• Ida3434

    Follikelcysta och letrozol

    Ska påbörja en ny kur med Letrozol inom kort men häromdagen när jag var hos gyn och gjorde VUL så sa han att jag hade en follikelcysta.

    Jag har börjat nojja mig lite över att denna ska skapa problem när jag påbörjar Letrozol. Han sa inget om det.

    Någon som har några kunskaper om detta?

  • Svar på tråden Follikelcysta och letrozol
  • Grodan7

    Jag hade bekymmer med att Letrozole och Pergotime orsakade cystor och behandlingar fick avbrytas i höstas. Läkaren sa sen att det var välkänt att dessa preparat kunde orsaka cystor. Kan du höra om du kan få något annat? Gonal-F?

  • Ida3434
    Grodan7 skrev 2018-07-16 12:32:41 följande:

    Jag hade bekymmer med att Letrozole och Pergotime orsakade cystor och behandlingar fick avbrytas i höstas. Läkaren sa sen att det var välkänt att dessa preparat kunde orsaka cystor. Kan du höra om du kan få något annat? Gonal-F?


    Tack för tipset, det ska jag höra med dom om.

    Tror du jag vågar börja med Letrozol? Så konstigt att läkaren inte sa något om det när han sa att det fanns en follikelcysta.

    Vad är orsaken till att du fick avbryta behandling? 
  • Grodan7
    Ida3434 skrev 2018-07-16 13:48:52 följande:

    Tack för tipset, det ska jag höra med dom om.

    Tror du jag vågar börja med Letrozol? Så konstigt att läkaren inte sa något om det när han sa att det fanns en follikelcysta.

    Vad är orsaken till att du fick avbryta behandling? 


    I vilket syfte får du Letrozole? Jag skulle inte ha börjat ta det då cystan kan växa sig större.

    Då i höstas gjorde jag inseminationer och läkarna sa att dels så kunde cystan fortsätta växa om jag hormonstimulerades och dels så kunde det påverka chansen till graviditet negativt. När jag då istället avbröt behandling (detta skedde 2 gånger under olika delar av follikelfasen) så gick cystan tillbaka och var borta vid kontroll på mensdag 2. Normalt så blir det just så att cystor försvinner vid nästa mens men jag hade inte chansat på att ta hormoner när jag hade en cysta. Risken är ju då att den växer sig stor och tar lång tid innan den försvinner. Så förklarade läkarna det för mig.
  • Ida3434
    Grodan7 skrev 2018-07-16 14:59:33 följande:
    I vilket syfte får du Letrozole? Jag skulle inte ha börjat ta det då cystan kan växa sig större.

    Då i höstas gjorde jag inseminationer och läkarna sa att dels så kunde cystan fortsätta växa om jag hormonstimulerades och dels så kunde det påverka chansen till graviditet negativt. När jag då istället avbröt behandling (detta skedde 2 gånger under olika delar av follikelfasen) så gick cystan tillbaka och var borta vid kontroll på mensdag 2. Normalt så blir det just så att cystor försvinner vid nästa mens men jag hade inte chansat på att ta hormoner när jag hade en cysta. Risken är ju då att den växer sig stor och tar lång tid innan den försvinner. Så förklarade läkarna det för mig.
    för att jag inte får egen ägglossning. 

    Jag ska ha mens på onsdag så jag hoppas den försvinner i samband med den.
  • Grodan7
    Ida3434 skrev 2018-07-16 15:25:11 följande:

    för att jag inte får egen ägglossning. 

    Jag ska ha mens på onsdag så jag hoppas den försvinner i samband med den.


    Ok ja då är det ju i lite annat syfte. Ska du göra någon kontroll på mensdag 2-3 hos din gyn? Lycka till med bebisverkstaden!
  • Ida3434
    Grodan7 skrev 2018-07-16 16:05:01 följande:
    Ok ja då är det ju i lite annat syfte. Ska du göra någon kontroll på mensdag 2-3 hos din gyn? Lycka till med bebisverkstaden!
    Nej jag har tyvärr ingen tid inbokad just nu. Igår kände jag av cystan en del men idag är det bättre. Tanken är att jag ska börja med Letrozol på söndag så om jag inte känner av cystan så förutsätter jag att den har krympt och då chanser jag. Känner jag av den på fredag så ringer jag gyn och dubbelkolla med dom hur jag ska göra.

    Tack för att du tog dig tid att svara :)
  • Luradggr2

    Du kan be gyn sticka hål på den i samband med start av hormonstimulering. Ibland kan dessa blåsor störa ägglossningen men inte alltid. Vet inte varför du inte har ägglossning?

Svar på tråden Follikelcysta och letrozol