• Fotboll33

    Förlorad sgi

    Sitter här helt knäckt. Var hemma med min dotter till tre veckor innan hon skulle fylla ett då jag började jobba, vilket var ett stort misstag.

    Innan vår dotter kom bodde vi i sthlm, när vi upptäckte att vi var gravida bestämde vi oss för att flytta till en småstad för att ha råd med hus osv. Jag jobbar som lärare och när jag började leta jobb igen för att komma igång efter mammaledigheten var det tydligt att jag var tvungen att börja jobba vid terminsstart och med 6000:- mindre i månaden. Inte så mycket till val och jag tackade ja. Nu ett halvår senare ringer de från försäkringskassan och berättar att jag tappar min gamla lön då jag började jobba heltid innan min dotter fyllt ett. Vi är nu gravida igen men kommer alltså få gå på min nya lön. Kommer förlora drygt 100:-/dag jag är hemma vilket blir många tusenlappar. Enligt försäkringskassan hade det räckt att jag jobbat 90% under dessa tre veckor så hade allt varit lugnt. Det handlar alltså om att jag jobbat knappt 15h för mycket, två arbetsdagar och nu kommer jag förlora runt 30-40000:- Vad gör jag nu? Finns det inga undantag?

  • Svar på tråden Förlorad sgi
  • Mammitilltre

    Hej, om din dotter bara är ett och ett halvt nu så får du ju samma föräldrapenning med barn nummer två som du fick med ditt äldsta barn, baserat på regeln om att man behåller samma föräldrapenning om man blir gravid inom ett år och nio månader efter föregående barns födelse. Regeln skyddar inte SGI, som alltså kan ändras ändå, men den ger alltså rätt till samma föräldrapenning som med föregående barn. Så då borde du rimligen inte förlora några pengar sålänge du inte blir sjuk och måste ta ut sjukpenning.

  • Alexi

    Jag fattar verkligen ingenting. Är din SGI förlorad (nollad) eller sänkt? Eller bara ändrad till din nuvarande lön? Och vad har tidpunkten (före eller efter ettårsdagen) för arbetet med saken att göra?

  • Fotboll33

    Ser att det ser rörigt ut nu i efterhand. Jag trodde att det var som trebarnsmamman skriver att man har samma föräldrapenning med andra barnet om man får barn inom 1 år och 9 månader men hon på försäkringskassan menar att jag förlorar min då jag började jobba heltid innan min dotter fyllde ett och då räknas den om direkt. Läst runt lite och man verkar ju få olika bud men min handläggare är stenhård på detta.

  • Alexi

    Det står ju rätt tydligt i FKs vägledning:


    Om en förälders SGI sänkts efter att den SGI


    -skyddade tiden vid föräldraledighet har gått ut, ska föräldrapenningen till dess att barnet fyller två år beräknas på grundval av


    1. den SGI som gällde innan sänkningen skedde, eller


    2. den högre inkomst som föräldern fått enligt ett nytt löneavtal


    Detta gäller all föräldrapenning som lämnas till föräldern, när han eller hon avstår från förvärvsarbete för vård av barn under den tid som anges i föregående stycke (12 kap. 27 § första och andra stycket SFB).


    Det här sättet att beräkna föräldrapenningen kallas särskild beräkningsgrund. Den särskilda beräkningsgrunden är ett ytterligare skydd för den försäkrade som tar vid när han eller hon inte längre kan skydda sin SGI genom att vara helt eller delvis föräldraledig. Det är alltså först när barnet fyllt ett år som särskild beräkningsgrund kan tillämpas.


    Bestämmelsen ska tolkas så att den SGI som en förälder har


    från och med barnets ettårsdag ska ligga till grund för beräkningen av föräldrapenning fram till att barnet fyller två år. Detta innebär att om föräldern på eller efter barnets ettårsdag får sänkt SGI


    , ska den inkomst som föräldern hade innan sänkningen


    ligga till grund för beräkningen av föräldrapenning.


    Det innebär också att den som helt avbryter sin föräldraledighet innan barnet fyllt ett år omfattas inte av reglerna för särskild beräkningsgrund (12 kap. 27 § första och andra stycket SFB) och


    ska få sin föräldrapenning beräknad utifrån reglerna om SGI. Det gäller även om föräldern har fått sänkt inkomst när föräldraledigheten avbrutits.


     www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/80bf8c2b-594a-4e52-b996-e2b7583a175d/vagledning-2002-01.pdf&CVID=

    s 74

  • Anonym (Anna)

    Hej, hoppar in i tråden. Jag sitter i en liknande sits. Kanske har solsting men kort fråga,har jag rätt till samma föräldrapenning med barn nr två eller ändras den då jag började jobba före min son fyllde ett?

