• Anonym (Vill bli piggar­e)
    Äldre 16 Jul 00:12
    3904 visningar
    9 svar
    9
    3904

    Min kropp orkar inte mer, och mina närmaste orkar inte att jag är orolig.

    Jag är trött.

    Kroppen säger ifrån, och både arbetsminnet och långtidsminnet sviker mig. Detta leder till att allt tar långt tid, varenda vardagsaktivitet tar onormalt långtid och att jag blir orolig när saker går fel. De flesta triviala vardagsaktiviteter som går på automatik, kan jag misslyckas med.

    Tex: om jag tvättar händerna så kan jag vrida på kranen för hårt och blöta ner mig själv,

    jag glömmer kranar på, nycklar i ytterlåset, lyckas inte stänga kylen.

    Det tar mig 2 timmar att handiska för 3 personer ???? jag står där och glömmer hela tiden bort vad jag gör eller så råkar jag stänka ner min nydiskade disk med diskvatten, eller tappar något så porslinet går sönder.

    Jag är medveten om att jag glömmer saker och därför är jag orolig för att glömma eller göra fel.

    När det händer något tokigt så ringer jag till mina närmaste och det tär på våran relation. De orkar inte att jag ringer och är orolig för allt möjligt eller när jag inte vet hur jag ska utföra en viss sak. De blir trötta på mig, och undviker att svara eller svarar och frågar vad vill du nu?

    Jag hör att de är upptagna för de säger att de äter, eller gör något annat.

    Jag vill verkligen inte störa dem eller göra deras vardag jobbig, men när jag ringer dem har jag redan byggt upp en sån panik och rädsla och vet inte hur jag ska lösa problemet som har uppstått.

    Jag lovar mig själv alltid att nu ska jag inte ringa mer om såna problem utan nästa gång ska det få bli ett vanligt samtal, men så händer något igen och jag blir rädd att jag kommer göra fel eller ha gjort något tokigt.

    Jag blir också på sista tiden ledsen, när jag ringer och ska rådfråga/bolla med någon om någon vardagsyssla som jag behöver utföra efter barnen har somnat, och jag hör att den andra i telefonen ser på tv eller umgås med vänner på kvällen medans jag aldrig ens blir klar med det basala hushållsarbeten innan jag måste gå lägga mig. Jag hinner inte få sova så mycket för jag går och lägger mig mellan 23.30-00.30 och går upp med de minsta barnet vid 5-6 tiden samt att han hinner vakna till ett par gr på natten också. Jag hinner inte ens somna innan han vaknar.

    Nu har jag återigen lovat mig att inte ringa dem för att rådfråga för att de mår inte bra av det samt att jag blir så ledsen och känner mig så inkompetent när jag inte klarar av enkla saker.

  • Svar på tråden Min kropp orkar inte mer, och mina närmaste orkar inte att jag är orolig.
  • Anonym (H)
    Äldre 16 Jul 00:42
    #1

    Du måste sova! Hur länge har du levt med extrem sömnbrist? Kan pappan ta hand om barnen? Om det inte finns nån pappa som kan ta över, finns det någon annan? Du behöver åtminstone en helg för dig själv att bara sova sova och sova. Ta hand om dig! Kram

  • Anonym (Jo)
    Äldre 16 Jul 00:50
    #2
    -1

    Alltså, det låter som stor omsorgsbrist över dina barn.

    Du måste ha ngn psykisk ohälsa sedan tidigare? Sök hjälp!

  • Anonym (Mosil­la)
    Äldre 16 Jul 01:58
    #3

    Snälla du, du behöver sova o ta hand om dig. Har du alltid varit så här? Av egen erfarenhet låter det som om du håller på att bli utbränd, hjärnan behöver vila, kroppen behöver vila. Du måste söka proffesionell hjälp så du får bukt med din oro. Var snäll mot dig själv, gör mindfullness o meditera. Lycka till!

    Kram!

  • Anonym (Vill bli piggar­e) Trådstartaren
    Äldre 16 Jul 06:40
    #4

    Tack för era svar,

    Jag har sovit dåligt i ett årstid, då jag inte kunde sova pga foglossningen på slutet av graviditeten.

    Jag ska försöka gå och lägga mig tidigare redan ikväll samt lägga mig för powernap i tio minuter på dagen. Sen försöka att göra lite hushållsarbete på dagen när jag är pigg.

    Just nu så är jag med barnen hela dagarna och vi gör saker tillsammans och sen på kvällen när de har somnat så är jag helt slutkörd. Pappan arbetar i skift och övertid.

    Jag tror det är lättare, när jag accepterar hur jag mår och att jag måste ta hand om mig också.

    Jag märker att allt blir lättare på engång när jag har fått sovit, så nu ska jag prioritera sömn först och läggga mig direkt när jag är klar på kvällen och inte försöka med någon egentid.

    Jag har inte alltid varit så här, utan det har kommit sakta nu, pga sömnbrist och stress.

