• Anonym (S)

    Åldersskillnad i en relation, bagatell eller ej?

    Hej allesammans!

    Jag har varit tillsammans med min kille i snart 3 år. Jag är 25 och han är 40.

    Häromdagen såg jag en bekant som jag inte träffat på länge när jag & killen var ute o handlade.. hon frågade om han var min pappa (?) första gången jag hör det någonsin. Han är väldigt ungdomlig av sig och ser riktigt bra ut och är vältränad.

    Det fick mig att tänka till lite...

    Någon i liknande situation? Vad säger ni om detta i allmänhet? Är ålder bara en siffra eller ej?

  • Svar på tråden Åldersskillnad i en relation, bagatell eller ej?
  • Anonym (-)

    Fick höra det jämt förr. Var tillsammans med en 43-åring när jag var 20. Det varade typ i tre år och tog slut när vi flyttade ihop på heltid och insåg att vi på riktigt tillhör två olika tidseror.

  • Anonym (G)

    Det låter som om din så kallade kompis är en bitter ofrivillig singel som ville jävlas med dig.

  • Anonym (Bjhh)

    I den ålder ni är nu märks det ju inte mycket. Det kanske märks mer när man är 50 och 65 eller 70 och 85. Men man vet ju inget om hur livet ser ut då. 15 år är ju inte jättemycket.

  • Anonym (En siffra)
    Anonym (S) skrev 2018-07-16 22:53:05 följande:

    Hej allesammans!

    Jag har varit tillsammans med min kille i snart 3 år. Jag är 25 och han är 40.

    Häromdagen såg jag en bekant som jag inte träffat på länge när jag & killen var ute o handlade.. hon frågade om han var min pappa (?) första gången jag hör det någonsin. Han är väldigt ungdomlig av sig och ser riktigt bra ut och är vältränad.

    Det fick mig att tänka till lite...

    Någon i liknande situation? Vad säger ni om detta i allmänhet? Är ålder bara en siffra eller ej?


    Är inte i samma sits men mina systrar har män som är äldre än de båda. Personligen anser jag att ålder bara är en siffra. I min ena systers fall är hon väldigt mogen för sin ålder och hon och hennes man har inga bekymmer i relationen som är relaterade till åldersskillnaden.

    Min andra syster är väldigt omogen och hon och hennes kille har en del problem pga detta. Systern gillar att glida omkring med sina vänner ute på stan fram till morgontimmarna och har ingen förståelse för att hennes kille inte gillar det. Han sitter hemma med barnen på helgerna medan hon är ute med sina vänner. Så jag tror det har mer med personlighet att göra än med åldern. Dock kan folk ibland kommentera den uppenbara åldersskillnaden, ingen av mina systrar bryr sig nämnvärt. Den ena systern är strax under 20 och den andra något äldre. Skiljer 13 resp 15 år mellan dem och deras män.

    Med tanke på mina systrars situation brukar jag aldrig anta att en äldre man i sällskap av en yngre kvinna är far och dotter utan frågar istället vem denhär mannen är, om jag undrar över det. Träffar man någon man inte sett på många år eller som man bara känner ytligt kan det vara en make, far, bror, morbror eller svåger de umgås med :)
  • Anonym (A)
    Anonym (Bjhh) skrev 2018-07-16 23:09:35 följande:
    I den ålder ni är nu märks det ju inte mycket. Det kanske märks mer när man är 50 och 65 eller 70 och 85. Men man vet ju inget om hur livet ser ut då. 15 år är ju inte jättemycket.
    Så är det
  • Anonym (Susanna)

    Klart att man kan säga lite käckt att "ålder är bara en siffra", men det är det ju inte. Är ni i samma ställe i livet vad gäller barn t.ex? Hade själv tyckt att 25 vore för tidigt för mig att börja med barn, men vid 40 hade jag nog inte velat vänta allt för mycket längre (även om jag var man). Plus att er åldersskillnad kommer nog märkas av desto mer när ni är äldre, då han kanske går i pension och du är bara 50.

  • Anonym (ttt)

    Jo åldern spelar roll, framför allt ju äldre ni blir. Du kanske inte är redo för att skaffa barn men om du nån gång vill det är det ju läge att sätta igång innan mannen blir för gammal och trött. Visst kan män få barn långt upp i ålder men jag vet flera som blivit pappor runt 45 och äldre och de är så trötta! De jag tänker på är numera 55 + medan fruarna kanske nu är 40 och det är en jävla skillnad på dem, men det var inte det när de blev tillsammans. 

    Sen är det rätt vanligt att man går isär när den yngre är ca 40 och den äldre i princip pensionär - man är i så olika faser i livet. Alla gör förstås inte det. Läste någon text om uträknad procentuell risk för skilsmässor och siffran steg ju större åldersskillnaden var. (sen finns så klart andra faktorer som också spelar in om man skiljer sig eller inte, precis som för alla andra)

  • Anonym (Ja)

    Ja.. i det här fallet är det bara en siffra tycker jag. Inte någon EXTREM ålderskillnad. Ni är vuxna människor båda två.

  • Anonym (Allmänt)
    Anonym (S) skrev 2018-07-16 22:53:05 följande:

    Hej allesammans!

    Jag har varit tillsammans med min kille i snart 3 år. Jag är 25 och han är 40.

    Häromdagen såg jag en bekant som jag inte träffat på länge när jag & killen var ute o handlade.. hon frågade om han var min pappa (?) första gången jag hör det någonsin. Han är väldigt ungdomlig av sig och ser riktigt bra ut och är vältränad.

    Det fick mig att tänka till lite...

    Någon i liknande situation? Vad säger ni om detta i allmänhet? Är ålder bara en siffra eller ej?


    Trodde ingen brydde sig om äldre man yngre kvinna relation det är ju inget ovanligt däremot det omvända händer väldigt sällan 
  • Anonym (efter 25)

    Efter 25 tycker jag det inte spelar någon roll vilken åldersskillnad det är. Båda är vuxna och färdigutvecklade. Sen är det upp till paret själva ifall de kan synka sina liv.

  • Anonym (Sandra)

    Min fd sambo var 16 år äldre, vi var tillsammans i 7 år när jag var runt 25. Det märktes inte så mycket i början men när jag var klar med mina studier blev det mer påtagligt. Han ville slå sig till ro med hus och barn medan jag ville satsa på jobbet och inte var ett smack intresserad av barn.

    Jag hade dessutom ett uppdämt behov av att lägga pengar och tid på mina fritidsintressen efter 4 år som fattig student. Så det funkade inte och vi separerade när jag var 27.

    Nu är jag i yngre 50-årsåldern och mitt i karriären medan min fd är pensionär. Idag kan jag inte ens tänka tanken att ha en så mycket äldre partner.

    Å andra sidan växer stark kärlek inte på träd. Det kan vara bättre att leva lycklig i 20 år än olycklig i 40 år....

    Men att ålderskillnaden blir mer påtaglig när man blir äldre är ju helt klart.

Svar på tråden Åldersskillnad i en relation, bagatell eller ej?