• Anonym (ts)

    Anmäla till IVO?

    Undrar om någon varit i liknande situation. Har haft extrema smärtor vid mens/ägglossning och ibland vid sex i många år. När jag var 20 gjorde jag ett vaginalt ultraljud för att se om det var något, min upplevelse av det besöket var att läkaren var rätt obrydd. Han sa att allt såg normalt ut och därför har jag inte brytt mig efter det, fast jag haft väldigt ont.

    Nu, 4,5 år senare har jag gjort ytterligare ett vaginalt ultraljud då min familjeläkare klämde på min mage och kände någonting vid min vänstra äggstock, där min smärta har varit som värst under alla år. Blev remitterad till en kvinnoklinik där ultraljudet gjordes, det visade sig att jag hade 2 cystor på varje äggstock, och två av dom var ihopvuxna bakom mina äggstockar. Läkaren sa till mig att hon misstänkte starkt att jag har endometrios. Ska få göra titthålskirurgi i höst för att se om det verkligen är det. Efter detta läkarbesök bestämde jag mig för att ta ut mina journaler från mottagningen där jag gjorde det första ultraljudet, för att se vad läkaren skrivit. I min journal skrev han ?återkommande smärta i fossa, kommer utan egentlig relation till mensen. Hugger till och försvinner spontant. Normala ovarier, på höger sida en follikel på 2 cm. Ingen gynekologisk förklaring på smärtorna?. Hur kan man skriva så? Har läst att det är många läkare som inte tar endometrios på allvar och det gör mig så arg. Visst, det är ju inte säkert att jag har det men mycket tyder på det. Till saken hör att vi även försökt få barn i flera år utan att lyckas. Det var därför jag ens sökte mig till min familjeläkare denna gång... Finns det något jag kan göra om det visar sig att jag har endometrios? Typ anmäla till IVO eller något?

  • Svar på tråden Anmäla till IVO?
  • Anonym (Missen)

    Frågan du ska ställa dig är vad du får ut av att göra det? Vad vill du ha ut av att anmäla någon fem år efter en händelse,?

  • Anonym (S)

    Vad vill du ha ut av en anmälan i detta fallet och hur tror du att du skulle få rätt fem år senare? Den läkaren såg ju troligen inget konstigt alls då. Ogillar denna anmälningshysteri som en del verkar lida av.

  • Anonym (Nope)

    Tror du själv att det har varit exakt likadant i 5 år eller kan dessa priblem ha uppstått/förändrats sen första undersökningen?

  • Anonym (Jane)

    Jag förstår inte riktigt... Vad får dig att tro att det inte såg normalt ut för fem år sedan? Vad är det du anser har gått felaktigt till på sådant sätt att det ger belägg för en anmälan till IVO?

    Skönt att du ska få göra tillhålskirurgi- jag hoppas du får hjälp för dina besvär.

  • Anonym (Ja)
    Anonym (Jane) skrev 2018-07-17 18:30:03 följande:

    Jag förstår inte riktigt... Vad får dig att tro att det inte såg normalt ut för fem år sedan? Vad är det du anser har gått felaktigt till på sådant sätt att det ger belägg för en anmälan till IVO?

    Skönt att du ska få göra tillhålskirurgi- jag hoppas du får hjälp för dina besvär.


    Läkare har inte alltid rätt. Tyvärr har de fel många gånger och missar saker
  • Snuttis2

    Jag tror absolut att du har endometrios men det är en klurig diagnos som ofta tar många år att få just för att den är svår att upptäcka/se spår utav !

    Jag har själv endometrios o har gått igenom ett antal gynekologer o läkare innan jag fick min diagnos.

    Nej , jag tror tyvärr inte att du skulle tjäna något på en anmälan!

    Din endometrios har utvecklats under åren o sannolikt hade du inga cystor för fem år sedan. Då hade de synts på vul. Enda sättet att få diagnosen är via titthålsoperation eller synliga cystor i samspel med övrigt uppfyllda diagnoskriterier.

    Lägg energi på att nu direkt få behandling så att du inte har mens månadsvis o blir sämre! Vänta inte in op mm!

