• mjölkallergiker

    Insättning av Johannesört och Sertralin

    Jag har under en tid mått dåligt och i samband med en nära anhörigs död för inte så längesedan så brakade det loss. Jag har haft ångest, rädslor, fobier länge men för en stund sedan började det påverka hela min vardag som det inte gjort förr. Jag började också få tvångstankar om självmord. Alltså, inte att jag ville ta livet av mig utan jag fick panikångest för att jag va rädd för att göra det. Mycket märklig känsla. Det va mer en känsla av "tänk om jag gör det".

    För en vecka sedan började jag med Hypermin (Johannesört) för att se om det gör någon skillnad. Jag har sedan tidigare Sertralin utskrivet som jag går över till om det inte hjälper (jag vet att det inte får tas tillsammans).

    Nu såhär en vecka in i behandlingen med Hypermin har jag ångest från helvetet. Alla tankar har förstärkts, igår hade jag en panikattack som inte va av denna jord och jag kan inte äta på grund av all ångest. Det har varit absolut värst de två senaste dagarna. Forskning har visat att johannesört är lika potent som SSRI och en forskare vid medicinska universitet i Texas har kommit fram till att behandling med johannesört kan, precis som SSRI, ge sk. aktiveringssyndrom. Dvs. att det blir värre i början för att sedan vända.

    Är det någon som kan dela sina erfarenheter om både Sertralin och Johannesört (Hypermin)? Jag har tänkt ge det 2-3 veckor, om det inte blir för övermäktigt. Jag har också Sobril hemma ifall ångesten behöver dämpas.

  • Svar på tråden Insättning av Johannesört och Sertralin
  • MammaTillTre96

    Jag har fått utskrivit sertralin 2 gånger utan att jag velat ha det så kan inte berätta någon erfarenhet jag haft själv men har därimot haft vänner som gått och går på det och dom har mått SKIT ibörjan, deras ångest och depp o tvångstankar blev värre, men sen börja det lätta och blev lättare o lättare.


    Det tar lite tid innan kroppen blir van :)

  • Blåklocka87

    Om du har erfarenheter med att johannesört hjälper dig så håll ut, det har bara gått 1 vecka.

    Om du är osäker så börja med setralin, du är lite i en kris nu så tycker inte att du ska lida onödan.

    Vi vet att ångest är jätte jobbigt men det är inte farligt. Och det blir bättre. Även då det känns som en evighet...

    Skulle kanske ta en halv sobril till natten om nödvändigt!!!

    Viktigt att man sover och äter :)

  • mjölkallergiker
    MammaTillTre96 skrev 2018-07-17 13:23:14 följande:

    Jag har fått utskrivit sertralin 2 gånger utan att jag velat ha det så kan inte berätta någon erfarenhet jag haft själv men har därimot haft vänner som gått och går på det och dom har mått SKIT ibörjan, deras ångest och depp o tvångstankar blev värre, men sen börja det lätta och blev lättare o lättare.


    Det tar lite tid innan kroppen blir van :)


    Blåklocka87 skrev 2018-07-17 13:27:01 följande:

    Om du har erfarenheter med att johannesört hjälper dig så håll ut, det har bara gått 1 vecka.

    Om du är osäker så börja med setralin, du är lite i en kris nu så tycker inte att du ska lida onödan.

    Vi vet att ångest är jätte jobbigt men det är inte farligt. Och det blir bättre. Även då det känns som en evighet...

    Skulle kanske ta en halv sobril till natten om nödvändigt!!!

    Viktigt att man sover och äter :)


    MammaTillTre96, Jag har haft citalopram utskrivet tidigare och nu sertralin men jag har aldrig tagit det för att jag varit rädd för biverkningarna. Rädd som för allt annat :( Men nu har det kommit till en punkt då jag överväger det. Men ger Johannesört en chans.

    Blåklocka87, jag har aldrig testat johannesört tidigare men med tanke på hur jag reagerar så verkar det ge den effekten som SSRI brukar ge i början så min förhoppnings är att vändningen ska komma, precis som med SSRI, om kanske 2-3 veckor. Annars så är min plan att gå över till Sertralin.
    Jag har också tänkt som du skrev, att kanske skippa testet med Johannesört och gå över direkt till Sertralin men jag bestämde mig för att köra på med örten när jag kände hur jag började reagera. Läst om att fler haft det likadant och att det sedan vänt så jag är hoppfull!
  • mjölkallergiker
    MammaTillTre96 skrev 2018-07-17 13:23:14 följande:

    Jag har fått utskrivit sertralin 2 gånger utan att jag velat ha det så kan inte berätta någon erfarenhet jag haft själv men har därimot haft vänner som gått och går på det och dom har mått SKIT ibörjan, deras ångest och depp o tvångstankar blev värre, men sen börja det lätta och blev lättare o lättare.


    Det tar lite tid innan kroppen blir van :)


    Blåklocka87 skrev 2018-07-17 13:27:01 följande:

    Om du har erfarenheter med att johannesört hjälper dig så håll ut, det har bara gått 1 vecka.

    Om du är osäker så börja med setralin, du är lite i en kris nu så tycker inte att du ska lida onödan.

    Vi vet att ångest är jätte jobbigt men det är inte farligt. Och det blir bättre. Även då det känns som en evighet...

