• Magnefico

    Varför sätter ni petskydd i eluttag?

    Har sett att väldigt många sätter petakydd i sina eluttag. Min fråga är nu varför man gör det?

    Alla eluttag sedan åtminstone 70-talet har inbyggt petskydd. Det finns nästan inga så gamla eluttag kvar. Om man nu skulle ha sådana, bör man byta dem ändå. Detta eftersom de i allmänhet saknar jord.

  • Svar på tråden Varför sätter ni petskydd i eluttag?
  • Anonym (rrr)
    Magnefico skrev 2018-07-17 07:37:13 följande:

    Har sett att väldigt många sätter petakydd i sina eluttag. Min fråga är nu varför man gör det?

    Alla eluttag sedan åtminstone 70-talet har inbyggt petskydd. Det finns nästan inga så gamla eluttag kvar. Om man nu skulle ha sådana, bör man byta dem ändå. Detta eftersom de i allmänhet saknar jord.


    Antar du menar när man vill barnsäkra sitt hem?

    Nu har jag inga så små barn men jag bor i ett hus från tidigt 70-tal och jo, det finns sådana uttag kvar i fler hus än vårt och nej, vi har inte bytt dem, inte så länge de fungerar. Att man bör byta dem är väl något som folk avgör från fall till fall. 
  • Anonym (rrr)

    Jag bodde förut i en äldre lägenhet, hyres, och då är det ju värden som bestämmer över sådana saker och jag kan lova att i princip alla uttagen inte hade petskydd (ett äldre hus) 

  • Anonym (Nisse)

    Är det ett ojordat uttag så kan man ju inte bara byta själva yttaget för att få ett jordat uttag. Du behöver ju även fixa i el-centralen och dra nya ledningar.

    Det är inte heller tillåtet att sätta upp ett jordat uttag när det inte är jordat.

  • sextiotalist

    De finns kvar och det är billigare att köpa petskydd än att anlita en elektriker och göra om hela elektriska installationen och i lägenhet kan man inte göra det alls.

  • Magnefico
    Anonym (rrr) skrev 2018-07-17 08:15:15 följande:

    Antar du menar när man vill barnsäkra sitt hem?

    Nu har jag inga så små barn men jag bor i ett hus från tidigt 70-tal och jo, det finns sådana uttag kvar i fler hus än vårt och nej, vi har inte bytt dem, inte så länge de fungerar. Att man bör byta dem är väl något som folk avgör från fall till fall. 


    Det är olämpligt att ha eluttag utan skyddsjord. Så jo, man bör byta om man har så gamla eluttag.
  • Magnefico
    Anonym (Nisse) skrev 2018-07-17 08:20:41 följande:

    Är det ett ojordat uttag så kan man ju inte bara byta själva yttaget för att få ett jordat uttag. Du behöver ju även fixa i el-centralen och dra nya ledningar.

    Det är inte heller tillåtet att sätta upp ett jordat uttag när det inte är jordat.


    Visst, men i allmänhet finns redan jord utdraget någonstans. I badrum och kök har det funnits väldigt länge. Inte särskilt dyrt eller svårt att få ut.
  • Magnefico
    sextiotalist skrev 2018-07-17 08:33:23 följande:

    De finns kvar och det är billigare att köpa petskydd än att anlita en elektriker och göra om hela elektriska installationen och i lägenhet kan man inte göra det alls.


    Du behöver inte göra om hela elinstallationen för att installera jordade uttag. Det räcker med en extra ledare till jord (som oftast redan finns närmare än centralen) samt nya uttag.

    I lägenhet kan du göra det själv om det är en bostadsrätt.
  • sextiotalist
    Magnefico skrev 2018-07-17 08:49:58 följande:

    Du behöver inte göra om hela elinstallationen för att installera jordade uttag. Det räcker med en extra ledare till jord (som oftast redan finns närmare än centralen) samt nya uttag.

    I lägenhet kan du göra det själv om det är en bostadsrätt.


    Har man ingen behörighet, så får man inte det. Du får inte gå in i centrala utan behörighet.

    Jag vet exakt hur man gör, men skulle ändå inte göra det
  • Magnefico
    sextiotalist skrev 2018-07-17 08:52:29 följande:

    Har man ingen behörighet, så får man inte det. Du får inte gå in i centrala utan behörighet.

    Jag vet exakt hur man gör, men skulle ändå inte göra det


    Nej, det har jag aldrig skrivit heller.
  • sextiotalist
    Magnefico skrev 2018-07-17 09:17:00 följande:

    Nej, det har jag aldrig skrivit heller.


    Men du ifrågasätter varför folk köper petskydd. Föreslår att de ska göra saker som kan orsaka bränder och ta livet av folk.

    Många är totalt okunniga om jord, nollor och faser.
Svar på tråden Varför sätter ni petskydd i eluttag?