• Anonym (parallella samhällen)

    Hur lär man känna en muslim?

    Jag inser att jag knappt känner en enda. Vet inget om dem, förstår inte deras kultur, har inga gemensamma vänner. Men de finns överallt i min närhet. Där jag handlar, i min tvättstuga, på tunnelbanan o dyl. Ändå vet jag inte hur jag ska närma mig någon av dem?

    Det är ett sånt avstånd mellan oss, och för mig handlar det bara om deras religion, på samma sätt som jag medvetet uteslutit alla troende kristna människor ur min gemenskap sedan barnsben. Men de troende har varit en minoritet och räknats som lite tossiga i vårt samhälle och inga man skapat band med iallafall inte där jag kommer ifrån. Men muslimerna däremot är betydligt fler och är nu en femtedel av Sverige.

    Hur kan man förstår varann när detta som jag ser det "fiktiva monster" finns emellan. Det hämmar mig och gör att jag exkluderar dem på ett sätt som jag aldrig skulle göra med andra utländska "icke troende" människor. Dessutom skrämmer deras män mig enormt.

    Jag skulle vilja prata med dem, för det känns som om hela debatten i Sverige, som lett in alla uppgivna invandringskritiska svenskar i SD´s käftar,  handlar om muslimerna utan att de får komma till tals. Kanske just pga detta att ingen för deras talan. De är bara siffror i statistiken, upphovet till de ökade spänningarna och våldet.

    Vi vet inget om dem. De finns inte på ledarsidor, inte i media,  på Familjeliv, i debatter, på tv, och kan försvara sig. De finns förmodligen ingenstans pga att deras religion inte tillåter dem att delta i såna här samtal..men vad vet jag.

    Vi måste diskutera och börja prata med varann...eller hur ser ni på det. Har ni muslimska vänner. Hur lärde ni känna dem?

  • Svar på tråden Hur lär man känna en muslim?
  • Anonym (.)

    Jag känner ganska många muslimer (eftersom jag läst teknisk högskoleutbildning, där är det framförallt många iranier), men ingen som är speciellt troende så jag tycker inte det är någon större skillnad mot icke-troende kristna. 

  • Anonym (parallella samhällen)
    Anonym (Z) skrev 2018-07-17 22:43:18 följande:

    Bjud på kaffe.


    Dom dricker ju inte ens kaffe;(
  • Anonym (Z)
    Anonym (parallella samhällen) skrev 2018-07-17 22:48:25 följande:

    Dom dricker ju inte ens kaffe;(


    Då har du garanterat aldrig försökt bjuda på kaffe ordet är det du tror.
  • Tow2Mater
    Anonym (parallella samhällen) skrev 2018-07-17 22:39:57 följande:

    Jag inser att jag knappt känner en enda. Vet inget om dem, förstår inte deras kultur, har inga gemensamma vänner. Men de finns överallt i min närhet. Där jag handlar, i min tvättstuga, på tunnelbanan o dyl. Ändå vet jag inte hur jag ska närma mig någon av dem?


    På samma sätt som  du närmar dig en svensk? Hur brukar du gora? Säga hej kanske?

    Men hur skiljer du på en icke-kristen svensk och en kristen svensk; jag antar du bara brukar hälsa på de icke-kristna? Utstrålar de kristna guds härlighet?
  • lövet2

    Jag har närmat mig via barnen. De flesta mammor blir glada om man kommenterar hur vackra barn de har. Då behövs inte så mycket språk heller. Enstaka ord och teckenspråk funkar. Jag säger "Din flicka vacker. Hur många år?" och hon svarar "Flicka 3 år. Du mamma? Du barn?". Osv osv .

    Men - då måste jag ju tillägga att vi har haft en asylmottagning här i omgångar. Därför har jag mest träffat folk som kan väldigt lite svenska. Har de varit här längre, så går det förstås lättare att prata.

  • Anonym (Turkiskmuslim)
    Dr Nail skrev 2018-07-17 23:12:36 följande:

    Åk till Tensta i kort kjol efter 22, och ta en promenad xD


    Då menar du arab kanske, inte muslim ;) är nog vart man kommer ifrån som spelar roll där.
  • Anonym (Turkiskmuslim)
    Anonym (parallella samhällen) skrev 2018-07-17 22:48:25 följande:

    Dom dricker ju inte ens kaffe;(


    Turkiska muslimer dricker gärna kaffe ;) men oftast te
  • Anonym (fff)

    Prata i tvättstugan? Om någon har barn med sig dit man kan heja på barnet, fråga vad det heter, säga till föräldern "vilken söt son/dotter du har", och funkar det kanske man säger något om hur länge man bott i området, kanske få fram om de bor nära dig osv. Känns det trevligt, fråga om de vill ta en fika (gärna ute nu när det är sommar), säg att du kan baka något. Ladda upp med både kaffe/te/saft/vatten så finns det väl något för alla. Kan ju vara så om ni får bra kontakt att personen själv säger vad de dricker eller erbjuder sig ta med eget Glad

    Annars: Ta med dig bullar och nåt att dricka när du ändå ska till tvättstugan, kommer det någon frågar du om de också vill ha en bulle

Svar på tråden Hur lär man känna en muslim?