• Anonym (...)

    Lite bebisrädsla

    Jag och min sambo har varit tillsammans i snart 13 år. Vi har det jätte bra ihop, stadig ekonomi, köpt vårt boende på landet och vet helt enkelt var vi har varandra. Vi båda är hyfsat introverta, vi tycker det är jättekul att träffa vänner och resa, men det är steget att göra det som inte känns så lockande. Så därför är vi hemma rätt mycket och trivs bra med det. Iochmed att vi bor på landet och är hemma mycket så har vi också ganska mycket djur. 


    Det innebär ju också att vi redan idag är rätt budna till hemmet. Och iochmed att vi är introverta så har vi ju heller inte ett super stort behov av att flänga runt, definitivt inte på fester/krogen och dylikt. 


    Vi har nu känt att livet är på en bra plats. Och vi båda är inställda på att vi vill ha en fin liten familj och vi vill ha barn i våra liv. Men nu när vi liksom bestämt det. Så smyger det sig ändå på en liten rädsla hos mig. Jag är rädd att bli fast på något sätt, att med barn så kommer jag inte kunna göra vad jag vill. Fast vad jag vill göra vet jag egentligen inte. Och jag sitter ju redan fast idag iochmed djuren. 


    Jag tänker mig att omställningen från djur till barn egentligen inte är så stor i just aspekten sitta fast? Jag tänker att min frihget begränsas väl minst lika mycket av djuren om inte mer, som av ett barn? Och då har vi heller inga "vanliga" djur så det är rätt knivigt att åka iväg, kräver mycket planering ochså föratt få iväg alla till diverse vakter etc. Vi arbetar även idag redan i "skift" föratt fåglarna som vi har kan inte vara ensamma mer än 6 timmar, så jag är ju inte heller "fri" på jobbet, utan jag har mina tider som jag måste börja och sen åka hem. 


    Så vad är det jag egentligen är rädd för? Det kanske är naturligt att ändå känna en viss rädsla inför denna stora omställning? Hur kände ni med första barnet, när ni faktiskt bestämde er att nu blir det barn med i bilden?

  • Svar på tråden Lite bebisrädsla
  • Anonym (Livrädd)

    Jag förstår dig till fullo, jag var livrädd, trodde att det skulle helt förändra mitt liv, och visst gjorde det det, men bara till det bättre. Visst har det varit tuffa stunder, men det har bara gjort det bättre. Dessutom, det låter som om ni lever i en idyll för barn! Bor på landet, har mycket djur, wow, många avundas er, det kommer bli ett paradis för barnen och de kommer känna en enorm frihet. Så ja, det är naturligt att känna rädsla, men släpp kontrollen och hoppa!

  • Anonym (...)
    Anonym (Livrädd) skrev 2018-07-15 09:23:33 följande:

    Jag förstår dig till fullo, jag var livrädd, trodde att det skulle helt förändra mitt liv, och visst gjorde det det, men bara till det bättre. Visst har det varit tuffa stunder, men det har bara gjort det bättre. Dessutom, det låter som om ni lever i en idyll för barn! Bor på landet, har mycket djur, wow, många avundas er, det kommer bli ett paradis för barnen och de kommer känna en enorm frihet. Så ja, det är naturligt att känna rädsla, men släpp kontrollen och hoppa!


    Vilka är de största förändringarna upplever du?


    Ja alltså vi bor ju i ett superområde för barn. En villa tätort 7 mil utanför en större stad, så samtidigt som man har villaområdets trygghet så ligger öppna fält, bondgårdar och grusvägar 500m ifrån hemmet. Det bor ganska mycket barn här. Gatorna är superlugna, bara "stora vägen" genom samhället som är lite farlig en 40 väg. Vi själva har som sagt en hel del djur, vi odlar mycket grönsaker på tomten, och samtidigt har mycket yta över för lek, studsmattor etc. Så vi bor ju verkligen i "idyllen". Så miljön känns ju helt klart rätt för barnuppväxt.


    Men ändå finns känslan där att jag skulle bli så bunden, men jag vet inte riktigt av vad egentligen. Eftersom både odlingarna och djuren binder mig idag. Och jag vet ju heller inte vad det är jag egentligen vill göra med min "obudna" tid som jag upplever att jag har nu.

