• Desi92

    Hur kan jag få studiestöd när utbildningen inte är CSN berättigad ?

    Hej,

    Jag är en ensamstående mamma som bott i London dom senaste 5 åren. Flyttade tillbaka till Sverige när jag födde min lilla bebis.

    Under min mammaledighet, som nu börjar ta slut, så har jag äntligen hittat en utbildningen med något som jag ser som mitt drömjobb, vilket är medicinsk fotterepeut. Dessvärre så finns denna utbildningen bara gratis i Norrlands Yrkeshögskola och dit har jag inte riktigt möjlighet att flytta samt så verkar jag inte ha behörighet för den utbildningen.

    Den bästa och mest rekommenderade fotvårds-utbildningen finns på Axelssons skola i Stockholm. Utbildningen ligger på 6 månader och är på 100% studietid, vilket betyder att jag inte kan arbeta. Möjlighet till arbete på helger finns inte heller eftersom jag har min dotter att ta hand om. 
    I Stockholm har jag möjlighet att bo hos min moster under skoltiden och kursavgiften ligger på hela 69.900 kr.

    Jag har råd med att lägga alla mina besparingar på kursavgiften. Så mycket tror jag verkligen på att denna utbildningen verkligen är av kvalitet samt att jag kommer att få jobb direkt efter utbildningen. Den kommer även ge goda möjligheter till att starta eget.

    Det stora problemet är att utbildningen INTE är CSN-berättigad. Jag har ingen chans att överleva dom sex månaderna med hushåll för mig och mitt barn osv om jag inte får något studiestöd.

    Är det någon där ute som har någon aning om hur man kan få ett studiestöd för en sån här yrkes-utbildning ?

    Jag känner att jag är i krisläge just nu. Denna utbildningen skulle verkligen ge mig en underbart ljus framtid för mig och min dotter!


    Tack på förhand för alla slags svar jag kan få från er där ute!

    Mvh

    Desirée

  • Svar på tråden Hur kan jag få studiestöd när utbildningen inte är CSN berättigad ?
  • Anonym (Okej)
    Anonym (665) skrev 2018-07-15 12:57:42 följande:

    Ta ett vanligt banklån.


    Hur är det möjligt utan inkomst?
  • Mantrasina

    Det tråkiga, men korrekta svaret, är att det går inte att få studiestöd om utbildningen inte berättigar till stöd från CSN. Såvitt jag vet finns inga undantag.

  • Anonym (Nope)

    Svar, det kan du inte. Du har ett par alternativ. Du avvaktar ett år och jobbar och sparar ihop så mycket pengar du bara kan, hur mycket du behöver för levnadskostnader vet bara du. Jag hade utöver 6 månaders hyra (som jag betalade i förskott) totalt 29 000 kr på fickan när jag flyttade för drömutbildningen och visste att jag inte kunde få CSN innan jag tagit alla poäng under 6 månader. Jag drog in enstaka hundralappar i månaden på att passa hundar men levde i övrigt helt på sparade pengar. Eftersom det är så kort tid kan det ju inte handla om enorma summor du behöver.

    Alternativ 2 är att du hoppar på något av de finansieringsalternativ som den typen av skolor nästan alltid erbjuder och lever på dina sparpengar. Höga räntor oftast men tror du dig kunna få jobb direkt kan det vara värt det, ofta börjar man amortera först när utbildningen är över. De brukar vara väldigt generösa med att ge dessa krediter. Lycka till hur du än gör.

  • Anonym (ace)

    Ni får leva på underhåll, barnbidrag, bostadsbidrag och a-kassa om du inte har pengarna på fickan för att täcka upp levnadskostnaderna och inte vill/kan ta lån.  Ev finns det fonder att söka...

  • Mascaraklumpar

    Sök en utbildning som ger CSN. Så länge du inte hoppar av kursen så har du rätt till studiemedlet. Du behöver inte ta ett enda poäng, men däremot måste du klara 75% av poängen (50% om det är första gången du hr studiemedel) för att få studiemedel nästa gång du söker. Man kan söka för upp till ett år i taget, så behöver du en inkomst medan du söker jobb efter utbildningens slut är det möjligt att fortsätta få CSN ett halvår till (men du måste alltså ansöka för ett helt år redan från början).

    Är din plan att göra detta redan till hösten så behöver du i så fall göra en sen anmälan till en högskolekurs så fort som möjligt. Titta på vilka distanskurser som finns och leta upp statistik för gamla antagningar. Ansök till de kurser där alla behöriga kommer in. Du behöver läsa 30 poäng per termin för att få fullt CSN.

  • Anonym (K)
    Mascaraklumpar skrev 2018-07-16 00:32:43 följande:

    Sök en utbildning som ger CSN. Så länge du inte hoppar av kursen så har du rätt till studiemedlet. Du behöver inte ta ett enda poäng, men däremot måste du klara 75% av poängen (50% om det är första gången du hr studiemedel) för att få studiemedel nästa gång du söker. Man kan söka för upp till ett år i taget, så behöver du en inkomst medan du söker jobb efter utbildningens slut är det möjligt att fortsätta få CSN ett halvår till (men du måste alltså ansöka för ett helt år redan från början).

    Är din plan att göra detta redan till hösten så behöver du i så fall göra en sen anmälan till en högskolekurs så fort som möjligt. Titta på vilka distanskurser som finns och leta upp statistik för gamla antagningar. Ansök till de kurser där alla behöriga kommer in. Du behöver läsa 30 poäng per termin för att få fullt CSN.


    Vad Mascarklumpar skriver, men med tillägget att man kan läsa komvuxkurser också, vilket är lättare och tar mindre tid, oftast. CSN godkänner det, är bara att kommunen man är folkbokförd i godkänner att du får läsa de kurser du vill läsa. För att få CSN 100% i 20 veckor så behöver man läsa fyra stycken 100 poängs-kurser. 
  • TeresB
    Anonym (ace) skrev 2018-07-15 22:57:29 följande:

    Ni får leva på underhåll, barnbidrag, bostadsbidrag och a-kassa om du inte har pengarna på fickan för att täcka upp levnadskostnaderna och inte vill/kan ta lån.  Ev finns det fonder att söka...


    Man får knappast a-kassa som studerande.
  • Anonym (Veronica)

    Varför skulle du inte kunna flytta? Utbildningen är ju inte för alltid och du är ju ensamstående så du har bara dig själv och bebisen att ta hänsyn till.

    Skulle absolut söka till utbildningen som är gratis och bo i Umeå/Ö-vik(?) under utbildningen, och sen flytta tillbaka om du känner för det.

  • Anonym (ace)
    TeresB skrev 2018-07-16 20:27:54 följande:
    Man får knappast a-kassa som studerande.
    Du räknas väl inte som "studerande" om du inte går "riktiga" kurser (CSN-berättigade menar jag då)? På sin höjd kan de få det till att du inte står "till arbetsmarknadens förfogande". Men jag ska villigt erkänna att jag faktiskt inte vet.
Svar på tråden Hur kan jag få studiestöd när utbildningen inte är CSN berättigad ?