• Töntig

    Ta med 1,5-åring o 3-åring på vul?

    Som rubriken lyder, skulle ni gjort det?

  • Svar på tråden Ta med 1,5-åring o 3-åring på vul?
  • Fru Ve

    Nej det skulle jag verkligen ha försökt undvika. Blir ju en väldigt konstig situation både för barnen och mamman. Har man verkligen ingen barnvakt kanske det går att fråga om någon i personalen kan passa barnen ute i väntrummet. Men då är det i nödfall.

  • Anonym (Missen)

    Absolut inte! Rörigt för personal och mamma.

  • Anonym (qwerty)

    Det brukar till och med stå i kallelsen att man absolut INTE ska ha med sig barn på ultraljud. Jag gissar på att det har att göra med situationen som uppstår om allt inte står rätt till. Hur förklarar man det till en treåring? (som förstår mer än vad man tror) 

    Och jag kan säga att det garanterat inte finns någon som har tid att agera barnvakt åt dig på avdelningen. Alla har sina egna jobba som måste skötas.

    Byt tid om den du fått inte passar.

  • Anonym (Molly)

    Nej det hade jag inte gjort. Mina barn har behövt passning hela tiden när de var i den åldern. Det går ju inte att hindra 1,5 åringen från att riva i saker när man ligger på britsen. 
    Om dina barn är extremt lugna så kanske det går men inte annars. Det kan finnas rejält farliga saker att få tag på i ett undersökningsrum.

  • elin1989

    Om de sitter fastspända i en vagn som de inte kan komma ur är det väl okej. Där jag jobbade förut var inte barn välkomna i väntrummet pga infektionsrisken så om någon hade med sig barn till ultraljudet fick de vänta ute vid entrén.

  • EpicNurse

    Nej det brukar inte vara tillåtet, inte ens på RUL. Ring kliniken och fråga men jag tycker det är olämpligt på alla sätt.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Nej)
    Fru Ve skrev 2018-07-17 14:32:14 följande:

    Nej det skulle jag verkligen ha försökt undvika. Blir ju en väldigt konstig situation både för barnen och mamman. Har man verkligen ingen barnvakt kanske det går att fråga om någon i personalen kan passa barnen ute i väntrummet. Men då är det i nödfall.


    Men va? Det är inget dagis dom ska till. Barnvakt får man ordna själv eller boka om tiden så att barnen kan vara hemma med pappan/någon vuxen. Personalen har definitivt inte tid att passa barn.
  • Anonym (Orsak?)

    Ts har ju inte berättat om orsak el övriga omständigheter...

    Vi var båda föräldrar med och hade vår 1-åring med i rummet på ett oplanerat VUL. Det var inga problem, men det var förstås ett beslut i stunden och antagligen inget som störde den aktuella läkaren och barnet var för litet för att förstå något. Det var heller ingen allvarlig oro dom föranledde VUL. Men generellt skulle jag inte rekommendera att ta med barn.

  • Anonym (Orsak?)

    Det står ju inget heller om huruvida ts är gravid tex.

  • Fru Ve
    Anonym (Nej) skrev 2018-07-17 15:58:01 följande:

    Men va? Det är inget dagis dom ska till. Barnvakt får man ordna själv eller boka om tiden så att barnen kan vara hemma med pappan/någon vuxen. Personalen har definitivt inte tid att passa barn.


    Jo men jag skrev nödfall. Alltså om detta vul inte blir av om man inte kan ta med barnen. Naturligtvis är det inget man bör göra eller kan räkna med att någon i personalen kan ställa upp.
  • Guldbarb

    Nej. Jag hade små blödningar tidigt i graviditeten, den tredje var under en vecka då jag var själv med sonen på 3 år. Hade det varit ett missfall hade inget kunnat göras (och hade det kommit mer blod och blivit mer akut hade jag fått ringa någon). Jag hade tid hos bm veckan efter och fick då en tid samma dag för ul(vul), sambon var låst i möten (men hade kommit hem om det behövdes) jag ringde förskolan och förklarade läget och frågade om sonen som egentligen var ledig fick vara där någon timma, de svarade direkt att det självklart var okej. Så min lösning hade varit och var att ha sonen någon annanstans.

Svar på tråden Ta med 1,5-åring o 3-åring på vul?