  • Anonym (Livrädd)

    Förstår precis, kände likadant, och visst blir livet annorlunda, men till det bättre, mer berikande. Bunden, det beror mycket på hur du väljer att ha det. Vi gick på restaurang med lillen första gången hon var 10 dagar, flög över halva jordklotet när hon var 5 månader, vad det gäller vardagslivet, det blir vad du gör det till. Och jag kan lova dig, som ni bor så kommer ni känna er mindre bundna, för barnen kommer känna sig mera fria. 

  • Anonym (Hm)
    Anonym (Livrädd) skrev 2018-07-15 11:59:31 följande:
    Förstår precis, kände likadant, och visst blir livet annorlunda, men till det bättre, mer berikande. Bunden, det beror mycket på hur du väljer att ha det. Vi gick på restaurang med lillen första gången hon var 10 dagar, flög över halva jordklotet när hon var 5 månader, vad det gäller vardagslivet, det blir vad du gör det till. Och jag kan lova dig, som ni bor så kommer ni känna er mindre bundna, för barnen kommer känna sig mera fria. 
    Håller med
  • Anonym (...)
    Anonym (Livrädd) skrev 2018-07-15 11:59:31 följande:

    Förstår precis, kände likadant, och visst blir livet annorlunda, men till det bättre, mer berikande. Bunden, det beror mycket på hur du väljer att ha det. Vi gick på restaurang med lillen första gången hon var 10 dagar, flög över halva jordklotet när hon var 5 månader, vad det gäller vardagslivet, det blir vad du gör det till. Och jag kan lova dig, som ni bor så kommer ni känna er mindre bundna, för barnen kommer känna sig mera fria. 


    Ja, det är väl det som gnager att när jag rationellt tänker efter så vet jag egentligen inte vad som skulle "binda" mig. För vi är inte dom som jämnt är iväg nånstans. Vi går på restaurang kanske en gång i kvartalet, semester åker vi på nån gång var 3:e år...Nära vänner träffar vi någon gång i månaden..


    Vi båda trivs ju mest av att vara hemma i varandras sällskap. Så den här rädslan känns ju helt ogrundad. Och lite jobbig, för jag vill se fram emot en framtid med vår lilla familj. Och jag ser fram emot själva idén med att ha familj, men sen någonstans på vägen så blir det rädsla tankar inför omställningen. Men så kanske egentligen alla känner och man kanske inte ska tänka efter så mycket?

  • Anonym (Livrädd)
    Anonym (...) skrev 2018-07-15 12:08:19 följande:

    Ja, det är väl det som gnager att när jag rationellt tänker efter så vet jag egentligen inte vad som skulle "binda" mig. För vi är inte dom som jämnt är iväg nånstans. Vi går på restaurang kanske en gång i kvartalet, semester åker vi på nån gång var 3:e år...Nära vänner träffar vi någon gång i månaden..


    Vi båda trivs ju mest av att vara hemma i varandras sällskap. Så den här rädslan känns ju helt ogrundad. Och lite jobbig, för jag vill se fram emot en framtid med vår lilla familj. Och jag ser fram emot själva idén med att ha familj, men sen någonstans på vägen så blir det rädsla tankar inför omställningen. Men så kanske egentligen alla känner och man kanske inte ska tänka efter så mycket?


    Tror inte det egentligen har så mycket med att känna sig bunden, utan snarare en osäkerhet för hur framtiden ser ut. Nu vet du, i princip, hur den ser ut, men med barn så har man ingen aning, den blir mera osäker, det är både skrämmande men samtidigt fantastiskt!
  • fjanten

    Man vet ju aldrig om man får ett friskt barn, och jag antar att om man inte får det så blir man säkert mycket mer bunden än vad vi blivit. Men eftersom jag antar att ni får friska barn, så utgår jag ifrån det i detta svar.

    MYCKET kan man fortsätta göra som vanligt även om man har barn. Resa? Inga problem. Självklart får man anpassa sig mer, och att bestiga mount everest får man nog sätta på hyllan i några år, men mycket annat fungerar bra. Äta på restaurang? Så länge det inte är världens mest förnäma restaurang brukar barn vara välkomna. Nu gör ni ju heller inte det så ofta, så barnvakt (köpt, släkt, eller vänner) går kanske att få till? I övrigt hänger ju barnen med på ert liv, på gården, i stallet eller vad ni nu har för slags djur.

    Ja, livet förändras, men det stannar liksom inte av. Det får bara en extra ingrediens.

Svar på tråden Lite bebisrädsla