• Anonym (malplacerad)

    Kan man leva när man fått livet förstört för ett PUT?

    Hur lever man när man pressats in i ett liv som inte alls går ihop med en själv, får  man det alls?
    Om man för länge sedan var en tonåring nyligen anorektiker som mådde skit och hatade sig själv, och någon fann det lukrativt att utnyttja det för att få PUT genom att uppvakta och sedan börja manipulera och pressa henne till att skaffa barn mot sin vilja istället för att gå klart gymnasiet?
    Får en sådan människa någonsin må bra och vara sig själv utan att skämmas när man en gång fängslats i en roll som strider tvärt mot allt man är och vill vara, just för att man skämts och trott att man aldrig kan bli omtyckt? 

    Ungefär som att jaga och fösa in en skadskjuten räv i en bur och sedan kräva att den beter sig som en gosig lycklig familjehund resten av livet och aldrig ger sken av att längta ut till de andra som fortsatte springa fritt - för den "valde" ju själv att gå in i buren. 

    Har brytit och bytt ut mig själv inuti för att orka leva, dött och återuppstått, samma personlighet men som inte skäms och utplånar sig på andras begäran. Ett nytt jag som inte har något med det gamla att göra. Mår för första gången riktigt bra - i ensamhet när ingen kan klistra på en den äckliga klassiska "mammarollen" med självutplånande som huvudtema som bara sitter så förbannat fel.
    Men kan man vara sig själv mer än i ensamhet eller måste man för alltid spela rollen för att något annat kanske inte passar omvärlden? 
    En gång offrad, alltid offrad, bara att foga sig och överlåta det där med livet till de duktiga fina människorna som minsann inte varit dumma utan gått över lik utan tvekan för att försvara sin frihet? Ja, eller som aldrig behövt försvara den för att ingen klamrat sig fast och hävdat att den kommer torteras och dödas om de själviskt prioriterar att gå klart skolan.

    Vill egentligen ha ett socialt liv men vet inte om det går att bli accepterad, förstådd - eller bara fördömd för att man dels har den livssituationen och sedan till råga på allt inte stortrivs i den och är stolt som man ska per definition. 
    Det är lättast att hålla tyst, isolera sig och fortsätta den tysta ensamma kampen för att hålla skenet uppe och ta sig igenom en svår högskoleutbildning för att bevisa att man faktiskt inte är en idiot som alla tror.
  • Svar på tråden Kan man leva när man fått livet förstört för ett PUT?
  • Anonym (R)

    Vet inte vad P U T står för?

    Men svaret är ja, man kan leva om man väljer det.

    Du lever dock inte om du fortsätter älta Det som hänt och fortsätter uppehålla att du är offret, du är ditt ansvar nu och så även ditt liv i fortsättningen. Gör något vackert av det. Vill du ha det bättre socialt, leta ut idéer eller fråga de som har idéer hur du når ut till andra. Jag har hört om meetups t.ex

  • Anonym (Hm)
    Anonym (R) skrev 2018-07-16 09:20:04 följande:
    Vet inte vad P U T står för?
    Men svaret är ja, man kan leva om man väljer det.
    Du lever dock inte om du fortsätter älta Det som hänt och fortsätter uppehålla att du är offret, du är ditt ansvar nu och så även ditt liv i fortsättningen. Gör något vackert av det. Vill du ha det bättre socialt, leta ut idéer eller fråga de som har idéer hur du når ut till andra. Jag har hört om meetups t.ex
    Håller med
  • Anonym (malplacerad)
    Anonym (R) skrev 2018-07-16 09:20:04 följande:

    Vet inte vad P U T står för? 

    Men svaret är ja, man kan leva om man väljer det. 

    Du lever dock inte om du fortsätter älta Det som hänt och fortsätter uppehålla att du är offret, du är ditt ansvar nu och så även ditt liv i fortsättningen. Gör något vackert av det. Vill du ha det bättre socialt, leta ut idéer eller fråga de som har idéer hur du når ut till andra. Jag har hört om meetups t.ex



    Vad är det som frestar så mycket att man uppenbarligen är benägen till vad som helst för att få det? Som enligt ryktet ute i världen garanterar ett bekvämt liv och möjligheter till pengar att skicka hem?

    Permanent UppehållsTillstånd, så klart.

    Men ryktet förtäljer sällan att det inte är så lätt som att bara ta sig innanför en gräns och ljuga ihop en bra story om krig och förföljelse. Ingen sade att myndigheterna blivit så pass hårda och obevekeliga. Men inget att hänga läpp för, du är redan här - hälften vunnet - nu gäller det bara att skaffa anknytning fort som fan innan de slänger ut dig. Ut på stan med dig och leta tjejer... 

    Det låter ju relativt oskyldigt - det är bara det att förhållanden inte godtas som anknytningsskäl längre för att folk då fuskar och bara "älskar varandra" på låtsas. 

    Men äsch, det går ju att hitta lösningar på alla problem, vägar runt alla nya hinder...

    Resultatet blir en förtäckt rovjakt efter anknytningsbarn istället, som man ser till att skaffa på ett eller annat sätt. 