  • Anonym (K)
    Äldre 16 Jul 08:21
    #5
    Anonym (Vill bli piggare) skrev 2018-07-16 06:40:34 följande:

    Tack för era svar,

    Jag har sovit dåligt i ett årstid, då jag inte kunde sova pga foglossningen på slutet av graviditeten.

    Jag ska försöka gå och lägga mig tidigare redan ikväll samt lägga mig för powernap i tio minuter på dagen. Sen försöka att göra lite hushållsarbete på dagen när jag är pigg.

    Just nu så är jag med barnen hela dagarna och vi gör saker tillsammans och sen på kvällen när de har somnat så är jag helt slutkörd. Pappan arbetar i skift och övertid.

    Jag tror det är lättare, när jag accepterar hur jag mår och att jag måste ta hand om mig också.

    Jag märker att allt blir lättare på engång när jag har fått sovit, så nu ska jag prioritera sömn först och läggga mig direkt när jag är klar på kvällen och inte försöka med någon egentid.

    Jag har inte alltid varit så här, utan det har kommit sakta nu, pga sömnbrist och stress.


    Minnet påverkas av motion med, att röra sig lite utomhus på en promenad är jättebra för vår minneskapacitet. Även att läsa en bok.

    Jag råder dig att:

    - Skaffa en app som ändrar ljuset på mobilen och datorn till nattljus, det gör kroppen tröttare på kvällen.

    - Hitta en BRA bok som du börjar läsa

    - Ta några minuter extra när du går på toa att stå vid handfatet och djupandas 3 extrastora andetag och titta dig i spegeln och säg "Jag är bra"

    - prioritera 5 saker som är viktiga och gör de en i taget.

    - Ha musik i bakgrunden som du känner dig avslappnad och glad av medan du t.ex diskar

    - utöva mindfulness i dina sysslor, t.ex när du diskar,känn temperaturen på vattnet, känn formerna på varje porslin, känn tyngden på varje glas varje bestick, titta vilka färger du ser, vilka mönster du ser, storlekarna på porslinet, hitta på olika färger du döper varje porslin till efter energin de ger ut , fantisera vad för färg deras energi har.

    - Ät nötter då och då men inga stora mängder, det är också bra för minnet.

    - Försök få med dig barnen och dig till naturmiljö helst flera gånger i veckan men iaf en gång i veckan. Gör en liten picknick till er. Gå ut och känn in allt omkring dig föreställ att du är Pocahontas.
  • Anonym (rrr)
    Äldre 16 Jul 09:17
    #6

    Behöver du avlastning kring barnen? Kolla upp om du kan ha någon som hjälper till vissa tider, det kan tex vara en person som läser barn och fritidsprogrammet på gymnasiet. Finns många bra energiska ungdomar som vill tjäna lite extrapengar på det som de ändå utbildar sig för. 

    Skit i hushållsarbetet, det får väl maken ta när han inte jobbar? Eller ta in någon som kommer nån gång i veckan och städar så du slipper det allra värsta i alla fall.  

    Om du får lite lättnader som ovan så kommer du ju kunna hinna sova lite mer och förhoppningsvis må bättre. Annars får du ringa vården och be dem plocka in dig akut så du får sova några dygn! Du kommer kollapsa snart! 

  • Anonym (Hm)
    Äldre 16 Jul 11:44
    #7
    Anonym (Mosilla) skrev 2018-07-16 01:58:52 följande:
    Snälla du, du behöver sova o ta hand om dig. Har du alltid varit så här? Av egen erfarenhet låter det som om du håller på att bli utbränd, hjärnan behöver vila, kroppen behöver vila. Du måste söka proffesionell hjälp så du får bukt med din oro. Var snäll mot dig själv, gör mindfullness o meditera. Lycka till!
    Kram!
    Håller med
  • Anonym (Oj!)
    Äldre 16 Jul 16:13
    #8
    Anonym (Vill bli piggare) skrev 2018-07-16 00:12:55 följande:

    Jag är trött.

    Kroppen säger ifrån, och både arbetsminnet och långtidsminnet sviker mig. Detta leder till att allt tar långt tid, varenda vardagsaktivitet tar onormalt långtid och att jag blir orolig när saker går fel. De flesta triviala vardagsaktiviteter som går på automatik, kan jag misslyckas med.

    Tex: om jag tvättar händerna så kan jag vrida på kranen för hårt och blöta ner mig själv,

    jag glömmer kranar på, nycklar i ytterlåset, lyckas inte stänga kylen.

    Det tar mig 2 timmar att handiska för 3 personer ???? jag står där och glömmer hela tiden bort vad jag gör eller så råkar jag stänka ner min nydiskade disk med diskvatten, eller tappar något så porslinet går sönder.

    Jag är medveten om att jag glömmer saker och därför är jag orolig för att glömma eller göra fel.

