• varmlanning

    MASK I MAGEN - ska snart föda ????

    Åh jag håller på att få panik. Upptäckte i fredags att jag fått mask i magen. Hämtade ut Vanquin till hela familjen och det verkar som att sambo och son inte har mask längre. (Sambon klarade sig nog helt) men vanquinet bet inte alls på mig. Kliade och kliade hela helgen så igår kontaktade jag läkare och fick utskrivet vermox. Jag tog det igår vid 10 på förmiddagen. Nu har det gått mer än 24 timmar och maskarna lever än.

    Jag börjar få sådan panik. Det är 35 dagar kvar tills jag ska föda. Jag vet att man måste upprepa behandling efter 2 veckor men det måste ju vara efter det att maskarna dött! Tänk om jag kommer ha levande maskar samtidigt som jag ska krysta ut ett barn.

    Jag börjar få panik och sover knappt alls och mår så dåligt nu. Tänk om bebis smittas påväg ut!!

    Har någon varit i liknande sits?! KAN kan få kejsarsnitt om maskarna lever?!

  • Svar på tråden MASK I MAGEN - ska snart föda ????
  • Anonym (Andas)

    Lugn och fin, andas. Ring din barnmorska eller förlossningen och fråga om råd helt enkelt.

  • viseversa

    Ät mat med mycket färgämnen och/eller vitlök. Rödbetor morötter blåbär mat med mycket vitlök. Minska intaget av kolhydrater mycket om det går. Dom är äckliga men ganska bräckliga och dör om man gör tarmen ogästvänlig för dom.

  • varmlanning
    viseversa skrev 2018-07-17 14:12:01 följande:

    Ät mat med mycket färgämnen och/eller vitlök. Rödbetor morötter blåbär mat med mycket vitlök. Minska intaget av kolhydrater mycket om det går. Dom är äckliga men ganska bräckliga och dör om man gör tarmen ogästvänlig för dom.


    Jag ska åka och storhandla idag. Jag äter blåbär varje morgon till frukost och jag har ätit nästan en hrl burk rödbetor under helgen. :( Jag är typ förstoppad också och jag frågade läkaren igår om jag kan ta dolcolax men han sa att jag inte skulle göra det. Jag tänker att maskarna kanske inte för för att medicinen inte "går igenom systemet"?! Jag vet inte vad jag ska göra för att göra nummer två. Jag har ätit katrinplommon men jag vet ju att dom gillar socker och inget har hänt sedan dess... det har varit så hela graviditeten att nummer två sker väldigt sparsamt. Ååååh så läser jag att varken vanquin eller vermox får ges till nyfödda och undrar hur fan bebis ska bli av med denna skit sen! :'(
  • viseversa
    varmlanning skrev 2018-07-17 14:17:54 följande:
    Jag ska åka och storhandla idag. Jag äter blåbär varje morgon till frukost och jag har ätit nästan en hrl burk rödbetor under helgen. :( Jag är typ förstoppad också och jag frågade läkaren igår om jag kan ta dolcolax men han sa att jag inte skulle göra det. Jag tänker att maskarna kanske inte för för att medicinen inte "går igenom systemet"?! Jag vet inte vad jag ska göra för att göra nummer två. Jag har ätit katrinplommon men jag vet ju att dom gillar socker och inget har hänt sedan dess... det har varit så hela graviditeten att nummer två sker väldigt sparsamt. Ååååh så läser jag att varken vanquin eller vermox får ges till nyfödda och undrar hur fan bebis ska bli av med denna skit sen! :'(
    Ta det lugnt. Ta något som mjukar upp magen. Finns bra saker på Apoteket. Och försök att inte få panik. Men jag vet hur svårt det är. Hittade en mask i blöjan på min 1 åring förra sommaren och fan vad äckligt. Vi behandlade hela familjen fast det bara var han som hade synliga maskar. Dom försvann snabbt och kom inte tillbaka.
  • Anonym (Haft mask)

    Jag har haft mask i magen flera gånger i mitt vuxna liv (dock aldrig som gravid) och ibland har jag behövt tre och till och med fyra omgångar Vanquin för att bli av med dom. Väldigt äckligt ja, men dom är ju inte farliga så ta det lugnt!

    Min mage är också jättetrög nu när jag är gravid men med en dos inolaxol och en kiwi på morgonen samt minst 2 liter vatten om dagen så är min mage helt ok nu. Så det är mitt tips! Inolaxol är helt ok att äta som gravid och finns receptfritt på apoteket.

    Lycka till med både mage och förlossning!

  • Anonym (Hur)

    Hur tusan får en vuxen mask i magen? Har ni kontakt med andras avföring???

  • varmlanning
    Anonym (Hur) skrev 2018-07-20 10:58:12 följande:

    Hur tusan får en vuxen mask i magen? Har ni kontakt med andras avföring???


    Hur tusan kan en vuxen vara så totalt efterbliven att denne inte fattar hur smittor sprids? Hur tror du att den första människan någonsin fick mask i magen? Genom en annan människas avföring? Lol.

    Maskägg finns naturligt i vår miljö. Jag kan tex få mask i magen av att äta diverse livsmedel. Jag kan få det genom att jag varit ute i lekparken med min son som har sand på fingrarna och sedan kanske stoppar fingret i min mun. Jag kan få det genom att jag själv råkar komma i finger-mun-kontakt efter att jag städat lägenheten. (Ja. Äggen kan finnas i damm också)

    Som svar på frågan dock. Ja, jag har kontakt med min sons avföring då jag dagligen byter blöja. Jag tvättar dock alltid händerna noga efter blöjbyte så risken är minimal att jag fått det därifrån.
  • Anonym (worm)

    Vad är det för mask du pratar om?
    Binnikemask?
    Spolmask?
    Hakmask?

  • varmlanning
    Anonym (worm) skrev 2018-07-20 21:28:25 följande:

    Vad är det för mask du pratar om?

    Binnikemask?

    Spolmask?

    Hakmask?


    Springmask.
  • Anonym (Lugn)

    Ät följande så blir du av med dem

    Mycket lök helst rå

    Surkål

    Pumpafrön

Svar på tråden MASK I MAGEN - ska snart föda ????