    Det finns fler som varit med om detta, fast det är ju inget man går runt och pratar om. Vet dock inte om så många varit bara tonåringar och absolut inte velat ha barn men pressats med att det inte finns någon annan utväg och att det ändå är tjejens enda chans att bli omtyckt för hon är en så konstig person som ingen annan kan orka leva med.

    Det är där problemet ligger, det är inget man kan prata om.
    Någon är idiotkorkad som skaffar barn i den situationen. Fattar ju vem som helst. Det bästa är ju att aldrig skaffa barn, det är ju helt solklart när man är tonåring och har ett fritt vuxenliv framför sig.
    Men förutsätts ha valt och velat det, obegripligt nog för en annars så klok person, blir utslängd hemifrån för att stå sitt dumma kast och stannar därför alltför länge och håller käft om hur hon blir behandlad för att inte bli ännu mer dumförklarad.

    Fast var egentligen aldrig annat än en väldigt kontrollerad person med höga ambitioner och höga krav på sig som absolut inte vill ses som en sentimental idiotfjolla som kastar sig in i ogenomtänkta val. En som vetat från början att det är fullständigt idiotkorkat och haft självmordstankar som kommit och gått sedan dess. Vars dumma fel var att inte lyckas förbli hård och kall nog att sätta sin egen frihet först, trots att någon går på om hur grymt och själviskt det är och leder till tortyr och död.

    Men man får ju inte öppet ångra sig. Inte som en som knarkat eller suttit i fängelse, det är också urbota korkat men det får man ångra och lägga bakom sig och byta namn för att visa att man är en ny person. 

    Får man ta avstånd från mammarollenKräks för att man hatar den och bli en ny person som är en närvarande engagerad vuxen förebild istället för den självutplånande kossa rollen innebär? Eller blir folk provocerade och förbannade då? 

    Alla får förmaningar om hur de ska göra och bete sig, men finns det egentligen  några som mer än kvinnor som har barn blir så tillrättavisade om hur de ska känna
  • Anonym (Fan också.)

    Jupp, det stämmer, du har lite målat in dig i ett hörn. Som kvinna är det inte socialt accepterat att säga: han lurade mig, jag blev förförd, jag vill inte ha det här barnet, omplacera det åt mig.

    Det stämmer att andra kommer undan ned ännu mer korkade saker; män som missbrukar och sitter i fängelse och skaffar barn efter barn som andra får ta hand om tex.

    Du får acceptera att du blivit lurad och ta hand om ditt barn efter bästa förmåga, kontakta soc eller bvc för hjälp, råd och stöd. Eftersom det inte går så bra för fosterhemsplacerade barn så är soc väldigt angelägna om att försöka få en någorlunda normalfuntad mamma att fungera som förälder hellre än att omhänderta.

  • Anonym (Va)

    Din text är jätte svår att hänga med i.. men samma fråga igen; Har du lämnat honom? Det är ju första steget.

    Sen menar du att han psykiskt och/eller fysisk misshandlade dig och tvingade dig att gifta dig, skaffa barn och ljuga? Eller ljög han "bara" för dig?

  • HD2017dis

    Jag förstår inte vad du gnäller om. Du har familj och barn, några du kan älska och som du valde skaffa helt själv.

  • Anonym (malplacerad)
    Anonym (Till saken) skrev 2018-07-16 19:30:36 följande:

    Mycket text här men det du egentligen frågar om är om du kan lämna bort ditt barn? Eller?


    Inte alls, det har gått många år dessutom.

    Undrar bara om kan man vara någorlunda öppen med att man inte alls vill se sig som den där mamma-kossan-trasan-losern och att man inte vill vara samma person längre. Bland annat för att inget barn ska luras tro att trasmentaliteten är uthärdlig att själv hamna i. Kan man bli accepterad för det?

    Att man gör det man kan för att ordna en bra uppväxt, är närvarande, ansvarstagande men inte finner sig i orden folk lägger i ens mun om hur jobbigt, smutsigt men underbaaart det är att ha barn och hur det är kvinnans syfte i livet och hur man ju såå gärna bortprioriterar sig och hur stolt man självklart är.

    Barn är inte jobbiga jämfört med omgivningens förväntningar, stigma, kommentarer, diskriminering och idyllbild kring att ha barn, som kan driva en till vansinne om man inte har den där obegripliga underbarhetskänslan att väga upp allt med. Då tar sig föräldraskap ut som tunga kedjor istället för en varm kärleksaura eller vad det nu är meningen att man ska uppleva det som. Barn drabbas orättvist av att den vuxna mår dåligt över situationen och inte över barnet som person.

    Blir folk jävligt provocerade om man vill ta sitt liv i egna händer, omdefinierar och bygger upp sig istället för att bara ge upp och vara det som andra vill se?
    Kossor ska ju stå kvar i sin hage så man kan skratta åt och tycka synd om hur dumma de är, inte ta sig ut och visa sig vara något helt annat än den ko man var så säker på att man såg.


