• Rusticola

    Vad kostar det att leva miljövänligt?

    För varje väderkatastrof jag hör om på nyheterna tänker jag att snart kanske människorna börjar fatta att det inte är dyrt att leva miljövänligt. Det kommer såklart bli väldigt mycket dyrare att ersätta alla drabbade i framtiden och ta hand om alla flyktingar som inte kan odla där de tidigare odlat (om man inte är en flykting själv förståss, då vet vi ju hur man kommer få det i vår rasistiska värld).

    Och för dem som inte tror att katastroferna beror på klimatförändringar: Alla katastrofer kanske inte gör det, men nu när katastroferna tydligt ökar kan vi ju inte utesluta att IPCC har rätt och bör av försiktighetsprincip göra vad vi kan, de flesta i västvärlden har ekonomi nog för att byta ut lyx mot miljövänligt.

  • Svar på tråden Vad kostar det att leva miljövänligt?
  • Glinda från Oz

    Jag håller med och miljövänligt är dessutom oftast billigare i längden. Tyvärr tror jag människan är utdöd om 200 år men jag tycker åtminstone man ska försöka.

  • snedtak

    Som ovan sa är det ofta lönsamt för ekonomier att ställa om mer låga utsläpp av växthusgaser. Exempelvis är det gynnsamt för Sverige och svensk industri att göra oss mindre beroende av olja, att plaster baseras på bioråvara och att bygga ut den förnybara elproduktionen.

    För den enskilde är det vanligen billigare att äta med låg klimatpåverkan (inga flygfraktade avokado och en stor minskning av dyra kött- och mejeriprodukter). Att ha bil och åka på dyra semestrar är också dyrt.

  • Don3
    snedtak skrev 2018-07-16 20:41:55 följande:

    Som ovan sa är det ofta lönsamt för ekonomier att ställa om mer låga utsläpp av växthusgaser. Exempelvis är det gynnsamt för Sverige och svensk industri att göra oss mindre beroende av olja, att plaster baseras på bioråvara och att bygga ut den förnybara elproduktionen.

    För den enskilde är det vanligen billigare att äta med låg klimatpåverkan (inga flygfraktade avokado och en stor minskning av dyra kött- och mejeriprodukter). Att ha bil och åka på dyra semestrar är också dyrt.


    Men det absolut viktigaste är att sluta äta mandlar. Då det är bland det sämsta du kan äta ur miljösynpunkt.
  • Mrs Green
    gahadas skrev 2018-07-16 18:13:55 följande:

    Vad händer om alla blev miljövänliga och katastroferna ändå inte slutar? 


    Då är det katastrof förstås. Men det finns verkligen ingen anledning att inte försöka.
  • Rusticola

    Det är ju stor sannolikhet att det blir färre katastrofer om alla blir miljövänliga i morgon. Men om det inte skulle hjälpa blev vi miljövänliga i onödan, vilket egentligen inte kostar oss någonting mer än att skära ner på lyx några år tills vi utvecklat miljövänlig teknik även för lyx. Vi kommer ändå behöva hitta på alternativ till det som inte funkar (giftiga saker typ) eller det som ändå tar slut snart (olja och fosfor t. ex.)

    Att bara ge upp och förlika sig med att våra barn kommer dö av att alla dör verkar ju lite tråkigt...

  • DVQ
    Rusticola skrev 2018-07-16 21:32:48 följande:

    Det är ju stor sannolikhet att det blir färre katastrofer om alla blir miljövänliga i morgon. Men om det inte skulle hjälpa blev vi miljövänliga i onödan, vilket egentligen inte kostar oss någonting mer än att skära ner på lyx några år tills vi utvecklat miljövänlig teknik även för lyx. Vi kommer ändå behöva hitta på alternativ till det som inte funkar (giftiga saker typ) eller det som ändå tar slut snart (olja och fosfor t. ex.)

    Att bara ge upp och förlika sig med att våra barn kommer dö av att alla dör verkar ju lite tråkigt...


    Håller med!

    Sedan betyder det inte att vi måste leva i misär. Statistik visar att den rikaste tiondelen av Sveriges befolkning står för 20 procent av alla utsläpp. Den fattigaste tiondelen för fem procent.

    Det skulle alltså gå att sänka våra utsläpp rätt mycket enbart genom att plocka de lågt hängande frukterna med t ex överkonsumtion och onödigt flygande. Och vi skulle leva billigare på kuppen!
  • Mrs Green
    DVQ skrev 2018-07-17 20:52:18 följande:
    Håller med!

    Sedan betyder det inte att vi måste leva i misär. Statistik visar att den rikaste tiondelen av Sveriges befolkning står för 20 procent av alla utsläpp. Den fattigaste tiondelen för fem procent.

    Det skulle alltså gå att sänka våra utsläpp rätt mycket enbart genom att plocka de lågt hängande frukterna med t ex överkonsumtion och onödigt flygande. Och vi skulle leva billigare på kuppen!
    Det var lite läskigt bara när jag gjorde något test för att se hur mycket av utsläppen jag orsakar. Jag tycker att jag lever relativt miljövänligt: har ingen bil, flyger sällan (och aldrig utanför Europa), äter mest vegetariskt, bor i ganska liten lägenhet och köper inte mycket saker... men ändå hamnade jag bara halvvägs mellan svenskens genomsnittliga utsläpp och där vi behöver vara för att nå klimatmålen. Då kändes det rätt tungt att se hur lång väg det är kvar, men det är ju bara att kämpa på! Och det allra mesta är faktiskt ingen uppoffring alls.
  • DVQ
    Mrs Green skrev 2018-07-17 22:43:54 följande:

    Det var lite läskigt bara när jag gjorde något test för att se hur mycket av utsläppen jag orsakar. Jag tycker att jag lever relativt miljövänligt: har ingen bil, flyger sällan (och aldrig utanför Europa), äter mest vegetariskt, bor i ganska liten lägenhet och köper inte mycket saker... men ändå hamnade jag bara halvvägs mellan svenskens genomsnittliga utsläpp och där vi behöver vara för att nå klimatmålen. Då kändes det rätt tungt att se hur lång väg det är kvar, men det är ju bara att kämpa på! Och det allra mesta är faktiskt ingen uppoffring alls.


    Känner igen mig. Samtidigt försöker jag tänka att om alla svenskar skulle ligga på din och min nivå, d v s nånstans halvvägs mellan var medelsvenskens utsläpp ligger idag och var vi borde ligga, så har vi kommit en bra bit på vägen.

    Och det är något som egentligen inte är så svårt att åstadkomma om bara den politiska viljan finns.
  • Konservativ

    IPCC talar inte om några katastrofscenarior längre. Mest för att de haft så himla fel hittills. Senaste rapporten talar om en trolig havsvattenhöjning på 40cm (om jag minns det korrekt) och gradhöjning på 1 till 2 grader. Alltså ingen katastrofförändring.

    Sen får du förstås leva hur du vill. Problemet är att såna som du inte vill låta mig leva hur jag vill, utan vill att jag ska använda vindkraft och annan smörja. Kärnkraft är det absolut säkraste energislaget.

    Koldioxid är inte ett gift utan den ökande mängden gör att växterna växer så det knakar. 

Svar på tråden Vad kostar det att leva miljövänligt?