• Äldre 16 Jul 16:01
    8222 visningar
    29 svar
    29
    8222

    Hela ankeln är jättesvullen av myggbett?!?!

    Hej jag behöver lite hjälp. Det är så att hela ankeln på foten har svullnat upp. Det gör ont när ja vrider på foten och det känns väldigt stelt. Men det jag undrar är om detta kan bero på myggbett. För jag var ute i lördags och det var mycket mygg. Och på söndagen så kliade det mycket. Alltså som om det var myggbett. Men kommer svullnaden så långt efter? Kan tillägga att ja aldrig har reagerat såhär på några slags bett tidigare så man blir lite orolig. Kmr det gå över snart för nu idag måndag är det väldigt svullet. Det har bara blivit mer och mer under dagen också. Eller kan det vara något annat? Vad i så fall?

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Hela ankeln är jättesvullen av myggbett?!?!
  • Äldre 16 Jul 16:17
    #1

    Det är sannolikt just myggbetten som orsakat reaktionen. Om man kliar på området, i synnerhet med otvättade händer, kan även det förvärra/orsaka inflammationen. Smörj med någon bra bakteriedödande salva och försök undvika att klia. På apoteken vet vilka salvor som är bra och även vad som passar efter insektsbett.

    Är området värmeökat och det inte blir bättre / går åt det bättre inom ett par dagar bör du söka vård.

  • Äldre 16 Jul 16:29
    #2
    Henrik XVII skrev 2018-07-16 16:17:24 följande:

    Det är sannolikt just myggbetten som orsakat reaktionen. Om man kliar på området, i synnerhet med otvättade händer, kan även det förvärra/orsaka inflammationen. Smörj med någon bra bakteriedödande salva och försök undvika att klia. På apoteken vet vilka salvor som är bra och även vad som passar efter insektsbett.

    Är området värmeökat och det inte blir bättre / går åt det bättre inom ett par dagar bör du söka vård.


    Aa området (ankeln) är ju varmt nu...vad får man då för vård ifall det skulle behövas?
  • Äldre 16 Jul 16:52
    #3

    Vet någon vad man kan göra för att få ner svullnaden??

  • Anonym (sessa­n)
    Äldre 16 Jul 16:57
    #4

    Det är inte ormbett då? I sådana fall bör du se som två nålstick. Tycker att du ska ringa 1177 och rådfråga.

    Du kan prova att lägga kylförband, spola iskallt vatten på en liten handduk och kyl ner så ser du om svullnaden går ner. Lycka till!

  • Anonym (..)
    Äldre 16 Jul 17:01
    #5

    Kan va bronsbett

  • Äldre 16 Jul 17:07
    #6
    Anonym (sessan) skrev 2018-07-16 16:57:57 följande:

    Det är inte ormbett då? I sådana fall bör du se som två nålstick. Tycker att du ska ringa 1177 och rådfråga.

    Du kan prova att lägga kylförband, spola iskallt vatten på en liten handduk och kyl ner så ser du om svullnaden går ner. Lycka till!


    Men jag ser inte två nålstick...nu blir jag ju jätteorolig. Men borde jag inte märkt om jag blivit biten av en orm och kan svullnaden komma 2 dagar senare?? För om det är huggorm så är det väl farligt och vänta så här länge och jag borde fått symptom tidigare...
  • HD2017­dis
    Äldre 16 Jul 17:08
    #7

    Kan vara bakterier som kommit in i systemet. Många myggor överför ganska hemska bakterier så som exempelvis bartonella.

    Myggor är ett gissel. Du kanske ska avvakta och försöka hålla foten i högläge +acetylsalicylsyra. Går det inte över inom någon dag måste du till vårdcentral.

  • Äldre 16 Jul 17:18
    #8
    HD2017dis skrev 2018-07-16 17:08:49 följande:

    Kan vara bakterier som kommit in i systemet. Många myggor överför ganska hemska bakterier så som exempelvis bartonella.

    Myggor är ett gissel. Du kanske ska avvakta och försöka hålla foten i högläge +acetylsalicylsyra. Går det inte över inom någon dag måste du till vårdcentral.


    Vad gör de på vårdcentralen då för att vårda det?
  • Äldre 16 Jul 17:28
    #9

    Jag brukar få så av bromsbett ibland. Bettet är då ofta en lite större prick, man kan liksom se att en millimeterliten bit hud är borta. Rekommenderar rengöring och kortisonsalva ????

  • Äldre 16 Jul 20:33
    #10

    Myggbettsreaktioner som beror på överkänslighet dämpas enkelt med receptfri antihistamintablett, t.ex. Clarityn.

    Jag har alltid det med mig om någon blir stucken av mygg, geting, humla eller vad som helst. Barn kan få flytande Clarityn för barn vid många myggbett, så slipper de "myggfeber". För det kan faktiskt bli så illa så man blir febrig och "dimmig" av för många myggbett om man är överkänslig.


    Never mind leg day. Don't skip brain day. /tips från coachen
Svar på tråden Hela ankeln är jättesvullen av myggbett?!?!