• Freijah

    Hur mycket äter eran 1åring?

    Min son är 14 månader och har gått upp väldigt dåligt sen han var 10 månader.

    Så nu är frågan om han äter tillräckligt?

    Han äter mellan 140-230 gram per måltid. 4-5 mål per dag.

    Hur mycket/hur ofta äter era små?

    Vill ni får ni gärna berätta vad era äter på en dag också, typ som ett matschema :)

  • Svar på tråden Hur mycket äter eran 1åring?
  • Mammitilltre

    Min fjortonmånaders äter ungefär såhär på en dag: ammar vid uppvak, en smörgås och en halv banan till frukost, fyra köttbullar el likn, två msk pasta och en dl majs till lunch, en frukt till mellis, middag liknande lunchen, amning vid läggdags. Det varierar väldigt hur mycket hon äter och ibland vill hon inte alls äta till lunch men äter mer mellis eller middag osv. Hon är en lättviktare och har sista tiden inte ökat så mycket i vikt men hon är full av energi och sitter aldrig stilla så det är inte så konstigt. Sålänge barnet är piggt och glatt, verkar må bra och är sig själv så brukar inte jag oroa mig.

  • Norbottensfia

    Vår 16 månaders äter ungefär såhär:

    Frukost: En skål med havrecrisp och mjölk (de får stå i blöt en stund)

    Mellis: 1 banan

    Lunch: En liten skål med tex en stor potatis, 3 köttbullar och sås

    Mellis: 1 banan eller annan frukt

    Middag: En liten skål med tex falukorv och makaroner och ketchup

    Mellis: 1 frukt om hon ätit dåligt under dagen

    Kvällsfika: Yoghurt (naturell) med sylt (bara bär, ej sockrad) och kanske ett smörgåsrån med ost.

    Hon dricker oftast mjölk till, ibland vatten.

    Ammar ingenting, ger inte ersättning eller välling.

  • Snuttis2

    Min pojke är precis ett år o serveras enligt följande:

    Sen varierar det hur mkt han äter upp, men vanligtvis majoriteten av det som serveras. Han har sedan 3 mån legat på övre kurvan i vikt.

    Frukost: en portion barngröt , en halv smörgås

    Fm : en frukt

    Lunch : 1 dl pasta, ris eller potatis o samma mängd protein . Och sen kokt broccoli, ärtor eller majs 1/2-1 dl.

    Ammar ibland efter Lunch isamband med vilan.

    EM : en portion gröt, en portion yoghurt eller en halv smörgås med ex Ett kokt ägg eller en frukt .

    Kvällsmat: samma som lunchen

    Innan nattning: en portion gröt eller välling

    Sen ammar jag fortfarande lite på natten men det kommer jag dra ner inom kort.

    Dryck till måltiderna är vatten ! Ökat amningen något nu när det är så otroligt varmt då det är enkelt sett att få i tillräckligt med vätska!

  • Snuttis2

    Som någon sa ovan så är allmäntillstånd viktigast, pigga o glada barn får i sig tillräckligt ! Min son är nu påväg att börja gå o börjar även säga nej mer o vill bestämma själv gällande vad som kommer in i munnen så han lär nog börja plana i vikt snart : ) men det känns som fullt naturligt med mer rörelse o energi uttag samt mer självbestämmande o personlig integritet!

  • Mammitilltre
    Snuttis2 skrev 2018-07-16 22:29:44 följande:

    Som någon sa ovan så är allmäntillstånd viktigast, pigga o glada barn får i sig tillräckligt ! Min son är nu påväg att börja gå o börjar även säga nej mer o vill bestämma själv gällande vad som kommer in i munnen så han lär nog börja plana i vikt snart : ) men det känns som fullt naturligt med mer rörelse o energi uttag samt mer självbestämmande o personlig integritet!


    Precis så är det ju, det där mer självbestämmandet påverkar så mycket tycker jag. Fram till kanske 8-9 månader kunde jag mata vår lilla tjej med egentligen vad som helst: gröt, pure mm. Nu ska hon äta allt själv och har inte tid att sitta still alls. Imorse plockade hon i sig lite smörgåsbitar men blev sen jättearg och ville iväg och springa i trädgården. Då är det klart att vikten kan plana känner jag. Massor av energi som går åt pga mer kroppsrörelse och mindre intag av mat (tappar mycket av maten på golvet när de äter själva ex, och har inte tid och ro att sitta stilla). Sålänge din son verkar må bra TS så tror jag att det är helt ofarligt. Väldigt olika hur bvc resonerar f.ö. Vissa sköterskor är mer oroliga och andra bryr sig inte alls om extravägningar o dyl så länge föräldern inte ligger på.
  • Freijah

    Första månaderna gick han upp bra, men efter att han började krypa så gick han bara upp 200-250g i månaden, och sen han började gå vid 10 månader så är det knappt hälften av det.

    Han är pigg och glad dock och vår doktor tycker inte att vi behöver oroa oss.

    Idag åt han 230g gröt till frukost,

    200g mat till lunch

    115g frukt till mellis.

    Får se hur mycket han äter till middag / kvällsmellis.

    Tusen tack för alla svar :)

    Fler svar är givetvis välkomna!

  • Fru Ve

    Min son är 16 månader och väger ca 13 kg så det är en stor kille. Man måste ju tänka på det att mindre barn äter mindre/behöver mindre. Så det är egentligen svårt att jämföra. Han äter iaf en rejäl smörgås på morgonen, med en flaska välling eller yoghurt till. Förmiddag innan han ska sova brukar vi ge mellanmål. Det kan vara en smörgås, pannkakor, yoghurt eller dylikt. Sen sover han 2 timmar. Äter lagad mat då han vaknar. Brukar vara en portion tex 1 dl kokt pasta och 3 köttbullar som ex. På eftermiddagen något mellanmål lite lättare, kanske en frukt. Sedan lagad mat igen vid 17-tiden. Han lägger sig vid 19:30 och då äter han en stor flaska välling. Ofta vaknar han en gång sent på kvällen eller på natten och vill ha en flaska välling även då. Så nog äter han stadigt....

Svar på tråden Hur mycket äter eran 1åring?