  • Mammitilltre
    Alexi skrev 2018-07-18 10:26:57 följande:

    Det står ju rätt tydligt i FKs vägledning:

    Om en förälders SGI sänkts efter att den SGI

    -skyddade tiden vid föräldraledighet har gått ut, ska föräldrapenningen till dess att barnet fyller två år beräknas på grundval av

    1. den SGI som gällde innan sänkningen skedde, eller

    2. den högre inkomst som föräldern fått enligt ett nytt löneavtal

    Detta gäller all föräldrapenning som lämnas till föräldern, när han eller hon avstår från förvärvsarbete för vård av barn under den tid som anges i föregående stycke (12 kap. 27 § första och andra stycket SFB).

    Det här sättet att beräkna föräldrapenningen kallas särskild beräkningsgrund. Den särskilda beräkningsgrunden är ett ytterligare skydd för den försäkrade som tar vid när han eller hon inte längre kan skydda sin SGI genom att vara helt eller delvis föräldraledig. Det är alltså först när barnet fyllt ett år som särskild beräkningsgrund kan tillämpas.

    Bestämmelsen ska tolkas så att den SGI som en förälder har

    från och med barnets ettårsdag ska ligga till grund för beräkningen av föräldrapenning fram till att barnet fyller två år. Detta innebär att om föräldern på eller efter barnets ettårsdag får sänkt SGI

    , ska den inkomst som föräldern hade innan sänkningen

    ligga till grund för beräkningen av föräldrapenning.

    Det innebär också att den som helt avbryter sin föräldraledighet innan barnet fyllt ett år omfattas inte av reglerna för särskild beräkningsgrund (12 kap. 27 § första och andra stycket SFB) och

    ska få sin föräldrapenning beräknad utifrån reglerna om SGI. Det gäller även om föräldern har fått sänkt inkomst när föräldraledigheten avbrutits.

     www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/80bf8c2b-594a-4e52-b996-e2b7583a175d/vagledning-2002-01.pdf&CVID=

    s 74


    Om detta stämmer, vilket det onekligen verkar som så har din handläggare rätt TS. Det hade jag ingen aning om! Försäkringskassans regler är horribla!
  • Anonym (Sgi)
    Mammitilltre skrev 2018-07-18 18:57:41 följande:

    Om detta stämmer, vilket det onekligen verkar som så har din handläggare rätt TS. Det hade jag ingen aning om! Försäkringskassans regler är horribla!


    Det är inte försäkringskassans regler.

    Jag har för mig att Sgin är skyddad under barnet först år.. alltså att man kan göra vad tusan man vill då utan att det påverkar SGIn.. man kan tom strunta i att ta ut föräldrapenning om man vill.

    Jag vet inte hur det funkar om andra barnet kommer inom

    En viss tid och den gamla SGIn gäller men generellt så blir det en ny SGI på ditt nuvarande arbete eftersom det är den som räknas som stadigvarande och det är det jobbet /inkomsten du kommer att ha och som du förlorar vid förändring.. men jag är inte så insatt egentligen.
  • Mammitilltre
    Anonym (Sgi) skrev 2018-07-18 22:43:45 följande:

    Det är inte försäkringskassans regler.

    Jag har för mig att Sgin är skyddad under barnet först år.. alltså att man kan göra vad tusan man vill då utan att det påverkar SGIn.. man kan tom strunta i att ta ut föräldrapenning om man vill.

    Jag vet inte hur det funkar om andra barnet kommer inom

    En viss tid och den gamla SGIn gäller men generellt så blir det en ny SGI på ditt nuvarande arbete eftersom det är den som räknas som stadigvarande och det är det jobbet /inkomsten du kommer att ha och som du förlorar vid förändring.. men jag är inte så insatt egentligen.


    Jo, det är Försäkringskassans regler. Alexi har tagit texten direkt ifrån FKs hemsida och texten är Försäkringskassans tolkningar av de lagar som finns kring föräldrapenning.

    TS, problemet verkar vara, så som jag tolkar den rätt tunga texten, att du avbröt din föräldraledighet innan ditt barn fyllde ett år. Normalt sett gäller det som kallas ?särskild beräkningsgrund?, vilket för dig hade inneburit att din föräldrapenning för nästa barn hade beräknats utifrån den SGI du hade när ditt första barn föddes. Men, eftersom du avbröt föräldraledigheten innan barnets ettårsdag så upphör den särskilda beräkningsgrunden att gälla och din nya föräldrapenning beräknas utifrån de vanliga reglerna för SGI. Detta innebär alltså att du får föräldrapenning enligt den inkomst du har nu och sex månader tillbaka. Så himla tråkigt för dig och jag önskar att reglerna inte vore så hårda och obarmhärtiga :(
  • Alexi
    Mammitilltre skrev 2018-07-18 23:28:01 följande:
    Jo, det är Försäkringskassans regler. Alexi har tagit texten direkt ifrån FKs hemsida och texten är Försäkringskassans tolkningar av de lagar som finns kring föräldrapenning.