    När det händer något tokigt så ringer jag till mina närmaste och det tär på våran relation. De orkar inte att jag ringer och är orolig för allt möjligt eller när jag inte vet hur jag ska utföra en viss sak. De blir trötta på mig, och undviker att svara eller svarar och frågar vad vill du nu?

    Jag hör att de är upptagna för de säger att de äter, eller gör något annat.

    Jag vill verkligen inte störa dem eller göra deras vardag jobbig, men när jag ringer dem har jag redan byggt upp en sån panik och rädsla och vet inte hur jag ska lösa problemet som har uppstått.

    Jag lovar mig själv alltid att nu ska jag inte ringa mer om såna problem utan nästa gång ska det få bli ett vanligt samtal, men så händer något igen och jag blir rädd att jag kommer göra fel eller ha gjort något tokigt.

    Jag blir också på sista tiden ledsen, när jag ringer och ska rådfråga/bolla med någon om någon vardagsyssla som jag behöver utföra efter barnen har somnat, och jag hör att den andra i telefonen ser på tv eller umgås med vänner på kvällen medans jag aldrig ens blir klar med det basala hushållsarbeten innan jag måste gå lägga mig. Jag hinner inte få sova så mycket för jag går och lägger mig mellan 23.30-00.30 och går upp med de minsta barnet vid 5-6 tiden samt att han hinner vakna till ett par gr på natten också. Jag hinner inte ens somna innan han vaknar.

    Nu har jag återigen lovat mig att inte ringa dem för att rådfråga för att de mår inte bra av det samt att jag blir så ledsen och känner mig så inkompetent när jag inte klarar av enkla saker.


    Utmattningssyndrom!

    Sök hjälp på vårdcentralen direkt!!!
  • Anonym (Oj!)
    Äldre 16 Jul 16:18
    #9
    Anonym (Vill bli piggare) skrev 2018-07-16 00:12:55 följande:

    Jag är trött.

    Kroppen säger ifrån, och både arbetsminnet och långtidsminnet sviker mig. Detta leder till att allt tar långt tid, varenda vardagsaktivitet tar onormalt långtid och att jag blir orolig när saker går fel. De flesta triviala vardagsaktiviteter som går på automatik, kan jag misslyckas med.

    Tex: om jag tvättar händerna så kan jag vrida på kranen för hårt och blöta ner mig själv,

    jag glömmer kranar på, nycklar i ytterlåset, lyckas inte stänga kylen.

    Det tar mig 2 timmar att handiska för 3 personer ???? jag står där och glömmer hela tiden bort vad jag gör eller så råkar jag stänka ner min nydiskade disk med diskvatten, eller tappar något så porslinet går sönder.

    Jag är medveten om att jag glömmer saker och därför är jag orolig för att glömma eller göra fel.

    När det händer något tokigt så ringer jag till mina närmaste och det tär på våran relation. De orkar inte att jag ringer och är orolig för allt möjligt eller när jag inte vet hur jag ska utföra en viss sak. De blir trötta på mig, och undviker att svara eller svarar och frågar vad vill du nu?

    Jag hör att de är upptagna för de säger att de äter, eller gör något annat.

    Jag vill verkligen inte störa dem eller göra deras vardag jobbig, men när jag ringer dem har jag redan byggt upp en sån panik och rädsla och vet inte hur jag ska lösa problemet som har uppstått.

    Jag lovar mig själv alltid att nu ska jag inte ringa mer om såna problem utan nästa gång ska det få bli ett vanligt samtal, men så händer något igen och jag blir rädd att jag kommer göra fel eller ha gjort något tokigt.

    Jag blir också på sista tiden ledsen, när jag ringer och ska rådfråga/bolla med någon om någon vardagsyssla som jag behöver utföra efter barnen har somnat, och jag hör att den andra i telefonen ser på tv eller umgås med vänner på kvällen medans jag aldrig ens blir klar med det basala hushållsarbeten innan jag måste gå lägga mig. Jag hinner inte få sova så mycket för jag går och lägger mig mellan 23.30-00.30 och går upp med de minsta barnet vid 5-6 tiden samt att han hinner vakna till ett par gr på natten också. Jag hinner inte ens somna innan han vaknar.

    Nu har jag återigen lovat mig att inte ringa dem för att rådfråga för att de mår inte bra av det samt att jag blir så ledsen och känner mig så inkompetent när jag inte klarar av enkla saker.


    PS! Det kommer inte hjälpa dig (som någon skrev) att äta nötter, utöva mindfulness eller titta i spegeln och säga "jag är bra".

    Läkaren direkt för dig!

    Jag har själv haft samma (utmattningssyndrom) och det är väldigt allvarligt! Det kan i värsta fall bli kroniskt om du inte gör något åt det. Din hjärna och ditt nervsystem har tagit skada, därför fungerar du inte längre kognitivt.

    LOVA att du ringer vårdcentralen när du läser detta.

    En STOR KRAM till dig. Du kan bli frisk men behöver hjälp.
Svar på tråden Min kropp orkar inte mer, och mina närmaste orkar inte att jag är orolig.