• Smka

    Sjal eller sele?

    Har googlat massor men blir inte så mycket klokare. Väntar barn nr 2 i september och funderar på bästa bärdonet. Tänkte först tricosjal men vad jag förstår är det inte så lång anvädningstid. Ska sägas att storebror var stor, han vägde 4,6kg när han föddes och växte sedan fort och låg två kurvor över på längd och en på vikten. Har en tula som jag använde med storebror från fyra månaders ålder. Funderar på ergobaby adapt. Undrar om någon annan har några erfarenheter eller tips. Är inte så kunnig och öppen för det mesta.

  • Svar på tråden Sjal eller sele?
  • As86

    Jag har använt/använder tricosjal och älskar den. Min son är både lång och tung. Använt den från dag 1 och faktiskt fortfarande vid 7+ månader och 10 kilo men nu och på senare tid har jag dels fått tvätta den oftare och jag håller alltid en extra hand om honom. Så nu fyller den inte full funktion men jag kan verkligen inte släppa den. Detta är planerat mitt sista barn så kör så länge det bara går. I min mening den absolut mysigaste, smidigaste och mest bekväma till små barn. Bara gott att säga om den.

  • mammalovis

    Det beror på bebisen. Med min äldsta bar jag först i sjal, sedan allt mer i babybjörnen när hon blev äldre. De andra två syskonen hatade att ha något över/runt huvudet, så där var det bara sele som fungerade.

  • ondar

    Man kan ju köra med vävd sjal fr början om man vill. Då är det bara ett lager tyg över bebis rygg ist för tre som m trikå. En bra sjal har lång användningstid, men det beror mkt på material osv.

    Gillar du tula så kan du köpa till en babyinsats till din standard (om du har den kvar). Finns ju även de som inte kräver inlägg som du var inne på. Tula ftg, manduca, ergobaby adapt, omni 360 osv. Mkt beror på vad man föredrar o lättast är nästan att prova sig fram. Kanske finns det ett sjalotek i närheten av där du bor, så du kan träffa en bärcoach för en liten slant och få testa sjalar o få råd :)

Svar på tråden Sjal eller sele?