• Anonym (Anonym mamma)

    Hur kan jag få hjälp som ensamstående mamma?

    Hej! Jag är en relativt nyskild mamma som har 3 barn på 12, 14 och snart 16 år gamla. 
    Jag har delad vårdnad med min exman och de bor hos oss varannan vecka. 
    När vi gick skilda vägar förra året, så sa min exman att jag kunde få behålla barnbidraget eftersom jag är sjukskriven och har rätt låg inkomst. Han blev dock rätt svartsjuk rätt fort när jag träffade en ny, och började vara elak. Grejen hör den till att jag har vårdbidrag också men den står skriven på mig och räknas som min årsinkomst ihop med min sjukpenning. Detta ger mig ca 288 000 i årsinkomst. 

    Vi visste att vårdbidraget skulle ta slut oktober 2018 och han sa redan i slutet av förra året att när vi söker på nytt så ska ha hälften! okej, ja det är inte mer än rätt egentligen. 
    Nu för inte så länge sen när han var uppröd så krävde han även att vi skulle dela på barnbidraget, och åter igen, ja jag vet att han har rätt till det. 
    Grejen är den att jag bor kvar i huset vi hyrde ihop. Bostadsbidraget räknar med min kallhyra som är 5000:-, elen växlar allt mellan 1000-4000 kr beroende på årstid. Nu får jag lite pengar över, men eftersom min ekonomi förandras dels drastiskt nästa månad då jag bara får halva barnbidraget (2240 istället för 4480) och sen i november förändras även vårdbidraget drastiskt, jag vet inte ens hur mycket men får vi så mycket jag får idag och jag ska dela hälften med exmannen så är det 3300:- istället för 6600:- kr. 
    Vårdbidraget är pengar jag får nu för våra pojkars diagnoser, men nu har ena sonens diagnos ändrats och beloppet lär inte vara densamme, lär säkert bli mindre då adhd ger mindre än en autismdiagnos. 
    Det jag vill komma fram till är väl egentligen tar soc någon hänsyn till att man har skuldsanering? Det är just en månad som kommer bli tuffare och det är november. Det kommer va tufft även efteråt men man överlever väl. 
    Bostadsbidraget räknas på nåt konstigt sätt och jag har pratat med FK idag, och den lär va densamme året ut då de räknar på detta årets årsinkomst. Efter årsskiftet får jag förhoppningsvis lite mer. 
    Allt detta ger mig sån sjuk ångest då man redan lever knapert och man vet att exmannen har gott om pengar och gör detta för han vill straffa mig. Även fast jag vet att han har rätt till dessa ersättningar. 
    Jag gjorde en provberäkning på socialstyrelsens hemsida, men enligt den verkar jag inte har rätt till nån hjälp? Jag förstår ingenting. 

    Är det någon som har några bra tips? Är fruktansvärt orolig.

  • Svar på tråden Hur kan jag få hjälp som ensamstående mamma?
  • Anonym (Jenny)

    Skulle inte heller tro att du får något från soc. Men tänker att om det nu är så att exet får halva barnbidraget samt halva vårdbidraget så ska ju han skjuta till med mer pengar (motsvarande det han får extra) till de utgifter som barnen har och som dessa pengar är menade att gå till? Hur har ni gjort med underhållsstöd? Om jag inte är helt ute och cyklar så tror jag att du kan ha rätt till det om han tjänar betydligt mer än dig även om ni har barnen lika mycket?

  • Anonym (Anonym mamma)
    Anonym (Jenny) skrev 2018-07-17 13:41:00 följande:

    Skulle inte heller tro att du får något från soc. Men tänker att om det nu är så att exet får halva barnbidraget samt halva vårdbidraget så ska ju han skjuta till med mer pengar (motsvarande det han får extra) till de utgifter som barnen har och som dessa pengar är menade att gå till? Hur har ni gjort med underhållsstöd? Om jag inte är helt ute och cyklar så tror jag att du kan ha rätt till det om han tjänar betydligt mer än dig även om ni har barnen lika mycket?


    Hitills så har vi gjort så att vi har delat på allt, jag va dock tydlig med han nu att jag kommer inte ha råd att kunna stå för så mycket av barnens utgifter. Att han får ta det mesta av barnens utgifter i höst. Först blev han förbannad och sa att jag skulle betala tillbaka honom men sen insåg han väl att det inte kommer gå och gick med på detta. 
    Jag räknade ut på ett ungefär i november månad då jag bara har hälften av vårdbidraget och det är sista månaden i min betalningsplan på skuldsaneringen (vilket egentligen är skulder vi tagit som gemensamma beslut när vi va mycket yngre) , att jag skulle ha 2100:- kvar, och det är matpengar. Plus det är om vi får precis lika mycket i vårdbidrag som vi har idag och det är inte ens säkert. 
    Jag har ett webbmöte inbokat den 6:e augusti om det här med underhållstöd eller bidrag. Men jag får smärre panik och är livrädd. Jag kommer inte ens ha råd med mat? 2100:- räcker till barnen tack och lov.
  • Anonym (...)

    Dags att vara proaktiv. Om du lyckas spara 200 kr varje månad fram till nov är det tillräckligt för att få ihop till maten under den månaden,blir inte jätterolig kost men tillfälligt är det ok.

