. Fyra namn blir också lite kungabarnsvarning.

  • Elderberry
    Mascaraklumpar skrev 2018-07-14 10:57:29 följande:
    Mina åsikter:

    1. Fyra namn blir för mycket
    2. Det ser märkligt ut när stavningen inte är konsekvent. Antingen f eller ph, inte ett av varje
    3. Astrid och Alice är för lika varandra

    Jag hade kört på Astrid Ellen Sophia
    Håller med i allt som Mascaraklumpar skriver, som jag citerade nu.

    Astrid Ellen Sophia är fint, men jag la min röst på Astrid Märta Sophia, som jag tycker är lika fint.

    Övriga kombinationer som jag gillar är:
    Astrid Sophia Joséphine
    Astrid Ellen Catharina (vet att du inte hade det som förslag, men det ser fint ut och låter bra i mina öron :) )
  • Carabellis kusp

    Jag tycker att du ska din mormors eller farmors namn beroende på vem du står närmast och låta din man välja på samma sätt från sin sida.

  • EmberEyes

    Jag hatar alla dessa namn-trådar!
    Men jag var faktiskt tvungen att rösta i denna, för ett alternativ var faktiskt min farmors alla namn i följd!
    Så, nu hoppas jag att barnet får de namnen och i den ordningen!

  • fluu

    Astrid Märta Sophia klingar ståtligt.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Oreoocreme

    Tycker att man nämner ett gäng gammla kärringar med de flesta av din alernativ.

  • Themis

    Fyra förnamn är för många.

    Jag har tre och bara dessa tre får inte plats i alla formulär på varken papper eller i dator, det blir en livslång irritation.

    Sophia läser jag som Sop-Hia så jag gillar inte det, tycker "f" funkar bättre i det namnet.

    Astrid Sofia Josephine

    hade jag nog valt även om man då väljer två olika stavningar.


    Never mind leg day. Don't skip brain day. /tips från coachen
  • senalena

    Jag skulle köra på: Astrid Ellen Josephine
    (Slopa Sophia, det  är så 80tal.) Och fyra namn blir för långt. Tänk på att alla namn ska stå med i pass, myndigheter, läkarvård mm. Det blir omständligt för barnet. Tre namn är mer än nog.

Svar på tråden Vilken namnkombination vackrast?