    TS, problemet verkar vara, så som jag tolkar den rätt tunga texten, att du avbröt din föräldraledighet innan ditt barn fyllde ett år. Normalt sett gäller det som kallas särskild beräkningsgrund, vilket för dig hade inneburit att din föräldrapenning för nästa barn hade beräknats utifrån den SGI du hade när ditt första barn föddes. Men, eftersom du avbröt föräldraledigheten innan barnets ettårsdag så upphör den särskilda beräkningsgrunden att gälla och din nya föräldrapenning beräknas utifrån de vanliga reglerna för SGI. Detta innebär alltså att du får föräldrapenning enligt den inkomst du har nu och sex månader tillbaka. Så himla tråkigt för dig och jag önskar att reglerna inte vore så hårda och obarmhärtiga :(
    1. Det är riksdag och regering som fattar beslut om reglerna.

    2. Hela grejen med dessa regler om särskild beräkningsgrund, skydda SGI osv är ju till för att underlätta och trygga inkomsten för de som jobbar deltid under småbarnsåren. Man ska tex kunna jobba deltid och ändå få fp för nästa barn på samma nivå.
    TS har börjat jobba heltid, varför ska systemet skydda hennes inkomst?
  • Anonym (Anna)

    Anledningen till att jag började jobba var för att jag och min man skulle dela lika på föräldraledigheten. I höst kommer jag jobba 80% när vår son börjar förskola , känns som man blir straffad av dessa regler

  • Alexi
    Anonym (Anna) skrev 2018-07-19 08:40:26 följande:
    Anledningen till att jag började jobba var för att jag och min man skulle dela lika på föräldraledigheten. I höst kommer jag jobba 80% när vår son börjar förskola , känns som man blir straffad av dessa regler
    Men jag började också jobba när min man tog över föräldraledigheten, jag jobbade också heltid då. Alltså var alla olika regler om SGI-skydd inte relevanta för mig då, de behövde inte skydda mig eftersom jag jobbade heltid.
  • Alexi

    Sen förstår jag inte hur det är möjligt att behöva gå ner i lön som lärare, det råder ju världens lärarbrist?

  • Anonym (T)
    Alexi skrev 2018-07-19 08:47:13 följande:

    Sen förstår jag inte hur det är möjligt att behöva gå ner i lön som lärare, det råder ju världens lärarbrist?


    Det funkar så tyvärr. Man får helt inte anställningen man sökt om man begär för mycket i lön.
  • Alexi
    Anonym (T) skrev 2018-07-19 08:54:42 följande:
    Det funkar så tyvärr. Man får helt inte anställningen man sökt om man begär för mycket i lön.
    Fast det borde ju finnas tio andra tjänster att söka då...
  • Anonym (Inte så konstigt egentligen)

    Förstår att det känns bittert, men tanken med särskild beräkningsgrund måste rimligtvis att vara att skydda de som inte hinner börja jobba heltid igen eftersom de får barn tätt. Börjar man jobba heltid känns det rätt rimligt att sgi precis som vanligt baseras på den inkomst man förväntas få de närmaste sex månaderna.

    Själv omfattas jag inte av skyddet eftersom jag tyvärr inte lyckades bli gravid i tid, min föräldrapenning för barn nr 2 kommer därför baseras på 85 % istället för heltid, men jag ser det helt enkelt som mitt val att inte gå upp till heltid mellan barnen.

  • Seven Costanza
    Alexi skrev 2018-07-19 08:47:13 följande:

    Sen förstår jag inte hur det är möjligt att behöva gå ner i lön som lärare, det råder ju världens lärarbrist?


    TS har flyttat från Stockholm till en småstad - lärarlönerna precis som andra löner är ju ett antal tusenlappar högre i Stockholm. Kanske inte fanns så många jobb på nya orten med TS ämneskombination så då kanske hon inte kunde spela på att kunna ta något annat erbjudande utan fick ta det som erbjöds. Dock håller jag med om att om ens heltidslön nu är lägre så ska ju sgi räknas om till den lägre lönen. Så ser reglerna ut, även om det såklart är trist för den enskilde.
  • linani
    Alexi skrev 2018-07-19 08:47:13 följande:

    Sen förstår jag inte hur det är möjligt att behöva gå ner i lön som lärare, det råder ju världens lärarbrist?


    Lärarlöner är generellt lägre på mindre orter än i Stockholm.

    Även om det råder lärarbrist betyder det inte att skolorna har obegränsat med resurser att lönesätta för. Rektorerna måste hålla sig till budget vilket innebär ett maxtak för lönerna.

    På en mindre ort finns ju inte heller lika många lärartjänster, särskilt med tanke på att ämne och åldersgrupp ska stämma med den behörighet som TS har inom sin legitimation. 
Svar på tråden Förlorad sgi