• sitra

    Skilsmässa

    Är i behov att höra andras synpunkter och åsikter då jag tyvärr inte känner mig bekväm att dela mina inre tankar med mina närmsta. Är från en. Kultur där skilsmässa ses som något fult och en skild kvinna=akta dig, hon är det något fel på. Jag har varit gift en gång tidigare och är nu åter gift. Det började bra men har på senare år blivit alltsämre, efter vi fick barn började det. Jag har nu tappat livslusten, orken och äter knappt. Det enda jag lever för är min unge. Jag vill skiljas men å andra sidan kommer skitsnacket börja från släkten om att jag åter skilt mig. Vad göra?

  • Svar på tråden Skilsmässa
  • Godisbuske

    Tycker att du skall tänka på dig. Vill du vara kvar och långsamt dö invändigt eller leva. Orka bry sig om vad släkt & vänner tycker. Hälften av dem vill göra samma sak, men vågar inte. Fega.

  • sitra

    Jag vet inte, första äktenskapet höll bara 3 år och då var det bara att jag hade levt ett liv utan pojkvänner osv innan. Var så ung o naiv att jag tänkte att livet är gifta o skaffa barn. Som tur var hann vi aldrig skaffa barn. Sen gifte jag mig åter och nu är vi inne på snart fjärde året...känns som jag kanske ger upp för lätt. Har hand om precis allt; hushåll,barn,försörjning osv. Aldrig egentid...gråter i min tysthet jämt och vet inte vad göra längre. En dum fråga kanske;men vad är vitsen med giftermål? Jag har helt tappat det och vet inte längre varför man ens gifter sig. Jag gifte mig för att kunna vara med min kille ute utan att det skulle snackas skit..men se där det sket sog och skitsnackas kommer det göra iallafall

  • sitra
    Blåklocka87 skrev 2018-07-15 19:46:26 följande:

    Kan du prata med din man om hur du känner? Skulle han lyssna och ev, ändra sig? Eller är det helt ute ut bilden?


    Jag har pratat med honom om det flera gånger men han bryr sig inte och jag orkar inte mer. Vill inte leva ensam resten av mitt liv heller då jag avskyr ensamhet men inte heller leva såhär. Mina föräldrar stöttar mig men innerst innte vet jag att de skämms ????
  • sitra

    En fråga bara och snälla bara ärliga svar; ni hör talas om en kvinna, skild två gånger...vad är er första tanke?

  • Blåklocka87
    sitra skrev 2018-07-15 19:55:50 följande:

    Jag har pratat med honom om det flera gånger men han bryr sig inte och jag orkar inte mer. Vill inte leva ensam resten av mitt liv heller då jag avskyr ensamhet men inte heller leva såhär. Mina föräldrar stöttar mig men innerst innte vet jag att de skämms ????


    Du måste bli stark och inte tänka för mycket. Ett steg i taget!

    tänk inte att du inte vill leva ensam i hela livet nu, du har inte kommit dit än.. första steget ör att bestämma dig om du ska lämna eller inte.

    Gör en lista på bra och dålig. Hur blir det med barnet? Varannan vecka? O.s.v

    Sluta bry dig i vad alla andra tycker... de lever inte ditt liv. vill du leva för alla andra? Eller vill Du leva och vara lycklig i dig själv?

    Du bor i Sverige och är gott skyddad. Finns de kvinnor som aldrig har en chans att gå ut från en dålig relation i många delar i världen...

    Du som mamma borde veta att kärleken till sina barn är starkast! Msn skämma inte för sina barn om de lever ett olyckligt liv och vill göra en förändring för att bli lycklig. Iallafall inte äkta kärlek :)
  • sitra
    Blåklocka87 skrev 2018-07-15 20:20:12 följande:

    Du måste bli stark och inte tänka för mycket. Ett steg i taget!

    tänk inte att du inte vill leva ensam i hela livet nu, du har inte kommit dit än.. första steget ör att bestämma dig om du ska lämna eller inte.

    Gör en lista på bra och dålig. Hur blir det med barnet? Varannan vecka? O.s.v

    Sluta bry dig i vad alla andra tycker... de lever inte ditt liv. vill du leva för alla andra? Eller vill Du leva och vara lycklig i dig själv?

    Du bor i Sverige och är gott skyddad. Finns de kvinnor som aldrig har en chans att gå ut från en dålig relation i många delar i världen...

