• sötnosen

    Skärmfritt / skärmtid

    Hej, 
    hur hanterar ni skärmtid - iPad, mobil, TV, TV spel? Har ni regler för hur mycket barnen får sitta med skärm? 
    Hur gör ni med appar som kostar pengar och där det finns in-app purchase, t.ex Roblox eller liknande. Får barnen pengar till det?
    Jag har skärmfritt från frukost till efter kvällsmaten och tillåter inga köp, men vet att det finns olika synsätt...  

  • Svar på tråden Skärmfritt / skärmtid
  • whitestar

    Sonen 11 år får spela på förmiddan när han vaknat(jag jobbar fram till kl13) sen efter jag kommit hem får han göra annat fram till middan. Efter kl 17 kan han få sitta en stund igen. Angående köp i spel/appar så helst inte. Han har fått köpa roblox för sin veckopeng dock

  • milli79

    1h skärmtid. Blir oftast på kvällen men ibland väljer 9 åringen att spela på dagen. Självklart undantag med skärmfria dagar o sen kan det bli 2h en annan dag men generellt.

  • nytt eller gammalt

    Nu är min son äldre (15) men han har alltid haft helt fritt med skärmtid, vilket har lett till att han sitter mycket några dagar för att sen lessna och göra annat under en längre period. Det reglerar sig själv. Vet inte om detta synsätt funkar på alla barn dock. Han fick inte se på tv eller annat alls förrän han var 3 år och har i princip aldrig varit intresserad av spel på mobilen.

  • Liten till

    10åringen får spela och titta mycket, men väljer själv att lägga undan och vara ute och cykla/bada. Däremot 3åringen får titta på tv en liten stund morgon/kväll samt nu när det är så otroligt hett ute så får hon iPad inne lite då och då för att komma undan solen. Däremot köper vi inga appar/spel som kostar alls.

  • pergrankvist

    Jag kör med Google Wifi och där kan man ställa in så att olika enheter följer olika scheman vilket gör att internet stängs av vid ett klockslag, säg klockan åtta. Och så dessutom föräldrakontroll på deras telefoner (Apple) som också gör att man kan styra hur länge de håller på med enskilda appar, oavsett hur de är uppkopplade.

    Jag tycker Karin Nygårds pratade så bra om det där när hon gästade ett avsnitt av föräldrapodden "Sämst i världen?" för att prata om just detta. Hon menar att det också handlar om att lära barnen att tänka själva och vara vaksamma mot folk som kontaktar, men ocså att vi som föräldrar måste vara förebilder i det att vi inte kollar på våra skärmar hela tiden. Här är avsnittet: open.spotify.com/episode/0JXff6ErvVqogebftZ1hlT

Svar på tråden Skärmfritt / skärmtid