• Anonym (Förälder)

    Lämna barn ensamt i badkar - ålder?

    Hej!

    Jag undrar vid vilken ålder man kan lämna sitt barn ensamt i badkaret, utan att man själv sitter på toastolen bredvid och övervakar?

    Man själv är i ett närliggande rum och pysslar med annat och ropar/kollar till barnet var 5:e minut ungefär.

    Hur gammalt bör barnet som minst vara för detta?

  • Svar på tråden Lämna barn ensamt i badkar - ålder?
  • Anonym (dyka?)

    Tänk om de får för sig at dyka? Skulle nog vara så i närheten, att man hela tiden hör ljud? Minst 5.

  • Anonym (Förälder)

    Tack för alla svar!

    Fem minuter var mer en sån där tid man "slänger sig med". Det går säkert bara två-tre minuter innan jag ropar/tittar till.

    Faktum är att hönsmamman tog över och jag hamnade återigen på toastolen. Haha!

  • elin1989

    Jag har lämnat min son sen han var typ 4. Men jag går inte längre bort än att jag hör honom och ropar in kanske var femte minut för säkerhets skull. Fyller heller aldrig badkaret så det är inte så djupt.

  • 1234568

    Jag har tvillingar. Fyller 4 år nu. Om dom badar tillsammans så lämnar jag dem inte (man vet aldrig vad dom hittar på). Men mer och mer vill dom bada ensamma, och här går det bra att lämna dem själva. Men dörren är öppen, vi bor rätt litet så jag är hela tiden i närheten. 

    Jag använder öronen. Så länge jag hör barnet så lever det. Blir det tyst går jag och kollar.
    Fyller inte heller badkaret jätte mycket.

  • Anonym (X)

    Jag har tvillingar som är 7 år, vi lämnar dem aldrig ensamma. Det går fort för ett barn att drunkna och de gör det ljudlöst! Skulle vi lämna dem ensamma så ska de kunna simma.

  • Tow2Mater
    Anonym (X) skrev 2018-07-17 22:34:22 följande:

    Jag har tvillingar som är 7 år, vi lämnar dem aldrig ensamma. Det går fort för ett barn att drunkna och de gör det ljudlöst! Skulle vi lämna dem ensamma så ska de kunna simma.


    Menar du simkunnighet hjälper i ett badkar...?
  • Anonym (Tre)

    Vi äger inget badkar men vad som skrämmer mig är att r ni som säger


    1234568 skrev 2018-07-17 21:20:21 följande:

    Jag har tvillingar. Fyller 4 år nu. Om dom badar tillsammans så lämnar jag dem inte (man vet aldrig vad dom hittar på). Men mer och mer vill dom bada ensamma, och här går det bra att lämna dem själva. Men dörren är öppen, vi bor rätt litet så jag är hela tiden i närheten. 

    Jag använder öronen. Så länge jag hör barnet så lever det. Blir det tyst går jag och kollar.

    Fyller inte heller badkaret jätte mycket.


    Du vet väl att man kan drunkna i lite vatten också? Och när det är tyst kan det redan vara för sent!
  • Anonym (Kooo)

    I badkaret lämnar jag inte 5 åringen själv men badar hon med äldre syskon så lämnar jag dem. De hörs hela tiden o jag kollar ofta. Ute i lilla poolen med ca 7 cm vatten max där får 5 åringen bada själv. Hon är väldigt vattenvan o jag håller mig nära så jag hör o kan kolla ofta

  • 1234568
    Anonym (Tre) skrev 2018-07-18 07:25:41 följande:

    Vi äger inget badkar men vad som skrämmer mig är att r ni som säger


    Du vet väl att man kan drunkna i lite vatten också? Och när det är tyst kan det redan vara för sent!
    Ja, om man ska vara rädd för allt här i världen så kommer man även stå i vägen för barnens utveckling.
    Inte för att jag behöver förklara mig, men vi bor i en 2:a. Det betyder att toaletten är mitt i lägenheten. Dörren är öppen, så max avståndet jag kan befinna mig på ligger väl mellan 5-10 meter. Och jag har insyn i toaletten från så gott som alla vråer i lägenheten.
    Badkaret är fyllt med typ 10 cm vatten. Och barnet ryms ju knappt in i det mer. Så risken att drunkna är i princip obefintlig.

    Och när det blir tyst är det inte för sent. Du kan inte drunkna på 10 sekunder.

    Däremot skulle jag självklart aldrig lämna dem utan uppsyn på stranden, i poolen på terrassen. Mer vatten och mer risker. Och det är dom självklart för små för. Inte heller skulle jag lämna dem ensamma om jag bodde större och inte kunde höra dem.

    Barnen har uttryckt sin önskan om att få bada ensamma. Och med dörren öppen och minimalt med vatten så ser jag inte problemet med det.

    Ni som anser allt är farligt, sitter ni med era 4 åringar på rummet hela dagarna också. För man kan falla från en vånings säng, eller klättra upp i en hylla och ramla. Man kan slå sig såpass att det slutar dåligt. Jag menar man måste ju sakta men säkert ge dem lite mer frihet.

    Och jag skulle vilja veta hur en  åring skulle kunna drunkna i 10 cm vatten, i ett badkar där han just och just ryms? Rent teoretiskt, kan du förklara det.
Svar på tråden Lämna barn ensamt i badkar - ålder?