• Äldre 14 Jul 08:33
    8243 visningar
    16 svar
    16
    8243

    Missunsamma sina barn.

    Jag lever tillsammans med mn sambo och gjort i 11 år.

    Vi har tre barn ihop.

    Vi bor i villa och har en väldigt god ekonomi.

    Jag och min sambo är väldigt olika.

    Min stora passion är att resa och upptäcka saker. Jag älskar mitt aktiva liv (Genom besöka utflyktsmål, hitta på enkla vardagliga saker som att cykla med medtagande picknick etc).

    Min sambo vill bara egentligen gå hemma och fixa i trädgården, dricka kaffe och läsa tidningar på sin lediga tid.

    Vi vet att vi är väldigt olika och vi har löst det som så att jag har tagit med mig barnen på utflykter själv, jag har åkt på weekends med en och en etc.

    Det har fungerat bra då vi har det super tillsammans när vi är hemma.

    MEN...

    Nu har jag börjar få Nej på att åka iväg och hitta på saker med barnen.

    Jag frågade exempelvis om vi skulle göra "något" nästa vecka... då fi ck jag till svar att Nej. Det räcker med att vi ska iväg två nätter i augusti.

    Jag svarade då "Okej, då åker jag och barnen iväg på en dagsutflykt".

    Fick då till svar "Sådant diskuterar man i en relation"... vilket inte alltid är så lätt då han alltid säger nej.

    Jag är extrem på andra hållet och säger "ja hela tiden".

    Jag är en Ja-sägare och min man är en Nej-sägare. En ekvation som sällan går ihop.

    x Jag vägrar leva ett liv där jag inte får hitta på saker.

    x Att inte ge barnen, vi som har ekonomin och möjlighet att utforska är missunsamt

    x Jag lovade mig själv innan vi träffades att jag skulle ge mina framtida barn det jag aldrig fick som barn. chansen att få se världen. Vilken erfarenhet.

    x Av 10 veckors sommarlov vägrar jag gå hemma i 9 veckor.

    x Våra barn ska få känna sig beresta.

    x Jag vill visa barnen vad jag gjorde som barn.

    Hur löser man en sådan här situation?

  • Svar på tråden Missunsamma sina barn.
  • Äldre 14 Jul 09:01
    #1

    Säger han nej pga att det du vill göra med barnen blir kostsamt eller vad är skälet till att han säger nej?

  • Äldre 14 Jul 09:07
    #2
    Dexter dot com skrev 2018-07-14 09:01:19 följande:

    Säger han nej pga att det du vill göra med barnen blir kostsamt eller vad är skälet till att han säger nej?


    Det handlar nog snarare om att han får dåligt samvete för att jag ska behöva ta med mig alla tre barnen medans han sitter hemma vilket han känner sig tvingad att följa med. (Vi har en relativt nykläckt bebis).

    Jag säger dock att jag gärna åker själv och att det inte är några problem med att åka med alla tre.
  • Äldre 14 Jul 09:18
    #3

    Vad är hans tankar och planer för barnen då? Hur tycker han att sommarlovet ska se ut?

  • Äldre 14 Jul 09:31
    #4
    Fjäril kär skrev 2018-07-14 09:18:51 följande:

    Vad är hans tankar och planer för barnen då? Hur tycker han att sommarlovet ska se ut?


    Vara hemma, bygga kojor, plocka blåbär, leka med grannarna, läsa böcker etc.

    (barnen är 9, 4 och 2mån)
  • Äldre 14 Jul 09:32
    #5

    Löser och löser. Själv skulle jag helt enkelt ta barnen och åka. Skulle inte lägga kraft och energi på att försöka omvända ett ego.

  • Äldre 14 Jul 09:36
    #6
    Mimmi O skrev 2018-07-14 09:31:18 följande:

    Vara hemma, bygga kojor, plocka blåbär, leka med grannarna, läsa böcker etc.

    (barnen är 9, 4 och 2mån)


    Låter ju också trevligt. Tänk på att barn också behöver lugn och ro, få koppla av, använda sin fantasi, ta dagen som den kommer. Du kan inte heller återskapa din egen barndom genom barnen som det känns som att du försöker göra. Inte nyttigt heller för barn att ständigt ständigt bli serverade upplevelser och intryck. Särskilt inte för en nyfödd. Ni behöver hitta en balans.
  • Äldre 14 Jul 09:45
    #7
    Drottningen1970 skrev 2018-07-14 09:36:55 följande:

    Låter ju också trevligt. Tänk på att barn också behöver lugn och ro, få koppla av, använda sin fantasi, ta dagen som den kommer. Du kan inte heller återskapa din egen barndom genom barnen som det känns som att du försöker göra. Inte nyttigt heller för barn att ständigt ständigt bli serverade upplevelser och intryck. Särskilt inte för en nyfödd. Ni behöver hitta en balans.


