• daman

    Min mentalt frånvarande mamma under min uppväxt

    Om jag postar i fel tråd får ni gärna flytta tråden. Jag är väldigt intresserad av en teori om hur man som förälder kan bete sig så här mot sitt barn som jag kommer att berätta nu. Är det någon som varit med om nåt liknande? För mig är det helt sjukt och jag har undrat i cirka 15-20 år hur min mamma kunde bete sig så här mot mig när jag växte upp. Jag är nu 36 år gammal för övrigt.


    Nu ska jag vara otroligt blottande av mig själv rent emotionellt. Jag fick en väldigt trasig barndom. Redan när jag var 7 skilde sig mina föräldrar och jag bodde med min mamma. Hon gav mig en trasig uppväxt eftersom hon inte brydde sig nämnvärt om mig mer än vad hon var förpliktigad till. Jag gick i grundskolan på 1990-talet och när folk pratar om 90-talsnostalgi från barndomen så pratar de ofta om saker som VHS-bandspelare, Nintendo 8bit m.m. men det kan inte jag relatera till trots att jag växte upp under den tidsperioden. Varför? Jo för morsan vägrade skaffa VHS-bandspelare och/eller tv-spel till mig.


    Inte på grund av att vi var fattiga för vi bodde i en fyrarumslägenhet och morsan hade pengar så det räckte till ett drägligt liv utan av ren fåfänga och snålhet helt enkelt. I ärlighetens namn så hade vi inte ens en brödrost när jag växte upp på grund av morsans bekvämlighet och snålhet. Jag fick skämmas på skolgården när klasskamrater pratade om vilka tv-spel de hade hemma m.m. och sa nån gång "Ja jag gillar ju brädspel som Monopol" för att sen bli utskrattad. Att påpeka detta för morsan var meningslöst för hon brydde sig inte. "Det behöver du inte, du klarar dig bra utan" av någon personlig övertygelse hon hade. Precis som inte detta räckte så vägrade hon köpa "snygga" kläder till mig som märkeskläder m.m. utan jag fick begagnade kläder vilket ledde till att jag blev ännu mer utfryst i skolan och fick höra saker som "Du är inte för jävlig men din klädstil är för jävlig" av klasskamrater på högstadiet.


    En gång fick jag bära en uppenbart smutsig tröja till skolan som morsan påstod var nytvättad men när t.o.m. en lärare reagerade och sa "Men vad har du gjort med tröjan" så förstod man att morsan inte hade koll på läget. Det är ju en pinsam nivå att lägga sig på. Människan har aldrig för en sekund erkänt "nej men det var fel av mig att göra så" angående nånting av detta. Morsan vägrade köpa skolkatalogerna till mig på hela grundskolan fast jag uttryckligen bad henne göra det. Jag var den enda i klassen som inte hade någon skolkatalog. De enda skolkataloger jag har sett med mig själv i är såna jag sett hemma hos kompisar och en från sjuan som jag lyckades få av kommunen som vuxen. Och mitt allt på detta fick jag ofta höra "Jag trodde jag hade gjort mig av med din pappa men jag fick mig allt en liten miniversion av honom i dig din jäääääävla unge" i stort sett varje gång jag hade gjort/sagt något hon inte gillade. Hon var väldigt mentalt frånvarande under min uppväxt och det var inte ofta jag fick uppmuntrande ord av henne eller några fina överraskningar t.ex. Det var mer glåpord än presenter om man säger så.


    Och mitt på allt detta så skaffade hon sig en alkoholist till sambo som utsatte mig för verbala påhopp och övergrepp när han hade supit sig redlöst berusad vilket bidrog till att jag inte kunde känna mig trygg i mitt eget hem och jag var medvetet ute till cirka 22:30-23:00 varje dag för att då visste jag att de hade gått och lagt sig när jag kom hem. Detta påverkade naturligtvis mitt skolarbete då jag inte fick samma tid att plugga på läxor och inför prov m.m. Jag fick godkända betyg men inte mer. Jag skulle kunna skriva så mycket mer om min uppväxt för detta är bara toppen på ett isberg men nu kanske folk kan förstå varför jag kan låta lite "otrevlig i tonen" när jag pratar med min mamma ibland.

    Jag kan berätta så mycket mer men ni förstår säkert tonen. Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Min mentalt frånvarande mamma under min uppväxt
  • OlgaElvira

    Man kan aldrig förändra det som varit. Du kommer aldrig att få en lycklig barndom med en mamma som stöttar och uppmuntrar.