    Skulle kanske ta en halv sobril till natten om nödvändigt!!!

    Viktigt att man sover och äter :)


    MammaTillTre96, Jag har haft citalopram utskrivet tidigare och nu sertralin men jag har aldrig tagit det för att jag varit rädd för biverkningarna. Rädd som för allt annat :( Men nu har det kommit till en punkt då jag överväger det. Men ger Johannesört en chans.

    Blåklocka87, jag har aldrig testat johannesört tidigare men med tanke på hur jag reagerar så verkar det ge den effekten som SSRI brukar ge i början så min förhoppnings är att vändningen ska komma, precis som med SSRI, om kanske 2-3 veckor. Annars så är min plan att gå över till Sertralin.
    Jag har också tänkt som du skrev, att kanske skippa testet med Johannesört och gå över direkt till Sertralin men jag bestämde mig för att köra på med örten när jag kände hur jag började reagera. Läst om att fler haft det likadant och att det sedan vänt så jag är hoppfull!
  • MammaTillTre96
    mjölkallergiker skrev 2018-07-17 13:34:45 följande:
    Blåklocka87 skrev 2018-07-17 13:27:01 följande:

    Om du har erfarenheter med att johannesört hjälper dig så håll ut, det har bara gått 1 vecka.

    Om du är osäker så börja med setralin, du är lite i en kris nu så tycker inte att du ska lida onödan.

    Vi vet att ångest är jätte jobbigt men det är inte farligt. Och det blir bättre. Även då det känns som en evighet...

    Skulle kanske ta en halv sobril till natten om nödvändigt!!!

    Viktigt att man sover och äter :)


    MammaTillTre96, Jag har haft citalopram utskrivet tidigare och nu sertralin men jag har aldrig tagit det för att jag varit rädd för biverkningarna. Rädd som för allt annat :( Men nu har det kommit till en punkt då jag överväger det. Men ger Johannesört en chans.

    Jag tycker att det är modigt av dig som vågar, och kom ihåg att detta är det mildaste dom kan ge dig till en början och inte farligt även fast bieffekterna kan va liter läskiga med illamående o ökad psykisk ohälsa de första veckorna men det KOMMER bli bra, håll ut! :)


    Och skulle du inte hålla ut så¨rekommenderar jag STARKT terapi, Jag var så skeptisk till terapi för jag mådde så pass dåligt så jag trodde inte något skulle hjälpa, och tabletter vågade jag inte ta, vågar knappt ta ipren utan att tro att jag ska pajja levern typ, haha 


    Men terapi hjälpte mig jättebra, det hjälpte mig att förstå mig själv och mina reaktioner, snacka ut om saker där vissa saker blev som en ''aha'' upplevelse trots att psyokologen inte ens sa något bara frågade lite mer och på en djupare nivå

  • mjölkallergiker
    MammaTillTre96 skrev 2018-07-17 14:00:32 följande:

    Jag tycker att det är modigt av dig som vågar, och kom ihåg att detta är det mildaste dom kan ge dig till en början och inte farligt även fast bieffekterna kan va liter läskiga med illamående o ökad psykisk ohälsa de första veckorna men det KOMMER bli bra, håll ut! :)


    Och skulle du inte hålla ut så¨rekommenderar jag STARKT terapi, Jag var så skeptisk till terapi för jag mådde så pass dåligt så jag trodde inte något skulle hjälpa, och tabletter vågade jag inte ta, vågar knappt ta ipren utan att tro att jag ska pajja levern typ, haha 


    Men terapi hjälpte mig jättebra, det hjälpte mig att förstå mig själv och mina reaktioner, snacka ut om saker där vissa saker blev som en ''aha'' upplevelse trots att psyokologen inte ens sa något bara frågade lite mer och på en djupare nivå


    Tack för din uppmuntran!

    Med tanke på ditt nick tänker jag att du har tre barn. Vi har 2 småttingar och jag upplever att det inte riktigt finns tid till att jobba med sig själv. Hur har du fått ihop det? Jag tänker att det måste ta mycket tid och kraft till att gå i terapi och börja jobba med sig själv.
  • MammaTillTre96
    mjölkallergiker skrev 2018-07-17 14:06:39 följande:
    Tack för din uppmuntran!

    Med tanke på ditt nick tänker jag att du har tre barn. Vi har 2 småttingar och jag upplever att det inte riktigt finns tid till att jobba med sig själv. Hur har du fått ihop det? Jag tänker att det måste ta mycket tid och kraft till att gå i terapi och börja jobba med sig själv.

    Det tog lång tid! speciellt eftersom jag innan hade alla 3 barnen heltid ensam, nu har jag 1 heltid, men jag hamnade på psyk när min yngsta va liten, var jättedeprimerad och hade ångest delux, men jag stod på mig för att få hjälp, det tar lång tid att jobba med sig själv med det går om man själv vill att det ska gå och har insikt att det kommer ta ett tag 


    Hoppas du mår bättre snart :)

  • mjölkallergiker
    Totinona11 skrev 2018-07-17 18:10:11 följande:

    Johannesört och Sertralin kan ge seratonergt syndrom så var försiktig med det.


    Medveten om detta men tack ändå för påminnelsen.
Svar på tråden Insättning av Johannesört och Sertralin