• Anonym (Overkänslig?)

    Blir uthängd av min sambo i sociala sammanhang

    Fy vad jag känner mig less nu. Vi skulle ha en trevlig middag med vänner och nya bekanta ikväll. Jag kände en i sällskapet väl. Hennes sambon har jag träffat en gång och de andra var helt okända för både mig och min sambo.

    I vanlig ordning, trots att vi pratat om det förr, "hänger" han ut mig rätt snabbt. Idag berättade han om att jag alltid säger emot när han har rätt och jag har fel, att jag alltid har fel och att jag inte fattar att jag alltid har fel. Han gick sen vidare till sin favorit, att han minsann har två barn men bara ett halvt barnbidrag (vi har alltså ett barn tillsammans. Jag skulle vara det andra). Han berättade också om när inte ville ringa ett telefonsamtal eftersom jag inte trodde att jag ringde till rätt ställe, fastän det visade sig vara rätt. Innan kvällen var över hann han och, efter att ha missuppfattat en diskussion, berätta att jag är vansinnigt argsint eftersom jag äter en medicin som gör mig just det. Allt detta berättar han skrattandes, så att andra kan skratta med.

    Det är bara en dryg månad sen vi hade en liknande diskussion, då på ett kalas där vi bara kände värdparet. Också där öppnade han med att berätta något negativt om mig som alla kunde skratta åt. Efter det pratade jag (återigen) med honom och trodde att han fattat. Han menar dock att jag måste lära mig bjuda på mig själv.
    Jag tog upp det igen, på vägen hem och det slutade med att han blev sur på mig för att jag förstört kvällen genom att ta upp det. Jag skulle tagit upp det imorgon bitti istället. Nu pratar han inte med mig och gick och la sig.

    Jag har inga problem med att man är lite raljant om mig i sammanhang där vi känner varandra väl. Problemet kommer ju till de här tillfällena när jag inte känner de människor han hänger ut mig inför. Ibland sker det inför folk han känner, men lika ofta inför för honom okända.

    Är det här något jag borde kunna tolerera? Är jag överkänslig? Det känns jäkligt tråkigt att andra hela tiden får veta att jag är slarvig, okunnig, oduglig på det ena och det andra och att jag, i hans ögon, är som ett barn?

  • Svar på tråden Blir uthängd av min sambo i sociala sammanhang
  • Scoops

    Det där skulle vara droppen för mig. Aldrig att jag skulle acceptera det! Det är en direkt måttstock över hur lite han respekterar dig. Ens partner ska lyfta en, inte tvärtom.

  • Fiona M

    Du kan välja att bjuda på dig själv, absolut. Han har samma möjlighet att göra detsamma för sig själv, det vill säga berätta och låta andra skratta åt "fel" han gjort.
    Gör han det? Varför inte?

  • Fiona M

    Och jag tycker ni ska ta samtalet, så lugnt som möjligt, om varför han är tillsammans med ngn han ser ner på så.

  • Anonym (Fia)

    Googla på narcissist, det här är ett av symptomen. Att han sen vänder det till att det är du som inte tål ett skämt är ytterligare ett symptom.

    Lämna honom så fort du någonsin kan för han är inte kär i dig och kommer aldrig bli, han är bara kär i sig själv.

  • Anonym (Men va?)

    Va? Men Gud min sambo skulle aldrig drömma om att prata om mig sådär inför andra. VARFÖR känner din sambo ett sådant behov av det, när han VET att du inte gillar det? Okej om du hade tyckt det var roligt, men nu vet han ju att du inte gör det.

    Man bjuder inte på sig själv genom att må dåligt, man kan bjuda på sig själv genom att göra saker man mår bra av. Man kan underhålla gäster, och bjuda på sig själv, utan att nedvärdera någon annan / sig själv.

    Har han alltid varit såhär?

  • Anonym (Absolut)
    Anonym (Overkänslig?) skrev 2018-07-15 00:57:31 följande:

    Fy vad jag känner mig less nu. Vi skulle ha en trevlig middag med vänner och nya bekanta ikväll. Jag kände en i sällskapet väl. Hennes sambon har jag träffat en gång och de andra var helt okända för både mig och min sambo.

    I vanlig ordning, trots att vi pratat om det förr, "hänger" han ut mig rätt snabbt. Idag berättade han om att jag alltid säger emot när han har rätt och jag har fel, att jag alltid har fel och att jag inte fattar att jag alltid har fel. Han gick sen vidare till sin favorit, att han minsann har två barn men bara ett halvt barnbidrag (vi har alltså ett barn tillsammans. Jag skulle vara det andra). Han berättade också om när inte ville ringa ett telefonsamtal eftersom jag inte trodde att jag ringde till rätt ställe, fastän det visade sig vara rätt. Innan kvällen var över hann han och, efter att ha missuppfattat en diskussion, berätta att jag är vansinnigt argsint eftersom jag äter en medicin som gör mig just det. Allt detta berättar han skrattandes, så att andra kan skratta med.