    Erfarenheten av soc är tyvärr att de inte hjälper utan bara missuppfattar saker gravt, tycker att allt löser sig om tjejen hålls kvar i den där hagen och bara tvingar sig att se nöjd ut så det passar alla andra.
    Då blir hon säkert harmonisk och stämningen bra, kärleksfull. Killens tärande silent treatment är något hon får stå ut med, hennes frustration och spändhet beror såklart på att hon deltidsstuderar - inte på att hon ständigt aktar sig för att säga fel sak eller göra en missnöjd grimas med risk att bli behandlad som luft i dagar eller veckor. Det är bra om hon inte fyller sitt liv med så mycket att hinna med utan fokuserar energin på mamma- och hustrurollen. (Långt efter spädbarnstiden alltså då vuxna vanligen jobbar).
  • Fredagsmus

    Vad jag kunnat utläsa är att du fortfarande lever tillsammans med mannen, som nu har permanent uppehållstillstånd, och ert gemensamma barn.

    Det du sagt om barnets far ger mig rysningar. Att prata sönder ditt självförtroende, avskärma dig socialt och straffa dig om du gör "fel" är inget som hör hemma i ett förhållande utan är klassiska varningssignaler om att du behöver söka hjälp. Nu!

    Familjerådgivning har inte bara soc t.ex. har vårdcentralen där jag bor. Har ni inte rett ut skiten på egen hand hittills är oddsen dåliga att ni gör det nu eller senare.

    Alternativt, packa dina (eller hans) väskor. Avsluta förhållandet. Gå aldrig tillbaka.

    Ingen ska ha det så! Ingen kvinna. Ingen man (finns säkert också). Inget barn ska växa upp i en sån familj!

    Jag tycker helhjärtat att ett barn ska vara med sina föräldrar, eller åtminstone en av dom. Så långt det bara är möjligt. Om det är det bästa för barnet.

    Men man kan inte rå för vad man känner. Vad jag vet finns ingen lag som säger att man måste ta hand om sitt barn, i alla fall inte om man är den första föräldern som sticker. Jag har exempelvis aldrig mött min pappa. Han ville ju inte ha DET barnet.

    Vad folk tycker behöver du inte bry dig om. Folk som HD2017­dis här i tråden behöver lära sig att TÄNKA. Med sin alldeles egna hjärna. Det är faktiskt riktigt kul att formulera egna tankar och åsikter ibland, kanske sätta... Nej. Jag ska inte hacka på HD2017­dis som faktiskt själv skriver att hen inte förstår. Det finns alltid folk som inte fattar. Det är lite tråkigt för dom men låt inte deras tillkortakommanden i huvudet sänka DIG.

    Tillbaka till dig och din situation. Om du nu lämnar ditt barn så blir det hos den permanent uppehållstillståndsgivna pappan. Eller hur?

    Jag bara utgår ifrån att du inte vill leva vidare med honom, utan barn. Det tror jag även blir klippt omöjligt att ordna snyggt.

    Vad skulle du vilja fylla ditt liv med?

    Du försöker fortsätta och avsluta din utbildning. Sluta aldrig med det! Är det på gymnasienivå så ännu så mycket viktigare. Även om du inte gör det nu så se till att du SKULLE KUNNA klara dig ensam. Med eller utan barn.

    Du har en historia av dåligt psykiskt mående, ätstörningar och jag gissar att du är väldigt ung ännu.

    Omständigheterna ovan undantagna, hur mår du?

    Kan du tänka snälla tankar om dig själv? Sover du? Äter du? Rör du på dig? Det finns överraskande många med grejer i kroppen som kan jäklas... enkla grejer som har sjukt stor påverkan. Järnbrist kan sänka vem som helst totalt. *ryser*

    Ta hand om dig själv!

    Och någon tyckte TS skrev lite mycket text... jaja. Hahaha

    Jag ska avsluta med mina egna erfarenheter om det som TS undrade om det är okej att hata mammarollen2018. Kossan i hagen, att utplåna sig själv, att vecko/månadshandla, att känna sig låst, att få "goda råd", att inte få en vettig sovmorgon på flera månader, att andra mammor (för ofta är det just dom) behöver trycka ner en för att känna sig lite bättre själva när man öppnar munnen på öppna förskolan, föräldragruppen, familjelivs forum eller var som helst, att sambon emellanåt är så j---a dum att man kallar honom "barnens far" för att distansera sig , att få dåligt samvete för saker man inte gjort, att få dåligt samvete för saker man gjort... ja. Jag tycker det är HELT okej att hata allt det och en hel del till.

    Absolut helt okej TS!! För ibland suger det!

    Jag kan säga iatt jag hatar vad det innebär att vara mamma men jag älskar mina barn... o... så... vansinnigt galet mycket!!

    Fortfarande kvar? Bravo! Vilket tålamod!!

  • Anonym (Fan också.)

    Men va? Är du fortfarande kvar med mannen som du säger lurat dig och förstört ditt liv? Varför det?

    Lämna honom omedelbart! Jag trodde du pratade om att lämna bort barnet.

Svar på tråden Kan man leva när man fått livet förstört för ett PUT?