• Butterfly7

    Mässling eller andra vaccin på 6 månaders baby? Någon som vet?

    Hej alla föräldrar!

    Ni som rest med barn från 5-6 månader, hur gjorde ni med vaccinationer? Vilka behövs inför en utlandsresa om barnet är 6 mån?

    Vi ska eventuellt resa nästa år både till Florida och Kuba, och kommer vara borta 6 veckor ca. Har ingen koll nu men behövs mässlingvaccinet? Eller klarar dem sig utan?

    Ni kloka som vet får gärna skriva :)

  • Svar på tråden Mässling eller andra vaccin på 6 månaders baby? Någon som vet?
  • Mascaraklumpar

    Mässling kan tas först vid 9 månader. Reser man innan dess får man välja länder där risken att drabbas är låg. Jag antar att Florida inte innebär någon större risk eftersom mässling ingår det allmänna i vaccinationsprogrammet där och jag har för mig att vaccinationsfrekvensen är hög. Kuba har jag dock ingen koll på.

    Vi reste på semester när dottern var 5 månader och valde då att åka till spanien, där risken för mässling är lägre än här och det inte finns någon hög risk för andra allvarliga sjukdomar. Vi tidigarelade de andra vaccinerna, så att hon hann få två doser innan vi åkte. 

  • Mascaraklumpar

    Rättelse: vaccinet är registrerat för administrering från 9 mån, men kan ges vid "särskilt hög smittrisk" från 6 mån. Bäst är kanske att höra med BVC.

  • Mammitilltre

    Risken för mässling i USA är hög då de har epidemier där just nu. Jag vet inte vad som gäller i Kuba men med tanke på att det är en kommunistisk stat med handelsembargo så kan jag inte tänka mig att de har ett fungerande barnvaccinationsprogram.

    Som personen ovanför skrev så kan man vaccinera en sexmånaders baby om det finns hög risk för mässlingsmitta, men man ska veta om att babyn vid sex månader fortfarande kan ha för höga nivåer av moderns antikroppar mot mässling och då blir effekten av vaccinet sämre eller uteblir helt (höga nivåer av antikroppar är förstås bra eftersom det skyddar mot sjukdom men man vet ju inte med säkerhet och oftast har barn inte så höga nivåer vid sex månader). Det är dock inte (om friskt barn) farligt att vaccinera. Ger man babyn vaccin vid sex månader så måste hen få samma vaccin igen vid 18 månader.

    Jag hade definitivt vaccinerat om det var mitt barn. Mässling är så vansinnigt smittsamt att man inte vill riskera att röra sig i miljöer som flygplatser med en ovaccinerad. Vad gäller övriga vacciner så är det nog bäst att prata med BVC/infektionsmottagning :)

  • Mammitilltre

    Skrev lite snabbt ang mässling och USA, det verkar som att det är sporadisk smitta där, och ingen epidemi just nu, precis som här i Sverige för tillfället alltså. Problemet är väl då Kuba och flygplatser där människor från många olika länder samlas. Där ökar ju risken såklart.

  • Jsv17

    Vi blev rekommenderade att ta mässlingvaccinet nu när vi reste med vår 6 månaders, då mässlingen (pga att folk inte vaccinerar) just nu ökar överallt i världen. Det var det enda barnläkaren rekommenderade oss, men då reste vi inom Europa, det fanns andra rekommendationer om man skulle till övriga världen, så fråga på bvc. Vi tog mässlingvaccinet på hans 6mån dag, men kolla noga innan så de ger till bebisar, det är inte alla vaccinationscentraler som har just den kompetensen/dosen vi blev tvungna att åka in til Svea vaccin inne i stan, då den nära oss inte kunde ge till bebis.


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
Svar på tråden Mässling eller andra vaccin på 6 månaders baby? Någon som vet?