  • mammalovis

    Du får väl be om matkasse via kyrkan, om det ändå bara gäller en månad. Sedan kanske du måste tänka på att hitta ett billigare boende på sikt, då barnens utgifter blir dyrare med åren.

    Dessutom kanske du måste blottlägga din tuffa ekonomi för exmannen, så kanske han förstår att det inte är läge att kräva hälften av alla bidrag om han inte vill att barnens levnadsstandard ska bli väldigt olika beroende på var de bor. Alternativt får du ha barnen boende mer hos dig, så du får extra i underhåll ...

  • Anonym (A)
    Anonym (Jenny) skrev 2018-07-17 13:41:00 följande:
    Skulle inte heller tro att du får något från soc. Men tänker att om det nu är så att exet får halva barnbidraget samt halva vårdbidraget så ska ju han skjuta till med mer pengar (motsvarande det han får extra) till de utgifter som barnen har och som dessa pengar är menade att gå till? Hur har ni gjort med underhållsstöd? Om jag inte är helt ute och cyklar så tror jag att du kan ha rätt till det om han tjänar betydligt mer än dig även om ni har barnen lika mycket?
    Håller med.
  • Anonym (Anonym mamma)
    Anonym (...) skrev 2018-07-17 14:02:33 följande:

    Dags att vara proaktiv. Om du lyckas spara 200 kr varje månad fram till nov är det tillräckligt för att få ihop till maten under den månaden,blir inte jätterolig kost men tillfälligt är det ok.


    Aboslut, jag går redan i de tankarna. 
    mammalovis skrev 2018-07-17 14:03:37 följande:

    Du får väl be om matkasse via kyrkan, om det ändå bara gäller en månad. Sedan kanske du måste tänka på att hitta ett billigare boende på sikt, då barnens utgifter blir dyrare med åren.

    Dessutom kanske du måste blottlägga din tuffa ekonomi för exmannen, så kanske han förstår att det inte är läge att kräva hälften av alla bidrag om han inte vill att barnens levnadsstandard ska bli väldigt olika beroende på var de bor. Alternativt får du ha barnen boende mer hos dig, så du får extra i underhåll ...


    Jag ska testa via kyrkan! och angående boendet så är jag inne i de tankarna också. Det är billigt på sommaren men vintern är ju hemsk. Hela min sjukpenning går åt till hyran och driftskostnader, vilket är 9500:- ca vintertid. Och exmannen vet redan vilken sits jag sitter i men skiter  uppenbarligen i det. Han har troligtvis någon narcisstisk diagnos precis som sin pappa och det viktigaste i hans liv är att han mår bra och har det bra. 
    Tro mig, tanken att ta barnen på heltid har kommit upp. Jag vet dock inte själv hur bra själv jag skulle må av det då min nuvarande pojkvän bor 20 mil bort, och tanken att bara få träffa han varannan helg gör mig bara mer ledsen. Men jag är också medveten om att det kanske kommer bli så. 
  • Anonym (Jenny)
    Anonym (Anonym mamma) skrev 2018-07-17 14:56:00 följande:
    Aboslut, jag går redan i de tankarna. 
    mammalovis skrev 2018-07-17 14:03:37 följande:

    Du får väl be om matkasse via kyrkan, om det ändå bara gäller en månad. Sedan kanske du måste tänka på att hitta ett billigare boende på sikt, då barnens utgifter blir dyrare med åren.

    Dessutom kanske du måste blottlägga din tuffa ekonomi för exmannen, så kanske han förstår att det inte är läge att kräva hälften av alla bidrag om han inte vill att barnens levnadsstandard ska bli väldigt olika beroende på var de bor. Alternativt får du ha barnen boende mer hos dig, så du får extra i underhåll ...


    Jag ska testa via kyrkan! och angående boendet så är jag inne i de tankarna också. Det är billigt på sommaren men vintern är ju hemsk. Hela min sjukpenning går åt till hyran och driftskostnader, vilket är 9500:- ca vintertid. Och exmannen vet redan vilken sits jag sitter i men skiter  uppenbarligen i det. Han har troligtvis någon narcisstisk diagnos precis som sin pappa och det viktigaste i hans liv är att han mår bra och har det bra. 
    Tro mig, tanken att ta barnen på heltid har kommit upp. Jag vet dock inte själv hur bra själv jag skulle må av det då min nuvarande pojkvän bor 20 mil bort, och tanken att bara få träffa han varannan helg gör mig bara mer ledsen. Men jag är också medveten om att det kanske kommer bli så. 
    Men att ha barnen på heltid bara för att få mer bidrag tycker jag är en dålig idé av andra anledningar!
    Du skriver att du har sjukpenning, ser det ut som att du kan gå tillbaks och jobba inom en snar framtid? Man kan ju inte ha sjukpenning hur länge som helst. Så om du kan börja jobba iaf deltid så hjälper det ju upp ekonomin såklart!
  • Anonym (Hm)

    Du har inte låg inkomst med 280000 kronor totalt per år. Inte heller har du låg inkomst mär du har 210000 kronpr per år. Hur kan du inte klara ekoonomin med 150000 kronor ut oer år och en hyra på (generöst räknat) 80000 kronor per år? Du har barnen 24 veckor per år och totalt 70000 att leva på. Gör en budget och börja lägga av pengar månadsvis till t.ex elen för att inte få så stora elkostnader under vintern.

Svar på tråden Hur kan jag få hjälp som ensamstående mamma?