  • Anonym (Ja)
    Snuttis2 skrev 2018-07-17 21:00:39 följande:

    Jag tror absolut att du har endometrios men det är en klurig diagnos som ofta tar många år att få just för att den är svår att upptäcka/se spår utav !

    Jag har själv endometrios o har gått igenom ett antal gynekologer o läkare innan jag fick min diagnos.

    Nej , jag tror tyvärr inte att du skulle tjäna något på en anmälan!

    Din endometrios har utvecklats under åren o sannolikt hade du inga cystor för fem år sedan. Då hade de synts på vul. Enda sättet att få diagnosen är via titthålsoperation eller synliga cystor i samspel med övrigt uppfyllda diagnoskriterier.

    Lägg energi på att nu direkt få behandling så att du inte har mens månadsvis o blir sämre! Vänta inte in op mm!


    Man kan ju tjäna på det på så sätt att kanske fler med endometrios blir tagna på allvar
  • Anonym (Nope)
    Anonym (Ja) skrev 2018-07-17 21:02:26 följande:

    Man kan ju tjäna på det på så sätt att kanske fler med endometrios blir tagna på allvar


    Om undersökningen för 5 år sedan inte visade något avvikande så lär inget förändras.
  • Anonym (S)
    Anonym (Ja) skrev 2018-07-17 21:02:26 följande:

    Man kan ju tjäna på det på så sätt att kanske fler med endometrios blir tagna på allvar


    Men vadå att du inte blev tagen på allvar? Det SYNTES ju ingenting då!
  • EpicNurse

    Förstår inte det konstiga.

    Vid första undersökningen såg allt normalt ut, vilket det ofta gör vid endometrios, och du hade en ägglossningsblåsa på ena äggstocken, vilket man har ca en gång i månaden.

    Sedan x antal år senare så ser det inte likadant ut. Det har inget med den tidigare undersökningen att göra.

    Om man misstänker endometrios så säger ett ultraljud sällan något, speciellt om det är tidigt i sjukdomen. Man behöver göra en operation och titta in, precis som du skrev.

    Utifrån vad du skriver så kan jag verkligen inte se att läkaren har gjort något fel.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Ja)
    EpicNurse skrev 2018-07-17 21:48:20 följande:

    Förstår inte det konstiga.

    Vid första undersökningen såg allt normalt ut, vilket det ofta gör vid endometrios, och du hade en ägglossningsblåsa på ena äggstocken, vilket man har ca en gång i månaden.

    Sedan x antal år senare så ser det inte likadant ut. Det har inget med den tidigare undersökningen att göra.

    Om man misstänker endometrios så säger ett ultraljud sällan något, speciellt om det är tidigt i sjukdomen. Man behöver göra en operation och titta in, precis som du skrev.

    Utifrån vad du skriver så kan jag verkligen inte se att läkaren har gjort något fel.


    läkare ska kunna känna endometrioshärdar också vid en gynekologisk undersökning om härdarna sitter på livmodertappen
  • EpicNurse
    Anonym (Ja) skrev 2018-07-17 22:49:37 följande:

    läkare ska kunna känna endometrioshärdar också vid en gynekologisk undersökning om härdarna sitter på livmodertappen


    Ja..? Och om det inte finns på tappen så ser eller känner man sällan något. Der behövs alltså fortfarande titthåls-op för att kunna utesluta endometrios på de vanliga platserna (äggstockar, utsidan av livmodern, tarmarna osv)

    För övrigt är det ca 0,002 av alla med endometrios som har cervical endometrios. Så det är extreeemt ovanligt. Och det ger sällan symtom.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Ja)
    EpicNurse skrev 2018-07-17 23:20:42 följande:

    Ja..? Och om det inte finns på tappen så ser eller känner man sällan något. Der behövs alltså fortfarande titthåls-op för att kunna utesluta endometrios på de vanliga platserna (äggstockar, utsidan av livmodern, tarmarna osv)

    För övrigt är det ca 0,002 av alla med endometrios som har cervical endometrios. Så det är extreeemt ovanligt. Och det ger sällan symtom.