    Jag "hör" det du säger och jag förstår det med balans.

    Men hur får man en balans i tillvaron när den som säger "Nej" hela tiden vinner.

    En Ja-sägare kan ju aldrig vinna över en "Nej-sägare".
  • Äldre 14 Jul 09:52
    #8
    Mimmi O skrev 2018-07-14 09:45:20 följande:

    Jag "hör" det du säger och jag förstår det med balans.

    Men hur får man en balans i tillvaron när den som säger "Nej" hela tiden vinner.

    En Ja-sägare kan ju aldrig vinna över en "Nej-sägare".


    Men det är ju ingen tävling det handlar om. Det handlar inte om att vinna eller få rätt.

    Ni har rätt båda två och ni har fel båda två.

    Balansen handlar om att det är okej för barnen att häcka med saft och tv-spel och röj i trädgården och plocka bär med mormor, likväl som att då och då få åka iväg och göra saker.

    Men det får inte bli överdrivet åt något håll.

    Att ständigt jaga nya utflykter kommer bara göra att ingenting längre uppskattas och du får bortskämda barn där ingenting duger och trädgården suger..

    Det måste inte hända saker jämt.

    Ska jag hårddra det så missunnar du ju dina barn att uppskatta hemmamyset och lugnet och det viktiga i att ha tråkigt.
  • Kusin Krakel
    Äldre 14 Jul 10:07
    #9

    Om ni är så olika - kan ni inte bestämma över halva lovet/semestern var?

    Du får ett antal veckor som du bestämmer över och han får ett antal veckor som han bestämmer över.

  • Äldre 14 Jul 10:18
    #10

    Jag vill bara tillägga att jag tycker alla era ideer låter väldigt mysiga. Picknick och cykla, bygga koja, plocka bär tex.
    Kanske ni kan fråga barnen helt enkelt, och tänka på vad som är bäst för bebisen också. Vill mannen ha en mysig vecka med barnen så kanske ni kan ha det och sedan kan ni åka på dagsutflykter också för alla som vill och kan. Nu vet jag inte om det fungerar. Men hoppas, 

  • Äldre 14 Jul 10:22
    #11
    Mimmi O skrev 2018-07-14 09:45:20 följande:

    Jag "hör" det du säger och jag förstår det med balans.

    Men hur får man en balans i tillvaron när den som säger "Nej" hela tiden vinner.

    En Ja-sägare kan ju aldrig vinna över en "Nej-sägare".


    Han kanske känner likadant. Att han måste säga nej till ?allt? för att få balans på alla dina ?ja?

    Balansen kan uppnås genom att du ibland lyssnar på hans nej och ibland struntar i hans nej och gör det du vill med barnen ändå.
  • Äldre 14 Jul 10:23
    #12
    +1

    Tack för alla svar.

    Vi behöver prata ordenligt känner jag.

  • modsey
    Äldre 14 Jul 10:30
    #13

    Jag tror ni behöver prata med varandra och hitta någon slags kompromiss i ert liv. I ett förhållande vill man sällan exakt lika eller samma sak utan det handlar om att ge och ta. Från båda håll. Det du beskriver att du vill göra är sällan saker som så små barn ni ändå har behövet. Inte hela tiden i alla fall.

    Samtidigt tror jag inte i synnerhet 9 åringen uppskattar 10 veckor i trädgården o plocka blåbör hellet.

    Jag är lite som du, gillar att resa och göra saket. Men jag behöver lugnet oxå och vill förmedla det till mina barn. Efter vår rätt aktiva långresa utomlands nyss så hänger vi mest hemma. Barnen uppslattar det och läser, leker och spelar. Jag latat mig

    Det ät inte helt nyttigt tror jag att konstant göra saker hela tiden

    Vi behövet lata oss oxå i livet!

  • Äldre 14 Jul 12:35
    #14

    I och med att ni har en så liten unge skulle jag nog ta det lugnt just nu.

    Men bortser man från det så tycker jag det låter bra att han stannar hemma och ni åker. Dock så hade jag inte dragit med barnen på grejer hela sommaren. En resa per år + några mindre utflykter räcker väl. Barn måste ju få vara hemma och ta det lugnt också.

  • Äldre 14 Jul 15:59
    #15

    9-åringen börjar ju bli ganska stor. Vad vill hen göra? Får 9-åringen bestämma något?

  • äldreo­chklok­are
    Äldre 14 Jul 19:36
    #16

    Ju äldre barnen blir, desto mer kommer deras kompisrelationer vara viktiga, de kanske vill sova över, kanske hänga med en kompis familj till deras stuga osv. Det kommer en tid och ganska snart, när i af det äldsta barnet inte kommer vilja bara hänga hemma och kanske inte heller alltid vilja hänga med på dina utflykter. Sånt behöver ni också ta med i beräkningarna. 

Svar på tråden Missunsamma sina barn.