• Sara101010

    Ni som läste teknisk basår/bastermin på KTH. Lyckades ni komma in på civilngenjörutbildning?

    Ni som läste basår för att få garantiplats, lyckades ni komma in? Hur svårt är det att läsa basår? Jag är antagen till basår och är reserv nr 1 till bastermin. Är det lättare att komma in genom basår eller bastermin? Ska jag välja bastermin och läsa 6 månader eller läsa hela året Vore schysst om någon som går/gått basåret kunde ge mig råd och berätta lite om utbildningen.

  • Svar på tråden Ni som läste teknisk basår/bastermin på KTH. Lyckades ni komma in på civilngenjörutbildning?
  • Guapa

    Basåret är betydligt lättare än den efterföljande civilingenjörsutbildningen. Har man svårt att komma in är det nog fel yrkesval. Det är bara att testa sig fram.

  • Anonym (The bug)

    Det svåra är inte att komma in på en ingenjörsutbildning utan att slutföra den.

    Dock är det fler kvinnor i % av de kvinnor som börjar läsa civ. ing. som tar examen, än männen.

    Om du har slackat innan eller haft svårt att fokusera men har intresse och läggning för matte och teknik så bara kör, men skaffa dig ett bra gäng att plugga ihop med så du inte sitter själv och förtvivlar när du kör fast. Många gör ju det någon gång.

    Och sen kan jag tillägga att även de jag känner som har klarat 70-80% av sin civ ing-utbildning har klarat sig helt okej i yrkeslivet. Jämför man med standardlöner i traditionella kvinnoyrken så är det ändå ett steg uppåt.

    Lycka till!

  • sextiotalist
    Anonym (The bug) skrev 2018-07-17 14:35:31 följande:

    Det svåra är inte att komma in på en ingenjörsutbildning utan att slutföra den.

    Dock är det fler kvinnor i % av de kvinnor som börjar läsa civ. ing. som tar examen, än männen.

    Om du har slackat innan eller haft svårt att fokusera men har intresse och läggning för matte och teknik så bara kör, men skaffa dig ett bra gäng att plugga ihop med så du inte sitter själv och förtvivlar när du kör fast. Många gör ju det någon gång.

    Och sen kan jag tillägga att även de jag känner som har klarat 70-80% av sin civ ing-utbildning har klarat sig helt okej i yrkeslivet. Jämför man med standardlöner i traditionella kvinnoyrken så är det ändå ett steg uppåt.

    Lycka till!


    Och ändå är det höga intagningspoäng
  • snedtak
    Sara101010 skrev 2018-07-17 13:24:07 följande:
    Ni som läste basår för att få garantiplats, lyckades ni komma in? Hur svårt är det att läsa basår? Jag är antagen till basår och är reserv nr 1 till bastermin. Är det lättare att komma in genom basår eller bastermin? Ska jag välja bastermin och läsa 6 månader eller läsa hela året Vore schysst om någon som går/gått basåret kunde ge mig råd och berätta lite om utbildningen.
    Om du inte behöver hela basåret för behörigheten, läs bara bastermin. Varför slösa studietid p¨å kurser du ite behöver?
Svar på tråden Ni som läste teknisk basår/bastermin på KTH. Lyckades ni komma in på civilngenjörutbildning?