• Fotboll33

    Förlorad sgi

    Sitter här helt knäckt. Var hemma med min dotter till tre veckor innan hon skulle fylla ett då jag började jobba, vilket var ett stort misstag.

    Innan vår dotter kom bodde vi i sthlm, när vi upptäckte att vi var gravida bestämde vi oss för att flytta till en småstad för att ha råd med hus osv. Jag jobbar som lärare och när jag började leta jobb igen för att komma igång efter mammaledigheten var det tydligt att jag var tvungen att börja jobba vid terminsstart och med 6000:- mindre i månaden. Inte så mycket till val och jag tackade ja. Nu ett halvår senare ringer de från försäkringskassan och berättar att jag tappar min gamla lön då jag började jobba heltid innan min dotter fyllt ett. Vi är nu gravida igen men kommer alltså få gå på min nya lön. Kommer förlora drygt 100:-/dag jag är hemma vilket blir många tusenlappar. Enligt försäkringskassan hade det räckt att jag jobbat 90% under dessa tre veckor så hade allt varit lugnt. Det handlar alltså om att jag jobbat knappt 15h för mycket, två arbetsdagar och nu kommer jag förlora runt 30-40000:- Vad gör jag nu? Finns det inga undantag?

  • Svar på tråden Förlorad sgi
  • Mammitilltre

    Hej, om din dotter bara är ett och ett halvt nu så får du ju samma föräldrapenning med barn nummer två som du fick med ditt äldsta barn, baserat på regeln om att man behåller samma föräldrapenning om man blir gravid inom ett år och nio månader efter föregående barns födelse. Regeln skyddar inte SGI, som alltså kan ändras ändå, men den ger alltså rätt till samma föräldrapenning som med föregående barn. Så då borde du rimligen inte förlora några pengar sålänge du inte blir sjuk och måste ta ut sjukpenning.

  • Alexi

    Jag fattar verkligen ingenting. Är din SGI förlorad (nollad) eller sänkt? Eller bara ändrad till din nuvarande lön? Och vad har tidpunkten (före eller efter ettårsdagen) för arbetet med saken att göra?

  • Fotboll33