    Du som mamma borde veta att kärleken till sina barn är starkast! Msn skämma inte för sina barn om de lever ett olyckligt liv och vill göra en förändring för att bli lycklig. Iallafall inte äkta kärlek :)


    Tack för svaret, du har så rätt i det du skriver. Jag önskar jag inte hade gift mig denna andra gång utan borde levt som sambos..vad är egentligen skillnaden?? Jag gifte mig som sagt endast för heder och vet därav inte ens varför annars man gifter sig. Känner mig extremt trasig inombords och därför ställer jag så konstiga frågor.. mina föräldrar är på min sida nu men jag vet att när skilsmässa kommer på tal kommer min man att dra upp saker som mina föräldrar aldrig kommer förlåta mig för även fast de kanske kommer låtsas som det vet jag att det kommer göra ont i deras hjärtan. Jag har gjort nog med skada på de
  • Blåklocka87
    sitra skrev 2018-07-15 20:53:46 följande:

    Tack för svaret, du har så rätt i det du skriver. Jag önskar jag inte hade gift mig denna andra gång utan borde levt som sambos..vad är egentligen skillnaden?? Jag gifte mig som sagt endast för heder och vet därav inte ens varför annars man gifter sig. Känner mig extremt trasig inombords och därför ställer jag så konstiga frågor.. mina föräldrar är på min sida nu men jag vet att när skilsmässa kommer på tal kommer min man att dra upp saker som mina föräldrar aldrig kommer förlåta mig för även fast de kanske kommer låtsas som det vet jag att det kommer göra ont i deras hjärtan. Jag har gjort nog med skada på de


    Förbered dina föräldrar på vad din man tänker ta upp (om du nu vet) då blir slaget inte så hårt för dem. Har en öppen dialog med dina föräldrar i den mån du kan :)

    Klart han kommer gå på! Han kommer bli arg och vill såra.

    Det finns ingen rätt väg, enkel väg, bra väg, lätt väg att gå när man bryter upp med någon.
  • Godisbuske
    sitra skrev 2018-07-15 19:57:34 följande:

    En fråga bara och snälla bara ärliga svar; ni hör talas om en kvinna, skild två gånger...vad är er första tanke?


    Första tanke är nog att det är ovanligt och sedan varför, typ.
  • sitra
    Godisbuske skrev 2018-07-15 21:30:01 följande:

    Första tanke är nog att det är ovanligt och sedan varför, typ.


    Tack för ärligt svar, är det så ovanligt? Varför beror nog på att jag i mina förhållanden varit extremt kärleksfull i början,naiv och i princip fläckfri..sedan med åren kanske en dispyt uppstod då börjadevi tjaffsa,sen blev bråken tätare och av allvarligare grad där vi sa saker som hängt kvar. Jag har tyvärr en tendens att svära åt personer som jag tappat tillit och respekt för, det har jag gjort nu på senaste tiden och både jag o min man respekterar varandra. På ca 3 v har han knappt umgåtts med mig eller vår unge. Jag har i princip varit ensamstående trots att vi bott under samma tak,vi har inte heller snackat alls senaste v. Förra äktenskapet kraschade för att han helt enkelt suktade efter tjejer och singellivet. Fick tillbringa nyår hemma ensam medan han krökade med en polare
  • sitra
    mandelskrutten skrev 2018-07-15 21:31:29 följande:

    Känner samma sak men är svensk.

    Tabu på ngt sätt och synd om barnet.


    Men vad är skillnaden mellan att ha flera kraschade långa förhållanden och en skilsmässa? Men sant..det r tabu. hatar hur vi människor är byggda...att man måste tycka och tänka så mycket om andra...
  • Godisbuske
    sitra skrev 2018-07-15 21:42:12 följande:
    Tack för ärligt svar, är det så ovanligt? Varför beror nog på att jag i mina förhållanden varit extremt kärleksfull i början,naiv och i princip fläckfri..sedan med åren kanske en dispyt uppstod då börjadevi tjaffsa,sen blev bråken tätare och av allvarligare grad där vi sa saker som hängt kvar. Jag har tyvärr en tendens att svära åt personer som jag tappat tillit och respekt för, det har jag gjort nu på senaste tiden och både jag o min man respekterar varandra. På ca 3 v har han knappt umgåtts med mig eller vår unge. Jag har i princip varit ensamstående trots att vi bott under samma tak,vi har inte heller snackat alls senaste v. Förra äktenskapet kraschade för att han helt enkelt suktade efter tjejer och singellivet. Fick tillbringa nyår hemma ensam medan han krökade med en polare
    Att man skiljer sig två gånger är nog ovanligt. Om man inte är kändis i Hollywood. Är väl mer vanligt att man kanske gifter om sig och att det blir den sista gången. Men hur som, även om man gift sig 1,2,3 ..  Så bör man ju inte stanna i ett olyckligt och långsamt dö. Det är en ring på fingret och några löften, som folk bryter dagligen världen över.  Sedan kan man ju såklart analysera sig i val av partner, hur man är själv osv.
Svar på tråden Skilsmässa