    En läkare sa till mig iallafall att man brukar kunna känna det utanpå livmodern. Hon kände det inte men jag kunde och kan känna det och det visade sig att jag har endometrios också
  • EpicNurse
    Anonym (Ja) skrev 2018-07-17 23:41:44 följande:

    En läkare sa till mig iallafall att man brukar kunna känna det utanpå livmodern. Hon kände det inte men jag kunde och kan känna det och det visade sig att jag har endometrios också


    Det beror ju helt på var man har det. Om man bara har på äggstockarna så känns ju absolut inget annorlunda med livmodern. Har man på livmodern så kan man känna det där.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Anmäl)

    Det vore väl jättebra med en anmälan på plats! 
    I så många andra fall ska man ju göra en anmälan för att det är lättare att se senare om en person gjort för många misstag. T ex inom områden vid fordon, misshandel ska även det anmälas då man kan se senare vilken "historik" personen har även likaså våldtäkt.
    varför skulle detta INTE gälla en läkare ? Med tanke på vilken maktposition en läkare har för patientens hälsa och framför allt förtroendet som en läkare automatiskt ger med sin vita rock. Är det rätt att låta något sådant här få gå förbi så att kanske 100 andra tjejer blir drabbade a liknande fall enbart för att läkaren inte är observant eller bryr sig ? Kanske det inte leder till någonting specifikt för ts ifråga, men om läkaren är normal så kanske det vidtar en noggranne kontroll än att bara avfärda nästa osv.

    De som är emot en anmälan här ts är antagligen tjuriga gamla ssk/uska som har fått varningar. Du kan ju även gå upp med alla journal papper med bevis och bankar ner i bordet hos den ! Men då blir du säkert anmäld för hot om du bara enbart uppfattas som arg.

    Anmäl ! Så läkaren åtminstone blir varse om det ! 

  • Anonym (Moa)
    Anonym (Anmäl) skrev 2018-07-17 23:58:18 följande:

    Det vore väl jättebra med en anmälan på plats! 

    I så många andra fall ska man ju göra en anmälan för att det är lättare att se senare om en person gjort för många misstag. T ex inom områden vid fordon, misshandel ska även det anmälas då man kan se senare vilken "historik" personen har även likaså våldtäkt.

    varför skulle detta INTE gälla en läkare ? Med tanke på vilken maktposition en läkare har för patientens hälsa och framför allt förtroendet som en läkare automatiskt ger med sin vita rock. Är det rätt att låta något sådant här få gå förbi så att kanske 100 andra tjejer blir drabbade a liknande fall enbart för att läkaren inte är observant eller bryr sig ? Kanske det inte leder till någonting specifikt för ts ifråga, men om läkaren är normal så kanske det vidtar en noggranne kontroll än att bara avfärda nästa osv.

    De som är emot en anmälan här ts är antagligen tjuriga gamla ssk/uska som har fått varningar. Du kan ju även gå upp med alla journal papper med bevis och bankar ner i bordet hos den ! Men då blir du säkert anmäld för hot om du bara enbart uppfattas som arg.

    Anmäl ! Så läkaren åtminstone blir varse om det ! 


    Vad yrar du om? Tvivlar på att mer än en, kanske två av de som skriver är jobbar inom vården. Och den som är självklar ssk här är varken gammal eller tjurig, eller talar emot en anmälan.

    Tror bara de flesta menar att läkaren inte verkar ha gjort något Fel, och att en anmälan in detta fallet nog skulle ta mer energi eller det ger för ts del.

    Du själv verkar dock väldigt tjurig och aggressiv.
  • Anonym (D)

    Det finns så många puckade läkare. Dessutom tror dessa puckon att de är gudar. Jag önskar jag hade anmält några!

  • Fliselisan

    Du kan anmäla men inte till IVO utan den klinik där läkaren arbetade.

    Som jag förstår känner du dig missnöjd över den första läkarens utlåtande, men är nog tveksamt om det vid en granskning skulle bedömas att han gjort fel. Endometrios är svårt att se vid en vanlig gynundersökning, och cystorna kan ju ha vuxit samman efter detta.

    Inte helt ovanligt att det krävs en titthålsoperation för att ställa diagnosen. Men, läkaren borde kanske ha funderat vidare över varför du hade ont.

Svar på tråden Anmäla till IVO?