    Det är bara en dryg månad sen vi hade en liknande diskussion, då på ett kalas där vi bara kände värdparet. Också där öppnade han med att berätta något negativt om mig som alla kunde skratta åt. Efter det pratade jag (återigen) med honom och trodde att han fattat. Han menar dock att jag måste lära mig bjuda på mig själv.
    Jag tog upp det igen, på vägen hem och det slutade med att han blev sur på mig för att jag förstört kvällen genom att ta upp det. Jag skulle tagit upp det imorgon bitti istället. Nu pratar han inte med mig och gick och la sig.

    Jag har inga problem med att man är lite raljant om mig i sammanhang där vi känner varandra väl. Problemet kommer ju till de här tillfällena när jag inte känner de människor han hänger ut mig inför. Ibland sker det inför folk han känner, men lika ofta inför för honom okända.

    Är det här något jag borde kunna tolerera? Är jag överkänslig? Det känns jäkligt tråkigt att andra hela tiden får veta att jag är slarvig, okunnig, oduglig på det ena och det andra och att jag, i hans ögon, är som ett barn?


    Nej, du är inte överkänslig. Skulle han tolerera att du gjorde samma mot honom?
    Det låter som han gillar att göra sig rolig på andras bekostnad. Jag hade en liknande relation, jätteledsamt. Det handlade mycket om att han gjorde små tvetydiga märkliga skämt om mig inför andra, våra vänner och bekanta. Ofta fåniga saker men som sårade. Andra skrattade eftersom de trodde att vi hade den jargongen mot varandra. Det hade vi inte. Möjligen hade han det ensam. 
  • Anonym (lia)

    Jag skulle dumpa sambon och byta umgängeskrets om de satt och skrattade åt att någon nedvärderade mig så.

  • Fru Nyckelpiga
    Anonym (Overkänslig?) skrev 2018-07-15 00:57:31 följande:

    Fy vad jag känner mig less nu. Vi skulle ha en trevlig middag med vänner och nya bekanta ikväll. Jag kände en i sällskapet väl. Hennes sambon har jag träffat en gång och de andra var helt okända för både mig och min sambo.

    I vanlig ordning, trots att vi pratat om det förr, "hänger" han ut mig rätt snabbt. Idag berättade han om att jag alltid säger emot när han har rätt och jag har fel, att jag alltid har fel och att jag inte fattar att jag alltid har fel. Han gick sen vidare till sin favorit, att han minsann har två barn men bara ett halvt barnbidrag (vi har alltså ett barn tillsammans. Jag skulle vara det andra). Han berättade också om när inte ville ringa ett telefonsamtal eftersom jag inte trodde att jag ringde till rätt ställe, fastän det visade sig vara rätt. Innan kvällen var över hann han och, efter att ha missuppfattat en diskussion, berätta att jag är vansinnigt argsint eftersom jag äter en medicin som gör mig just det. Allt detta berättar han skrattandes, så att andra kan skratta med.

    Det är bara en dryg månad sen vi hade en liknande diskussion, då på ett kalas där vi bara kände värdparet. Också där öppnade han med att berätta något negativt om mig som alla kunde skratta åt. Efter det pratade jag (återigen) med honom och trodde att han fattat. Han menar dock att jag måste lära mig bjuda på mig själv.

    Jag tog upp det igen, på vägen hem och det slutade med att han blev sur på mig för att jag förstört kvällen genom att ta upp det. Jag skulle tagit upp det imorgon bitti istället. Nu pratar han inte med mig och gick och la sig.

    Jag har inga problem med att man är lite raljant om mig i sammanhang där vi känner varandra väl. Problemet kommer ju till de här tillfällena när jag inte känner de människor han hänger ut mig inför. Ibland sker det inför folk han känner, men lika ofta inför för honom okända.

    Är det här något jag borde kunna tolerera? Är jag överkänslig? Det känns jäkligt tråkigt att andra hela tiden får veta att jag är slarvig, okunnig, oduglig på det ena och det andra och att jag, i hans ögon, är som ett barn?


    Du är inte överkänslig.

    Respektlöst och inget du ska tolerera.

    Vedervärdigt att han inte förstår. Är det ngt han börjat på senare år eller har han alltid varit en sådan?

    Kanske är det dags att göra slut ?

    Var och en kan gärna bjuda på sig själv, men aldrig att man bara hänger ut och skrattar enbart åt sin sambo mot dennes vilja.
  • Freijah

    Vilken jäkla tölp du är tillsammans med!

    Nej du överreagerar inte och du ska f*n inte behöva stå ut med sånt.

Svar på tråden Blir uthängd av min sambo i sociala sammanhang