• Anonym (Vecka?)

    Viken vecka?

    Väljer att vara anonym då ingen vet om graviditeten ännu

    Halloj

    Tänkte bara höra lite hur ni ser på en sak.

    Jag blev gravid, var osäker på hur långt gånget så fick ett vul gjort

    Där sa bm att det är väääldigt tidigt. Hon skulle säga v.5. Toppen att få ett hum iallafall Sen sa hon att ca den 10:e juni hade jag ägglossning. Eftersom jag var hos bm den 11 juli så blir ju det 4 veckor o 2 dagar efter ägglossningen.

    När jag skriver in i min app när ägglossningen var så visar den vecka 7?

    Kan det vara så att den räknar med dom där 2 "extra veckorna" från senaste mensen, o att bm räknar hur långt gånget jag är från ägglossningen?

    Hänger ni med hur jag menar?

    Inte för att det spelar någon roll men man blir ju nyfiken vad som händer med barnet i den veckan man är i osv. Sånt är ju kul o läsa. Sen vill vi ha passerat v.12 när andra får veta så lite därför med

  • Svar på tråden Viken vecka?
  • EpicNurse

    Du får googla hur det där fungerar. Man räknar aldrig från ägglossningen utan alltid från sista mensens första dag. Därför blir det 2 veckors påslag. Vecka 7+ tex 3 är vecka 8.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Mascaraklumpar

    Inom medicinen/vården räknar man fulla veckor medan apparna räknar påbörjade veckor. Är du i vecka 4+0 är du alltså i vecka 5 enligt appen men i vecka 4 enligt all medicinsk litteratur och din barnmorska. När det gäller den information du fick så är den motstridig och ett av påstående måste varit fel. Enklast är kanske att du ringer ditt MVC och frågar vilket datum BM angett i journalen.

Svar på tråden Viken vecka?