• SannaL
    Äldre 17 Jul 04:52
    4212 visningar
    8 svar
    8
    4212

    Bostadslån - hur gör man med betalningsanmärkningar

    Hej, Jag och min blivande man har börjat prata mer ang husköp. Något vi båda längtar efter men pga min trasiga ekonomi i yngre dar har detta fått läggas på hyllan frans tills nu, när kronofogdeskulderna är betalade. 
    Min sambo är helt skuldfri och utan anmärkningar och tidigare lån/abonnemang.
    Jag har 3 anmärkningar men inga skulder kvar, heller inga tidigare lån/abonnemang. 
    Min inkomst idag är runt 35,000-40,000 (innan skatt) /mån 
    Och min sambos är ca 32,000 innan skatt /mån, dock kan han, om han vill, ta ut en aktieutdelning i sina företag varje år.

    Vi har ca 500,000kr till kontantinsats (lustigt tänker ni, att jag haft skulder fram tills nu trots sparad kontantinsats, men nej, de är inte lustigt, jag har envisats med att om jag tidigare dragit på mig skulder så ska jag bannemig betala tillbaka dem själv oxå!!) 

    Så min fråga är ; Pga min historik, kommer jag förstöra chanserna till att 1, överhuvudtaget få ta bostadslån som medlånetagare med min sambo? , 2, ens få stå som medlånetagare? 3, få onödigt höga räntor pga min historik?

    Någon som varit i samma situation? vad sa bankerna till er?
    Jag söker mig till så mycket information som möjligt nu innan jag vågar ringa samtalet och boka tid med banken :S 

    Evigt tacksam för svar,
    Mvh 

  • Svar på tråden Bostadslån - hur gör man med betalningsanmärkningar
  • Äldre 17 Jul 07:04
    #1

    I princip omöjligt, men om du är skuldfri så är det inte så lång tid innan dina bet.anm försvinner.

  • Anonym (Anna)
    Äldre 17 Jul 07:34
    #2

    Har du kontrollerat när dina anmärkningar försvinner? Det är 3 år sedan du fick anmärkningarna, inte från det att de slutbetalades.

    Alla låneinstitut tar sina egna riskbedömningar. Får ni lån, kan det vara till en högre ränta. Tex Bluestep har det konceptet att de ger lån mer frikostligt, men en betydligt högre ränta pga högre risk. Tar ni lån där så se till att ni kan byta så fort dina anmärkningar är borta.

    Förstår inte riktigt rädslan för att fråga om lånelöfte? Ni kan inte få annat än ett nej eller ja med vad de kan ge er för räntesats.

  • Äldre 17 Jul 09:50
    #3

    Jag skulle tro att det i princip är omöjligt att få ett bostadslån i en vanlig bank.

    Vi stod i en liknande situation (visserligen nu 8 år sedan) fast jag kände inte till min blivande sambos betalningsanmärkning. Jag hade ett eget lånelöfte och trodde i min enfald att det skulle ju bara bli ännu bättre när vi var två. Så vi skrev kontrakt först och kontaktede banken sen. Dumt, för de sa tvärnej och orsaken var en betalningsanmärkning för en trängselavgift (som min sambo hävdade att han inte visste om). Sedan följde en dryg krusell med att skrva om kontraktet och kontakta ett gäng banker för att lösa situationen. Den första sa nämligen även nej till mig ensam när konraktet var omskrivet med motiveringen att de ju nu visste att jag skulle bo där med min sambo som hade betalningsanmärkning. Var även i kontakt med Bluestep och de skulle ha en horribel ränta trots att jag själv var anmärkningsfri.

    Det är bara att hoppas på att ni har en betydligt bättre bank och att anmärkningarna snart är borta.

  • Anonym (C)
    Äldre 17 Jul 09:54
    #4

    Tyvärr tror jag som dom andra att det är rätt kört. 
    Men ni har ingen som vill gå i borgen för er, det kanske kan hjälpa?

  • Äldre 17 Jul 10:53
    #5

    Betala av skulderna själv i all ära, men det hade ju varit bättre för er pålång sikt att se till att bli av med betalningsnmärkningarna snabbt istället. Men det ärju försent nu tyvärr.

  • Anonym (Love)
    Äldre 17 Jul 11:01
    #6

    Vi fick bolån när en av oss fortfarande hade en betalningsanmärkning. Prata med banken och hör, det värsta du kan få som svar är nej. 


    Till min historia hör dock att anmärkningen skulle försvinna 2 månader senare, och beloppet som anmärkningen vilade på var mycket låg (400). Vet inte hur mycket dessa saker spelade in, men som sagt, vi fick lån efter ett personligt möte med banken. 

  • Anonym (tänk smart)
    Äldre 19 Jul 23:22
    #8
    +1

    Känns svårt det där  alltså. Men kanske finns en liten chans ändå att någon kan godkänna ansökan. Denna källa berättar lite mer vad man ska tänka på gällande betalningsanmärkningar. Hoppas den är till hjälp och att det löser sig. 

Svar på tråden Bostadslån - hur gör man med betalningsanmärkningar