    Det du kan göra är att försöka hantera den olyckliga unge som fortfarande finns inom dig. Har du möjlighet till samtalskontakt så tror jag att det kan hjälpa dig vidare i livet.

    Något som kan underlätta för dig är att försöka få reda på hur din mammas uppväxt var. Var det något där som skadade henne i grunden? Det är ingen ursäkt men det kan vara en del i en förklaring.

    Du är, tyvärr, inte ensam med att växa upp med känslomässigt omogna/instabila föräldrar.

    Viktigt att du själv kan reda ut dina känslor så att du inte i din tur för problemen vidare till dina egna barn.

    Att som du gör här, skriva ner tankar, händelser och känslor gör att man gör sig av med det som är jobbigt. Man får upp det till ytan och kan släppa det. Fortsätt skriva, du behöver inte skicka det eller publicera, men kan vara bra som inledning vid en eventuell samtalskontakt.

  • Ggrodan

    Här är en till. Min mamma bor långt ifrån mig och det känns väldigt skönt, vi har kontakt som glesa bekanta men that's it. Detta har jag fått inse med tiden, att jag aldrig kommer ha det emotionella stödet från min mamma, och jag kämpar fortfarande med minnena hon ärrat i mig från barndomen, men det läker, allting läker med tid och ork. Jag har istället det stödet i mina vänner, i min syster, i min sambo och i min svärmor, det viktigaste är att jag blir förstådd och sedd någonstans nu, det måste inte komma från mamma och det kommer inte göra det, någonsin. När jag började förstå detta utan ilska började jag må bättre och kunde gå vidare. Det har också varit en nyttig lärdom att förstå, att jag behöver inte min mamma, jag behöver det en mamma ger, men det måste inte komma från just min mamma. Hon är alltid min mamma och hon kommer alltid vara långt ifrån emotionellt, och det är okej.

    Ta hand om dig själv nu, var din egen vuxen till det sårade barnet från dina barndomsminnen, ta emot all kärlek från din omgivning, och backa dig själv det är det allra viktigaste.

  • Themis

    Det finns mängder med konstiga föräldrar. En del faller inom normalskalan trots vissa fixa idéer och andra har en psykisk sjukdom i grunden eller bara en besvärlig diagnos.

    Ofta försöker barn hitta en orsak i förälderns egen uppväxt, men jag kan ärligt säga att ibland finns inte det heller. Och när det inte finns någon ursäkt eller förklaring, inte drogbruk, inte att de själva haft störda föräldrar, då får man bara acceptera att tyvärr är det fel på den här personen men det är inget som jag kan göra något åt eller ska ta åt mig av. De begriper bara inte hur man är på något annat sätt.

    Samtalsterapi kan hjälpa en del, men det som hjälper bäst är att lyckas göra något av sitt liv som man kan vara lite nöjd med, och de vänner man får på vägen. Och att bara jämföra med sig själv, att idag kan jag lite mer, mår lite bättre eller springer lite fortare än igår, kanske?

    Vissa barn börjar livet med ett enormt osynligt hinder som tar upp nästan hela deras synfält, och bara du vet hur långt du har kommit. Vilken lycka det är att flytta hemifrån, att kunna lita på en annan människa, att kunna säga till sig själv att det är en massa dåliga saker och val som man inte har gjort trots att man mått jättedåligt.

    Att skapa distans till det som skadar en är inte fel, man måste få begränsa människors möjligheter att skada en känslomässigt även om de inte gör det medvetet. Kanske räcker det så, som vuxen kan man ha en ytlig relation till några släktingar om man inte vill släppa in dem i sitt liv på riktigt (eftersom de plötsligt kan vända allt emot en).

    Eller så kan man ta avstånd mer eller mindre permanent, om personens fortsatta agerande upptar för mycket av ens tankar och känslomässiga energi. Men det är rätt extremt när det gäller en förälder och beslutet ska inte tas lätt på.


    Never mind leg day. Don't skip brain day. /tips från coachen
  • daman

    Uppskattar svaren nåt extremt. Det jag är nyfiken på är vad folk har för analys av människan. Bara vanlig egoism eller psykiska problem?

  • OlgaElvira

    Det finns nog inte bara ett svar på frågan varför en människa agerar som hon gör. Det är ofta många händelser i en människas liv som formar personligheten förutom att det säkert finns medfödda styrkor och svagheter.

Svar på tråden Min mentalt frånvarande mamma under min uppväxt