• Finas01

    Sannolikheten, vem?

    Fått reda på att jag är gravid och jag har tyvärr träffat två killar. Var med en kille den 11e, ägglossning ev 12e å träffade den andra den 13e..

    Är sannolikheten att det är första killen som är pappan, om hans spermier var först å starkast?

  • Svar på tråden Sannolikheten, vem?
  • Stuppis1

    Hur säker är du på att du hade ägglossning just den 12:e? Ägget lever ca 12-24 timmar så det kan ju vara båda, men om du är STENSÄKER på att du hade ägglossning den 12:e så är det mest sannolikt den förste. Men inte helt hundra.... Du får nog göra faderskapstest när barnet är fött (om du behåller), det är enda sättet att helt säkert veta vem som är pappan. Lycka till!

  • Mascaraklumpar

    Nej, det är i princip 50/50. Du kan ju inte veta exakt när du hade ägglossning, för det första. Den första spermien att hitta rätt befruktar vanligtvis inte ägget, utan de första spermierna underlättar snarare för spermier som kommer lite senare.

  • Mightmare

    Större sannolikhet för man 1 eftersom sperma innehåller ngt som försämrar för spermier som kommer efter från andra män men eftersom det ändå var rätt långt emellan så kan det ändå vara man 2. Skulle säga 75% man 1 om bägge är fertila.

  • oledole
    Mascaraklumpar skrev 2018-07-18 11:30:04 följande:

    de första spermierna underlättar snarare för spermier som kommer lite senare.


    Mightmare skrev 2018-07-18 12:57:41 följande:

    sperma innehåller ngt som försämrar för spermier som kommer efter från andra män


    Nu blev jag nyfiken, vilket stämmer egentligen? :o
  • Mascaraklumpar
    oledole skrev 2018-07-18 14:28:16 följande:
    Mightmare skrev 2018-07-18 12:57:41 följande:

    sperma innehåller ngt som försämrar för spermier som kommer efter från andra män


    Nu blev jag nyfiken, vilket stämmer egentligen? :o
    Båda stämmer. Mannens sperma är inte en homogen blandning, utan först kommer spermierna, därefter någon vätska med fruktos och lite annat vars syfte delvis tros vara att försämra miljön i vaginan för kommande spermier. Det jag skrev om är vad som sker precis vid ägget; spermierna har en "mössa", akrosomen, som innehåller enzymer som bryter ned "äggskalet", zona pellucida. Tack vare att de spermier som är först på plats offrar sina akrosomer (och därigenom förlorar sin egent befruktningsförmåga), kan en spermie som kommer fram lite senare enklare ta sig in genom äggets cellmembran och befrukta det.

    Min poäng var inte att den andra mannen därmed har en högre sannolikhet att vara pappan, utan bara att det hela inte är så enkelt som att "den med starkast och snabbast spermier har högst chans".
  • Stuppis1

    Statistiskt sett är man som mest fertil dagarna just innan ägglossning. Efter att ägget lossnat är man fertil ca 12-24 timmar, efter det är chansen över för den månaden.

    Svårigheten här ligger ju i att veta EXAKT när ägget lossnade, även om du hade känningar den 12e kan ju ägget ha släppt den trettonde. Eller 11e.

    Vi kan såklart spekulera här kring sannolikheter men i praktiken kan det vara vem som helst av de två...

Svar på tråden Sannolikheten, vem?