• Enniie

    Någon med erfarenhet av Igångsättning cytotec?

    Igår började man ge mig cytotec för att starta förlossningen. Började kl 10.00 och fick sista dosen 03 inatt. Men inget hände bortsett från regelbundna sammandragningar. Tappen hade väl blivit något kortare, men thats it.

    Nu efter en träff med läkare så bestämdes det att vi skulle köra en omgång till. Tanken är att jag ska öppna mig så pass så dom kan ta hål på hinnan.

    När jag surfar runt så startar de flesta förlossningar innan sista dosen. Så hur ofta kan man köra denna runda av medicin?

    Mitt femte barn dessutom. Så både läkaren och barnmorskan var förvånade att inget hänt.

  • Svar på tråden Någon med erfarenhet av Igångsättning cytotec?
  • Brandt

    Jag hade bara regelbundna sammandragningar. Drack flera doser i två dagar och lyckades knappt öppna mig tre cm.

    Barnmorskan kunde känna på hinnorna och dom hade mjuknat upp men var fortfarande intakta. Men hon lyckades till slut ta hål på hinnorna så mitt vatten gick.

    Sen höll jag på i en och en halv dag till med sammandragningar innan lillkillen kom.

  • Enniie
    Brandt skrev 2018-07-16 18:45:54 följande:

    Jag hade bara regelbundna sammandragningar. Drack flera doser i två dagar och lyckades knappt öppna mig tre cm.

    Barnmorskan kunde känna på hinnorna och dom hade mjuknat upp men var fortfarande intakta. Men hon lyckades till slut ta hål på hinnorna så mitt vatten gick.

    Sen höll jag på i en och en halv dag till med sammandragningar innan lillkillen kom.


    Det var de jag var rädd för. Är nu inne på 14e dosen och inget har hänt. Suck....
  • Snuttis2

    Fick mitt första barn förra sommaren o blev igångsatt

    På cytotec. Fick akut havandeskapsförgiftning i v 39 vilket var anledningen bakom igångsättningen. Var öppen 4 cm tror jag vid inläggningen men inte i aktiv förlossning/inga värkar eller vattenavgång. Fick en dos i timman mellan 00-05 började då få känningar sen runt kl 07 fick jag regelbundna värkar . Sonen förlöstes sedan kl 13!

    Tydligen ovanligt snabbt vid igångsättning och som första föderska har jag förstått?

  • sofin526

    Jag var helt omogen när jag kom in för igångsättningen av mitt tredje barn. Men det räckte med två doser innan jag fick regelbundna värkar. Då tog de hål på hinnorna och hon kom ut fyra timmar senare. Så det var en snabb och bra förlossning enligt mig. Enda problemet var att hon vände sig i magen efter att de gjort CTG så det fick bli en vändning innan igångsättningen. ????

  • Jemp

    Fick åtta doser tror jag det var (förstod det som att det var max/standard), sen gick man vidare med ballongkateter innan vattnet togs och dropp sattes. Tog totalt knappt två dygn.

  • neaaaak

    Blev igångsatt med 3dje barnet i v38. Fick 1 dos, började få lite värkar ca 1 timme efter. Fick 2 doser till sen hade jag 7 värkar på 10 min men inget hände förutom att jag böev heöt slut av värkarna 10 tim senare var det fortfarande lika intensivt och hade inte öppnat mig något då togs beslutet att börja ge bricanyl så både jag och bevis skulle få vila . Men värkarna gick bara ner till 5st på 10 min. Straxt efter Fick jag eda efter det började jag öppna mig. 24tim efter första shotten och ett otroligt jobbigt värk arbete så var han ute . Dom var däremot förvånade att det tog så lång tid

  • Enniie

    Verkar som jag har en jäkla otur då. 16 doser och inte ett smack har hänt. Hade ett par kännbara värkar vid 04, som stannade av timmen senare.

    Envisa kropp.

  • Brandt
    Enniie skrev 2018-07-16 21:40:29 följande:

    Det var de jag var rädd för. Är nu inne på 14e dosen och inget har hänt. Suck....


    Tråkigt att det tagit så lång tid. Hur gick det för dig? Bytade ni metod? Hur mår bebisen? :)
  • Enniie
    Brandt skrev 2018-08-10 10:13:37 följande:

    Tråkigt att det tagit så lång tid. Hur gick det för dig? Bytade ni metod? Hur mår bebisen? :)


    Efter 16 doser så hade jag endast öppnat mig en halv cm. Men det var tillräckligt för att spräcka fosterhinnan.

    En snabb och komplikationsfri förlossning och tösen kom ut välmående.
Svar på tråden Någon med erfarenhet av Igångsättning cytotec?