• Anonym (Oroli­g)
    Äldre 15 Jul 17:35
    5056 visningar
    14 svar
    14
    5056

    Kan mirtazapin ge personlighetsförändringar?

    Min sambo började äta mirtazapin för ca 5 v sen och är helt annorlunda i beteendet nu. Sur, aggressiv och undvikande. Och ca 30 min efter han tagit den och i några timmar så rycker hans kropp nått otroligt och han kan kasta sig så våldsamt i början av sömnen så jag blir rädd. Har påpekat detta men han fnyser bara.

    Nån med erfarenhet av den medicinen?

  • Svar på tråden Kan mirtazapin ge personlighetsförändringar?
  • Anonym (Ja)
    Äldre 15 Jul 21:38
    #1

    Jag märkte det inte själv men blev tydligen väldigt aggressiv

  • Äldre 15 Jul 22:19
    #2
    Anonym (Orolig) skrev 2018-07-15 17:35:00 följande:

    Min sambo började äta mirtazapin för ca 5 v sen och är helt annorlunda i beteendet nu. Sur, aggressiv och undvikande. Och ca 30 min efter han tagit den och i några timmar så rycker hans kropp nått otroligt och han kan kasta sig så våldsamt i början av sömnen så jag blir rädd. Har påpekat detta men han fnyser bara.

    Nån med erfarenhet av den medicinen?


    Du kan alltid prova själv och se hur du reagerar personligen. Om jag inte minns fel ligger doseringen på 7.5 mg vid behandlingens början. Annars kan du söka information på internet eller rådfråga personen som skrev ut det. 

    Personligen hade jag aldrig rekommenderat någon att börja äta detta rävgift.
  • Anonym (Mirta­)
    Äldre 16 Jul 00:00
    #3

    Har ätit mirta i 2 år och aldrig haft eller hört talas om dylika problem som du beskriver. Ge det någon vecka eller två och kontakta sedan läkaren som skrev ut medicinen om det inte blir bättre. Mediciner passar inte till alla och det kan finnas skäl att behöva prova ut en annan medicin. När jag började med mirta var jag väldigt deppig och hade kort stubin första veckorna. Efter ca 3 veckor vände det och blev bättre. Då passar den medicinen mig utmärkt, har fått ett liv jag bara kunnat drömma om att ha innan medicinering.

  • Anonym (Gun)
    Äldre 16 Jul 09:29
    #5
    Anonym (Mirta) skrev 2018-07-16 00:00:05 följande:

    Har ätit mirta i 2 år och aldrig haft eller hört talas om dylika problem som du beskriver. Ge det någon vecka eller två och kontakta sedan läkaren som skrev ut medicinen om det inte blir bättre. Mediciner passar inte till alla och det kan finnas skäl att behöva prova ut en annan medicin. När jag började med mirta var jag väldigt deppig och hade kort stubin första veckorna. Efter ca 3 veckor vände det och blev bättre. Då passar den medicinen mig utmärkt, har fått ett liv jag bara kunnat drömma om att ha innan medicinering.


    Vilken dos mirta äter du?

    Äter du nåt annat ihop med mirtan? Vad äter du den för?
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 16 Jul 10:48
    #6

    Han äter 30 mg och gjort från första början. Påverkar ju hela familjen att han är så förbannat labil i humöret. Och han vägrar ju kontakta läkaren som skrev ut skiten ang problemen som tillkommit. Är väl en sak om han beter sig illa mot mig men barnen råkar ju ut för hans humör med nu och de tycker pappa inte är snäll

  • Anonym (Mirta­)
    Äldre 16 Jul 15:16
    #7
    Anonym (Gun) skrev 2018-07-16 09:29:34 följande:

    Vilken dos mirta äter du?

    Äter du nåt annat ihop med mirtan? Vad äter du den för?


    Började med 7,5 mg och ökade till 15 mg efter några veckor. Efter ett år bad jag om att få öka dosen igen och då tyckte läkaren att 30 mg vore bra så tar det nu. Inga andra mediciner. Fick den mot stora problem med insomning samt svår depression, ångest och social fobi. Mirtan har lindrat alla besvär. Mår inte toppen men har ett fungerande liv, vilket jag inte hade innan då jag inte ens klarade av att jobba eller gå till affären.
  • Anonym (Mirta­)
    Äldre 16 Jul 15:21
    #8
    Anonym (Orolig) skrev 2018-07-16 10:48:44 följande:

    Han äter 30 mg och gjort från första början. Påverkar ju hela familjen att han är så förbannat labil i humöret. Och han vägrar ju kontakta läkaren som skrev ut skiten ang problemen som tillkommit. Är väl en sak om han beter sig illa mot mig men barnen råkar ju ut för hans humör med nu och de tycker pappa inte är snäll


    Låter lite osunt att börja med en så pass hög dos. Vad gav läkaren för förklaring till det?
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 16 Jul 18:08
    #9
    Anonym (Mirta) skrev 2018-07-16 15:21:36 följande:

    Låter lite osunt att börja med en så pass hög dos. Vad gav läkaren för förklaring till det?


    Jag vet inte och sambon vägrar prata om det med. När jag googlade på det verkar ju 15 eller halva den dosen vara mest normalt att börja med.
  • Anonym (Mirta­)
    Äldre 17 Jul 01:47
    #10
    Anonym (Orolig) skrev 2018-07-16 18:08:12 följande:

    Jag vet inte och sambon vägrar prata om det med. När jag googlade på det verkar ju 15 eller halva den dosen vara mest normalt att börja med.


    Svår situation om han inte vill prata om det. Stämmer bra som du skriver att 15 mg är den dos man oftast börjar med.
  • Anonym (L)
    Äldre 17 Jul 13:17
    #11

    Jag fick ryckningar, som eluttag i benen. Kunde inte sova p g a ryckningar i kroppen som blev värre för varje gång jag tagit en tablett. Jag slutade rakt av efter en månads ryckningar. Det kändes farligt.

  • Anonym (L)
    Äldre 17 Jul 13:18
    #12

    Elstötar. Inte eluttag i benen. Elstötar i benen! Jävla mobil som stavar.

  • Anonym (M)
    Äldre 17 Jul 19:59
    #13

    Jag blev ett monster på Mirtazapin. Sov 20 timmar, vaknade ursinnig och rasade som en furie i nån timme innan jag somnade igen. Slutade med den efter 2 veckor då jag inte stod ut mer, tror jag var vaken max 12 timmar sammanlagt under den tiden. Trots att jag knappt hann äta innan jag somnade igen gick jag upp över 10 kg på den korta tiden.

  • Äldre 19 Jul 12:49
    #14
    Anonym (M) skrev 2018-07-17 19:59:53 följande:

    Jag blev ett monster på Mirtazapin. Sov 20 timmar, vaknade ursinnig och rasade som en furie i nån timme innan jag somnade igen. Slutade med den efter 2 veckor då jag inte stod ut mer, tror jag var vaken max 12 timmar sammanlagt under den tiden. Trots att jag knappt hann äta innan jag somnade igen gick jag upp över 10 kg på den korta tiden.


    Man kan inte annat än älska Mirtazapindvalan.
Svar på tråden Kan mirtazapin ge personlighetsförändringar?